„Už jako malá jsem chtěla žít uprostřed džungle, poblíž pláže, ideálně v maringotce,“ spokojeně se usmívá architektka Dagmar Štěpánová uprostřed hromady krabic a zavazadel. Za pár dnů se totiž stěhuje na Kostariku. Bude to sladká tečka za úspěšným rokem.
Letos Štěpánová ve středoamerickém státě dokončila projekt Art Villas, za který sbírá jednu mezinárodní cenu za druhou. Nejčerstvěji přibylo ocenění Dezeen Awards, vyhlašované jedním z nejvlivnějších architektonických časopisů světa. Konkrétně její studio Formafatal zvítězilo v kategorii „Emerging interior designer of the year“.
„Art Villas, které postavil český investor Filip Žák, měly mimořádný ohlas ve světovém tisku a přinesly nám další klienty a zakázky v regionu,“ pochvaluje si architektka, která si Kostariku zamilovala na dovolené před šesti lety.
„Pamatuji si, jak jsem seděla na hotelové terase a u vedlejšího stolu vedla jedna slečna pracovní hovor přes Skype. Říkala jsem si: Odsud bych taky chtěla pracovat,“ vzpomíná na začátky snu, který reálnou podobu začal nabývat před čtyřmi lety – právě s nabídkou zastřešit projekt resortu Art Villas, na kterém se s Formafatal podíleli ještě dvě další česká studia, Refuel a Archwerk.
„Momentálně máme poptávky na čtyři další soukromé vily na Kostarice pro americké, ale i české klienty. Jedna by měla být opravdu velkorysá, s nahrávacím studiem i heliportem,“ vysvětluje Štěpánová, proč se rozhodla otevřít pobočku Formafatal v Pacifiku.
První dům rovnou začne stavět. Pro sebe. Pozemek, který koupila nedaleko Žákova resortu, má jedenáct tisíc metrů čtverečních, takže vedle vlastního bydlení se tu pohodlně vejde i mini resort.
„Budou to dvě nenápadné, minimalistické, ale plně vybavené kabiny pouze pro dospělé. Chci je zabydlet českým i lokálním uměním a hlavně mám architektonické řešení, které by pro děti nebylo úplně bezpečné,“ vysvětluje.
Přestože rána, kterou letošní koronavirová pandemie zasadila globálnímu turismu, poznamenala i Kostariku, propadu zájmu klientů se nebojí. „V prosinci začíná na Kostarice hlavní sezona, přesto letos řada hotelů stále na klienty čeká. Ale Art Villas jsou už na svátky komplet vybookované. Zajímavé projekty zkrátka nezapadnou,“ míní Štěpánová.
Současná architektura podle ní není ve Střední Americe na extra vysoké úrovni, takže pro šikovné architekty je tu příležitostí dost. Při realizaci Art Villas se zorientovala na zdejším trhu. „Odjíždím s naší office managerkou a se spolumajitelem pozemku. Nevylučuji ale, že časem najmeme i lokální kolegy, místní architekti už nás oslovují,“ říká Štěpánová, která v nejbližší době hodlá pendlovat mezi Prahou a Bahia Ballena.
Těší ji také, že od interiérů, kterým se ve Formafatal věnovali dosud, se studio posune víc k architektuře, kterou sama vystudovala.
„V Panamě nás jedna developerská společnost oslovila s projektem udržitelné zástavby poblíž Panama City. Chce tam vybudovat ekokomunitu se školou, výtvarnými dílnami, resortem, obchody, farmami a různými turistickými atrakcemi. Takže opravdu komplexní projekt, kde bychom řešili vše od master planu až po interiéry,“ neskrývá nadšení Štěpánová.
Architektura ji prý lákala už od dětství. „Naši přestavovali dům, tak jsem vyrůstala na stavbě,“ líčí. Po studiích na ČVUT nastoupila k Báře Škorpilové do studia Mimolimit, které ji nasměrovalo spíš k interiérovému designu. A u toho zůstala, i když o šest let později založila s kamarádkami studio Inconqinto a nakonec před pěti lety vlastní kancelář Formafatal.
Od počátku na sebe dokázala upozornit projekty s výrazným a originálním rukopisem: concept store s erotickými pomůckami pojala jako hravou rozkvetlou louku plnou motýlů, v pražské restauraci Grand Fiero nebo v bytě Na Hřebenkách, který taky získal různá ocenění, zase bodovala humorem a originálními řešeními v industriálním stylu.
„V našich projektech je vždy převážná část vybavení navržena na míru pro daný prostor. Klademe důraz na funkčnost, celkovou vyváženost prostoru, vzájemné vztahy jednotlivých prvků, proporce a detaily. Také s oblibou hledám nové možnosti povrchových úprav, ráda kombinuji barvy,“ popisuje základní ingredience svého přístupu.
Zakázek i ocenění přibývalo: k těm posledním patří dům, který Štěpánová zařizovala pro režiséra Jana Hřebejka a jeho rodinu a po třech letech jej letos dokončila.
Přestože v Česku má zavedené jméno, netají se, že zakázky v zahraničí jsou motivující i ekonomicky. „Nemluvě o tom, že život přímo u oceánu je nesmírně nabíjející,“ říká nadšená surferka a je vidět, že svoji úspěšnou kostarickou vlnu je odhodlaná nepustit.