Ještě před dvěma měsíci vůbec netušil, jestli jeho byznys přežije, krize ale nakonec bude mít pro gastronomický startup Manifesto Martina Barryho, který v Praze provozuje dva inovativní streetfoodové trhy, zřejmě překvapivé rozuzlení – první expanzi za hranice Česka.
„Jeden investor mi během krize poradil, ať teď plány na expanzi úplně odložím, protože na ni není správná doba. Ale to právě není pravda,“ říká Barry, původem americký architekt, který v Česku žije devět let a posledních osm let v Praze pořádá konferenci o architektuře reSITE.
„Teď je naopak na expanzi nejlepší doba. Když začne mít zbytek trhu potíže, je to skvělá příležitost k jeho konsolidaci. A protože víme, že náš byznysmodel funguje i v nové době, chceme naši expanzi urychlit a být připraveni v příštích měsících využít příležitost,“ říká Barry.
Americký vizionář, který v Manifestu vlastní 55 procent (zbytek loni prodal investiční skupině Rockaway Capital Jakuba Havrlanta), chce letos v rámci investičního kola Series A vybrat 10 milionů eur, díky kterým by se Manifesto mělo rozrůst do tří dalších lokalit mimo Česko.
Ve hře je podle Barryho Belgie, Německo, Francie, případně Polsko. „Mělo by jít o kombinaci českých a amerických, nebo britských investorů. Máme za sebou několik jednání, dostali jsme se až k due diligence, ale pak přišel koronavirus a my museli šlápnout na brzdu,“ říká Barry.
Manifesto jako projekt, který oživuje zapomenuté a zanedbané pozemky, kam přináší koncepty známých restaurací uzpůsobené do kontejnerové podoby street foodu, muselo kvůli epidemii zavřít v polovině března stejně jako všechny ostatní restaurace. A v té chvíli začal boj o přežití.
Barry musel zredukovat náklady na provoz své firmy, během pár dní vyjednat nové nájemní podmínky s třemi desítkami restaurací, kterým musel pomoct, aby krizi také přežily, a všechny síly napnout k projektu, jenž nakonec Manifesto zachránil – novému konceptu online objednávek.
Americký podnikatel poslední měsíce přemýšlel, jak to udělat, abyste si mohli přes svou oblíbenou dovážkovou službu objednat jídlo z několika restaurací najednou. „Chystali jsme se na to několik měsíců, ale nakonec jsme to museli zvládnout za pět dní,“ směje se Barry.
Výsledkem bylo, že se v krátkém čase znovu otevřelo Manifesto na Florenci a 14 restaurací začalo dohromady přes platformu Uber Eats nabízet své jídlo. V jedné objednávce vám tak kurýr mohl dovézt cokoli od hamburgerů přes italské těstoviny až po mexické speciality.
„To nám ohromně pomohlo a prodeje rostly skoro o 30 procent denně až do bodu, kdy nám Uber sdělil, že jsme jedním z jeho největších prodejců jídla v Česku,“ pochvaluje si Barry. „Když si zákazníci osobně kupují v Manifestu dvě jídla, v 68 procentech případů jde o dvě jídla z různých restaurací, takže jsme věděli, že o to bude zájem. Epidemie všechno jen urychlila.“
Zatímco v jednom ohledu mu krize pomohla, při jednání s investory, kteří mu měli otevřít dveře k plánované expanzi, to byla komplikace. Barry si na začátek krize vzpomíná velmi dobře. V pondělí 9. března měl na telefonu zástupce Insight Partners, jedné z největších venture kapitálových firem v New Yorku. A právě ten den se americká burza začala propadat a lidé panikařit.
„Říkal mi: Martine, váš růst je skvělý, ale budu k tobě upřímný. Ocitli jste se uprostřed bouře a jediná rada, kterou ti můžu dát, je, abys teď nesháněl investory, protože nikdo ti teď peníze nedá. Musíte přežít. A když přežijete, všichni pak do vás ty peníze budou cpát,“ vypráví.
„Je to šílené. Odhaduje se, že ve Spojených státech zavře 75 procent restaurací a v Praze jsem slyšel mluvit o 50 procentech. Posledních 10 let ekonomika po celém světě rostla, restaurací rychle přibývalo, což zvýšilo konkurenci a snížilo marže. A to je teď problém,“ říká Barry.
Manifesto má ale krizi, zdá se, za sebou, od tohoto týdne jsou už obě pobočky na Florenci a Smíchově znovu otevřené, takže nastal čas vrátit se k plánům na expanzi.
„Původně jsme počítali s tím, že na expanzi do 30 lokalit budeme potřebovat zhruba 200 milionů dolarů, ale jak jsme při jednání z našimi partnery zjistili, tři čtvrtiny z nich nechtějí, abychom sami investovali do pozemků a nemovitostí, ale pouze se stali operátory,“ popisuje Barry.
„Takže jsme během posledních tří měsíců kompletně překopali celý koncept a z firmy, která je relativně náročná na kapitál, jsme se proměnili na firmu, které nároky na kapitál dramaticky klesly.“
Přesto bude na expanzi potřeba několik milionů dolarů. Barry si ale věří. „Mluvili jsme s několika investory z Kalifornie, jako jsou Forerunner Ventures nebo Fifth Wall, kteří nám nabízejí, že v tomhle kole dorovnají nabídku někoho dalšího dvěma až třemi miliony,“ popisuje Barry.
První krok za hranice Česka je klíčový i z toho důvodů, že na příští rok Barry plánuje další kolo investic, ve kterém má už smělejší plány – cílit chce na částku přes 30 milionů dolarů. „Firmy jako Fifth Wall nebo UBS projevily zájem, ale chtějí, abychom v té době měli otevřenou už alespoň jednu pobočku mimo Česko,“ přiznává Barry.
„Působíme ve střední Evropě, kterou spousta investorů ze Spojených států stále považuje za východní Evropu. Takže nás vždycky plácají po zádech, ale nakonec stejně řeknou: Přijďte za námi, až něco otevřete v západní Evropě nebo v Americe. Není to ani pro mě jako Američana jednoduché, na druhou stranu je to motivace, že když dokážeme, že to umíme i mimo Česko, investovat do nás budou,“ dodává optimisticky Barry.