Německý módní e-shop uzavřel na konci února čtvrtý kvartál a zároveň celý fiskální rok 2019, který byl v mnoha ohledech rekordní. Tržby Zalanda se zastavily těsně pod hranicí 6,5 miliardy eur, což meziročně představuje 20procentní nárůst.
Vzrostl i zisk před zdaněním a úroky, který přesáhl 165 milionů eur, tedy více než 4,2 miliardy korun. Za tato čísla může rekordní počet zákazníků, jichž Zalando poprvé přilákalo přes 30 milionů.
A konečně narůst zaznamenal i partnerský program, který jiným e-shopům a kamenným retailerům dovoluje k prodeji využívat platformu Zalanda. Tam už jeho podíl na celkové hodnotě prodaného módního zboží vzrostl na 15 procent.
V konferenčním hovoru komentoval výsledky co-CEO Rubin Ritter a přirovnal Zalando ke Spotify: „Cílem je stát se aplikací číslo jedna, kterou zákazníci používají pro veškeré módní potřeby, stejně jako lidé zapínají Spotify, kdykoli chtějí poslouchat hudbu“.
I proto se berlínská firma neustále snaží rozšiřovat zákaznické propozice. Značně například plánuje navýšit podíl luxusní a prémiové módy, kde se nově objevily značky jako Moschino Couture nebo Alberta Ferretti, přičemž celý segment by se měl do tří let zdvojnásobit.
Zalando má největší zákaznickou bázi mileniálů a generace Z v Evropě a jsou to právě tyto věkové skupiny, které by do roku 2025 měly být zodpovědné zhruba za polovinu prodejů luxusního zboží.
Za zmínku stojí i novinka, kterou Zalando spustí na podzim letošního roku: prodej zboží z druhé ruky. „Pre-owned“ se tak od třetího kvartálu stane další klasickou nákupní kategorií, kde se bude zboží z druhé ruky prodávat i vykupovat – a Zalando bude sloužit jako garant určité kvality a provádět kurátorský výběr toho, co do platformy pustí.
„Tuto iniciativu jsme testovali poslední dva roky, během kterých jsme vykoupili více než milion kusů oblečení. Nyní cítíme, že je ten správný čas škálovat,“ okomentoval start nové kategorie Ritter.
Více o strategii Zalanda najdete v únorovém vydání Forbesu.