Každý den netrpělivě kontroluje poštu, ale výsledek je pořád stejný: nic, nic, nic. Na tlustý dopis nedostává Michael Cullen žádnou odpověď. Láteří nad tím, ale s odstupem času se právě nulová reakce ukáže jako požehnání pro byznys, díky kterému se podnikavý Američan zapíše do historie.
Michael Cullen platí za „vynálezce“ supermarketu. Ten první otevřel v roce 1930 v opuštěné garáži pronajaté na rohu 171. ulice a Jamaica Avenue v newyorské čtvrti Queens.
Název legendárního obvodu odkazuje na královnu a ke královně patří král – v tomto případě Král Kullen. Pod názvem vycházejícím z příjmení zakladatele funguje řetězec supermarketů King Kullen ve Spojených státech dodnes. V porovnání s konkurencí sice není největší, prvenství mu už ale nikdo vzít nemůže.
Primátem se přitom mohla chlubit společnost Kroger Stores. Pro ni Cullen pracoval, když ho napadla převratná inovace: nový typ samoobslužného obchodu s dostupnými cenami, které by měly zaručit velké objemy zboží, se samostatnými odděleními pro různé typy produktů, propracovaným marketingem a spoustou míst na parkování.
Svůj koncept sepsal Cullen do šestistránkového dopisu a poslal jej prezidentovi společnosti Kroger. „Podle mého mínění by takový obchod mohl dosáhnout až desetinásobného zisku běžných provozoven,“ stálo v něm.
Následné čekání na odpověď bylo delší, než pociťovali lidé ve frontách tehdejších krámů, kde prodavač za pultem plnil požadavky jednoho jediného zákazníka. Vlastně to bylo ještě horší: nakupující si frontu vystáli a zboží se dočkali, Cullenova korespondence zůstala nevyslyšena.
Syn irských přistěhovalců byl však o své vizi přesvědčen. U Krogera dal výpověď a nápad realizoval na vlastní triko v opuštěné garáži. Muž pronikavého pohledu pod ostřížím obočím nenavezl do vyklizené garáže pouze potraviny, ale též hygienické potřeby či příslušenství do automobilů. V supermarketu „number one“ tak bylo k dostání zhruba tisíc položek.
K rozkvětu nákupní říše paradoxně přispěla i hospodářská recese, do níž se otevření obchodu trefilo. Sázka na pohodlný, ale především levný nákup nemohla nevyjít. Zatímco ostatní podnikatele ekonomická krize dusila, Cullen se svým záměrem expandoval.
Během šesti let od otevření premiérového obchodu zasvítila značka King Kullen na 17 dalších supermarketech, jejichž obrat činil šest milionů dolarů. Zřizovány byly zpravidla v prostorách bývalých fabrik či skladů na okrajích měst, u nichž šlo snadno a zadarmo zaparkovat. Interiér byl účelně jednoduchý a počet obsluhujících zaměstnanců zredukován na nezbytné minimum. Novinkou bylo též zavedení nákupních vozíků.
Koncept byl úspěšný a zároveň lehce napodobitelný. Současně s originálem tak začaly vyrůstat i supermarkety jiných společností: patřila k nim samozřejmě i firma, jejíž prezident neuznal Cullenův dopis hodným odpovědi…
Už v roce 1936 stálo v 85 amerických městech 12 stovek supermarketů a ze Spojených států se nákupní svatostánky šířily do celého světa. Do Česka, potažmo Československa, ale dorazily se zpožděním – v cestě jim stála železná opona.
Za první supermarket je označován velkoobchod Mana otevřený v Jihlavě 6. června 1991. Dnes to zní neuvěřitelně, ale podle pamětníků jezdily do Many zájezdy až ze Slovenska. Mimochodem, obchod je ve stejném objektu provozován dodnes, kdy v něm zboží nabízí řetězec Albert.
Dobytí světa Michael Cullen nezažil: zemřel náhle v roce 1936, po operaci slepého střeva. Vdova po zesnulém byznys převzala a v 21. století ho provozuje už čtvrtá generace Cullenových. Slušný úspěch dopisu, který skončil v koši!