Udělat úspěšný film je v posledních deseti letech dražší než kdy dřív. Minimálně v hollywoodské továrně na sny, která se snaží útočit na všechny smysly všech lidí po celé planetě. To, které snímky byly úplně nejnákladnější, vás ale možná překvapí. Nám se to při sestavování jejich seznamu stalo.
Tak třeba – vůbec nejdražší film vznikl v roce 2007 a je to třetí pokračování série Pirátů z Karibiku (to s podtitulem Na konci světa). Studio Disney přišel na 300 milionů dolarů. To je o skoro 40 milionů víc, než kolik stál druhý film v našem žebříčku – taktéž disneyovka John Carter (ano, ta, která vznikla na motivy kultovního komiksu Edgara Rice Burroughse, jenž vypráví příběh o veteránovi americké občanské války, který se zničehonic ocitne na Marsu). Účet za její natočení byl 264 milionů dolarů.
A asi vás nepřekvapí, že pak následuje hodně dlouhý výčet starších či mladších zejména komiksových filmů a fantasy, jejichž náklady nešly pod 200 milionů.
Žebříček poměřuje pouze produkční náklady, nezabýváme se v něm částkami, které studia vyplatila za marketing a další propagaci a vycházíme z údajů (bez započítání inflace) filmové databáze IMDB.
A tohle je dvacítka těch nejdražších filmů, které podle našich propočtů vznikly:
Pokud bychom počítali i s inflací, žebříček by vypadal trochu jinak – stále by ho sice vedli ti samí Piráti z Karibiku (tentokrát ovšem za 341 milionů), na druhém místě by ale byl Titanic Jamese Camerona (za 296 milionů dolarů) a třetí by skončila Kleopatra s Elizabeth Taylor a Richardem Burtonem, jejíž náklady 31 milionů v roce 1963 přivedly studio 20th Century Fox skoro až k bankrotu. Dnes by tahle výpravná historická podívaná vyšla na 241 milionů. Což na dnešní hollywoodské poměry není zas až tolik.
Kdy přesně začaly filmové rozpočty stoupat, se nedá říct, jisté ale je, že jedním z faktorů, který za to může, je právě naše posedlost či ochota dívat se na akční, superhrdinské a fantasy filmy, které k tomu, aby nabídly pořádnou podívanou, vyžadují velké částky na speciální vizuální i audio efekty.
Tak nějak to může vypadat, když se Pozemšťan ocitne na Marsu. (John Carter: Mezi dvěma světy)
„Při počítání těchto nákladů musíte odlišit ty na samotné technologie a na následnou práci s triky,“ myslí si producent Paul Schwake, který dlouho působil ve vedení společnosti Skydance Media.
Ve filmech, které mají skromný počet 150-250 trikových záběrů, se cena každého z nich (průměrně takový záběr trvá pět sekund) pohybuje mezi 70 až 100 tisíci dolary. Práce s nimi se ale šplhá na miliony – například v již zmíněných Pirátech z Karibiku: Na konci světa se cena jedné minuty trikových záběrů vyšplhala podle New York Times na jeden milion dolarů.
A zanedbatelné nejsou ani náklady na herce, jejichž jména koneckonců táhnou ze všeho nejvíc. Například Johny Depp, hlavní hvězda karibských pirátů, za své snímky běžně požaduje osmimístné sumy. Za Na konci světa si ale údajně přišel dokonce na 15 milionů dolarů, za další pokračování Na vlnách podivna prý na dvojnásobek.
Dlouho byl nejvýdělečnějším filmem světa Titanic. Pak ale ten stejný režisér natočil Avatara…
A co je snem každého studia? Samozřejmě na filmu co nejvíc vydělat. V tomhle směru se asi nejlépe dařilo jinému snímku z našeho žebříčku – a sice Avatarovi. S náklady 237 milionů celosvětově vydělal přes 2,8 miliardy dolarů, což se jinému filmu zatím ještě nepovedlo.
A co takové pecky jako nejnovější Star Wars, pokračování Jurského Parku nebo už zmiňovaný Titanic? Ty bohužel do našeho žebříčku nepatří, protože jejich pořizovací náklady nebyly nic moc – žádný z nich se nepřehoupl přes 200 milionů dolarů.
Za rok do něj ale určitě nové filmy přibudou, upozorňuje Paul Schwake. Z roku 2016 za sebou máme teprve třetinu, už jsou ale připraveny minimálně tři hollywoodské snímky, které vyšly na víc než 300 milionů. Film je zkrátka byznys, ve kterém se aktuálně vyplatí být.