Jako když auto zatáčí doprava a současně doleva. Tak protichůdné jsou predikce, zda trh s auty vlivem koronakrize zlevní.
„Do zlevňování se zatím nikomu nechce a všichni doufají v
oživení trhu. Chcete-li kupovat, kupujte. Cena ojetých aut dolů
nepůjde,“ tvrdí Stanislav Gálik, ředitel inovací bazaru AAA
Auto.
„Auta výrazně zlevní. Prodejci sice tvrdí, že s cenou dolů
nepůjdou, ale jenom mlží, aby nevyvolali masové odkládání
nákupů,“ oponuje ekonom Lukáš Kovanda.
Těžko říct, kde je pravda. Zato nepopiratelnou pravdou je, že
prodeje nových aut se minulý měsíc historicky propadly. Svaz
dovozců automobilů uvedl, že pokles byl o 53,4 procenta: prodalo
se necelých 11 tisíc vozů, to je nejvýraznější meziroční
propad a nejhorší dubnový výsledek od dubna 2004.
„Nová
auta kvůli pandemii zlevní, v
krajním
případě dokonce citelně,“
je
přesvědčen Kovanda.
„Levnější
vozy zlevní o vyšší desetitisíce korun. A
modely,
které stojí kolem milionu, mohou jít cenově dolů třeba až o
250 tisíc.“
Kovanda pokračuje: „Automobilky a prodejci aut teď samozřejmě budou říkat, že dolů nepůjdou, a odkazovat na oslabenou korunu a vyšší náklady související s přísnějšími environmentálními regulacemi. To je však jen snaha nevyvolat očekávání nižších cen, neboť nákup auta mohou zákazníci právě v takovém očekávání snadno odložit, a tím již tak mizerný odbyt dále zhoršit.“
Ekonomovo
tvrzení se týká nových aut. Poněkud odlišná situace je u
ojetých vozů, alespoň podle Gálika. Ten přinesl statistiku, že
se
v
týdnu po vyhlášení nouzového stavu propadl obchod s ojetinami na
polovičku, avšak
trh
se poměrně rychle vzpamatovával, takže nyní
je na 85 procentech normálu. O to se Gálik opírá v argumentaci,
že případný nákup ojetého auta je zbytečné odkládat.
Kovanda připouští, že cenový pokles ojetin bude tlumen mimo jiné jejich nižší cenovou hladinou v porovnání s novými vozy. Přesto se domnívá, že i starší auta budou levnější, byť cenu těch kvalitních může ovlivnit zavedení šrotovného – jak v Německu, tak v Česku.
„Potom budou řidiči placeni z kapsy daňového poplatníka za to, že si nechají sešrotovat starší vůz a koupí si zbrusu nový. Kvůli tomu tedy bude na trhu méně kvalitních ojetin, takže jejich cena bude postupně zase stoupat.“
Trendem
před krizí bylo každopádně
zdražování.
Cenový index EY, který trh s osobními automobily systematicky
sleduje, zaznamenal v posledním čtvrtletí roku 2019 růst cen
vozidel – ty v základní výbavě vzrostly v průměru o 3,8
procenta oproti třetímu čtvrtletí.
Do letoška vstoupily automobilky výměnou ceníků většiny modelů: pouze 16,4 procenta ze sledovaných vozidel nevykázaly žádné cenové změny ve srovnání s loňským říjnem. „Trendem je rozšiřování nabídky a v neposlední řadě zdražování,“ uvedl koncem února za index EY Miroslav Popel.
Brzy
po Popelových slovech shořely na popel vinou koronakrize očekávané
vyhlídky výrobců a prodejců vozů, teď je vše jinak. Kovanda
míní, že automobilky budou klientům nabízet i
různé
slevy a akční nabídky, aby podpořily nejistou poptávku.
A varuje: „Zlevnění se budou prodejci snažit i maskovat. Bude-li mít model lepší výbavu, ale cena zůstane ciferně stejná, nominálně se o žádné zlevnění jednat nebude, i když fakticky to zlevnění bude – zákazník za stejnou cenu získá lepší výbavu, za niž by si jindy připlácel. Přitom hlavně statistické zlevnění přitahuje pozornost médií, vyvolává u veřejnosti očekávání dalšího poklesu cen a vede k masovému odkládání nákupu vozidla, které je z hlediska automobilek smrtící.“