Tohle je Evija, plně elektřinou poháněné supersportovní auto od Lotusu.
Premiéru si odbylo v Londýně a slibuje maximální výkon až dva tisíce koní, zrychlení z nuly na sto pod tři sekundy a maximálku hodně přes 300 kilometrů v hodině. Vůz váží jen 1680 kilogramů, za což vděčí kostře z lehké karbonové skořepiny. Dojezd by měl mít na jedno nabití až 400 kilometrů.
Cena začíná mírně nad dvěma miliony dolarů, tedy v přepočtu na 50 milionech korun. Zároveň to je pro značku první opravdový hypercar a její premiérový plně elektrický model. Aby toho nebylo málo, jde o první zcela nový vůz v nabídce Lotusu od chvíle, kdy jej ovládl čínský koncern Geely, pod nějž spadají i Volvo a Polestar.
Jméno znamená „první svého druhu“ a je to odkaz na pověst 71 let staré britské značky coby pionýra na poli silničních a závodních aut. Cílem je dosáhnout něčeho podobného i s tímto e-superautem Evija.
Obecně platí, že řízení vozů Lotus bývá zážitkem, takže očekávání v tomto případě jsou: mimořádný a surový styl, ovšem elektrifikovaný na okruhu i na silnici.
Auto, které vidíte, rovněž signalizuje nový vizuální směr Lotusu. Filozofie značky je zaměřená na snahu očesat z auta nepodstatné dekorace a dát na něj jen to, co je nezbytné – design vždy následuje výkon. A to je patrné i u modelu Evija, kterému zároveň nechybí smysl pro drama.
Nový elektrický sporťák se zařadí po bok modelů Elise, Exige nebo Evora. Výroba bude omezena na pouhých 130 kusů – z důvodu exkluzivity i jako pocta tajnému označení projektu, kterému se interně říkalo Type 130. Do výroby Evija půjde na začátku příštího roku v domácím závodě Lotusu, v Hethelu na severu Anglie.
„Evija nám pomůže zase získat srdce fanoušků sportovních aut a upozornit na sebe na globální scéně. Zároveň probourává cestu dalším vizionářským modelům,“ prohlásil šéf Lotusu Phil Popham při představení prvního elektrického supersportu značky.