Jedna z důležitých popkulturních teorií posledních let praví, že v hudbě už se neděje vůbec nic nového, jenom se recyklují staré trendy a dává se jim trochu blýskavější fasáda. Je to sice smutné, nicméně je to pravda. Hudba Eda Sheerana, Adele nebo The Weeknda nám ničím nenaznačuje, že vznikla v roce 2020. Základním hnacím motorem hudebního průmyslu je nostalgie.
Nicméně tak hluboký návrat do minulosti, jaký nám přichystalo letošní léto, asi nikdo nečekal.
Je to trochu jako ve scénce kultovního britského seriálu The Mighty Boosh. Dvojice spolubydlících neustále zakládá nové a nové kapely a snaží se uchvátit namlsané hipstery v londýnském Hackney. Když se ale rozhodnou, že vezmou fanoušky hlouběji do minulosti než kdokoli jiný, tvrdě narazí: na středověké retro, které vystřihnou v jednom z londýnských klubů, není připravené ani progresivní londýnské publikum.
Tak tomu alespoň bylo v polovině minulé dekády, kdy se seriál vysílal. Dnes už by se možná posluchači chytli: jeden z nejpopulárnějších trendů, který se posledních pár týdnů šíří internetem, se totiž jmenuje bardcore. A je to přesně to, co byste podle názvu čekali – předělávky populárních hitů do středověkých verzí v podání bardů a trubadúrů.
Na rozdíl od jiných hudebních trendů má tenhle i svůj přesný začátek – 20. dubna nahrál uživatel jménem Cornelius Link na svůj youtubový kanál středověkou verzi tanečního hitu Astronomia od ruského producenta Tonyho Igyho.
A spustila se lavina. Uživatelka Hildegard von Blingin‘ (jejíž jméno samozřejmě odkazuje na německou křesťanskou mystičku z 12. století Hildegardu z Bingenu) se nejdřív rozcvičila na tracku Pumped Up Kicks od Foster The People a pak roztočila středověký kolotoč. Její hudební péči neunikla Lady Gaga s trackem Bad Romance ani angličtí Radiohead a jejich devadesátkový depresivní hit Creep.
Žánr, pro který se rychle vžilo zmíněné označení bardcore, se šířil dál. Uživatel jménem Samus Ordicus si udělal radost předělávkou Imagine Johna Lennona nebo osmdesátkového šlágru Sweet Dreams od Eurythmics, The Miracle Aligner si zase vzal do renesanční parády teenage hvězdu Billie Eilish.
Zhruba před dvěma týdny už se začalo na YouTube objevovat tolik bardcorových verzí známých songů, že je nemožné je sledovat systematicky. Na závěr tedy následuje čistě subjektivní výběr těch nejlepších písní, které z vás udělají krále či královnu každého večírku na hradě i v podhradí.
Eiffel 65 – Blue
Toto – Africa
Bee Gees – Stayin’ Alive
A samozřejmě oblíbený song tvůrců nejrůznějších memů:
Smash Mouth – All Star
Jako každý internetový trend i tenhle samozřejmě čeká brzký zánik. Pokud vás tedy opravdu zajímá středověká hudba a nechcete skončit u humorných videí na YouTube, zkuste třeba skupinu Sequentia a její hudební vzkříšení dlouho ztracených skladeb z 11. století. To se neochodí.