Tušil jsem to, už když mi na hlavu nasadil helmu a beze slova vypnul stabilizační systém ESP. „První kolo pojedu pomaleji a v tom druhém na to trochu šlápnu, jo?“ otočí se na mě bezelstně pilot Adriano, zatímco já se už v první zatáčce křečovitě držím dveří a v duchu se modlím.

Auto se divoce naklání, pneumatiky kvílí jako o život a já jsem si naprosto jistý, že se nejpozději v příští zatáčce otočíme na střechu. Neotočíme. A pointa tohoto příběhu je pro mě trochu překvapivá. Po pár kolech za volantem totiž jedu podobně i já. Strach vystřídal příjemný adrenalin.

Jsem na severu Španělska, kousek od Pamplony a řítím se po nádherném okruhu Navarra, kam vzala novináře z celého světa anglická automobilka Jaguar, aby jim ukázala, že i v novém modelu XE, nejmenším sedanu, jaký kdy v Coventry vyrobili, se dá užít spousta zábavy.

Čtěte také: Pohádka je u konce. Bugatti prodalo poslední veyron, míří na Blízký východ

Pravda, od auta, které má i v nejsilnější sportovní verzi 340 koní a zrychlení z nuly na 100 jen za 5,1 vteřiny, nejde čekat zázraky, ale pořád je to Jaguar – značka, která sedmkrát vyhrála Le Mans. A vedle mě sedí profesionální pilot, který mi trpělivě ukazuje správnou stopu a radí mi.

To, že si závodní okruh můžete se svým autem vyzkoušet i v Česku, už z předchozího článku na Forbes.cz víte. Pojďme se ale s Adrianem Medeirosem podívat, jak na to.

jaguar1

Rada číslo jedna – volant držte v pozici „tři čtvrtě na tři“, tady přesně upřostřed s rukama přímo naproti sobě, a nikdy tuhle polohu neměňte. I když vám přijde, že si ruce vykloubíte, nechte je tam, kde jsou. Je to banální rada, ale zapomenout na pohodlnější „ručkování“ není jen tak.

Čtěte také: Podívejte se, jak šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek driftuje na ledu

Rada číslo dvě – zapomeňte na decentní dobržďování před zatáčkou, na které jste zvyklí ze silnice. Na okruhu je potřeba šlápnout na brzdu pořádně, jinak si koledujete o problém. Sám jsem Adriana několikrát neposlechl, brzdil jsem stejně, jak jsem zvyklý, a málem jsem se do zatáčky nevešel.

Zapomeňte i na to, že budete zatáčky projíždět nejkratší stopou po vnitřním oblouku. Pokud je zatáčka pravotočivá, držte se co nejvíce vlevo, padesát metrů před ní šlápněte na brzdu, vezměte za volant tak, abyste se co nejvíce dotkli vrcholu zatáčky na pravé straně a následně vyjíždějte znovu doleva. Zkrátka co nejvíc minimalizujte úhel, pod kterým zatáčíte.

jaguar2

Odhadnout, kdy míjíte vrchol vnitřního oblouku, je mimochodem klíčové – právě v tomto momentě znovu začněte přidávat plyn. Ne dřív a logicky ani ne později.

A pokud vás zajímá, jak se nový Jaguar XE řídí a proč je pro anglickou automobilku tak klíčovým modelem, je to ještě jednodušší než projet tenhle španělský okruh. Stačí skočit do trafiky pro červnový Forbes a v našem testu dostanete odpověď.