Obrovské pick-upy s prostornou korbou jsou americký fenomén. Něco, co svým způsobem ukazuje sílu a odvahu Strýčka Sama. A dosud byl hlavním zástupcem „pořádného amerického auta“ Ford F-150. Vyrábějí ho v Michiganu a Missouri a po tři dekády jde o nejprodávanější auto v USA.
Ale jestli si chcete pořídit opravdu AMERICKÉ auto – a průzkum serveru Cars.com ukazuje, že to chce stále více Američanů –, měli byste si koupit Toyotu Camry. Ukázalo se totiž, že sedan od japonské značky má v sobě víc dílů ze Spojených států než pick-up Fordu. A navíc Toyota Camry obsadila první místo v indexu American-Made, který každý rok sestavují redaktoři Cars.com.
Čtěte také: Bill Ford o Applu, Googlu a budoucnosti aut: praděda by se divil, jak je to dnes „rychlé a zběsilé“
Nová královna Toyota Camry.
Právě tento index podle tří klíčových faktorů propočítává, jak moc „americká“ auta jsou. Důležitý je původ jednotlivých částí, jejich podíl na autě jako celku a také prodeje ve Spojených státech. (V USA vyrobené a hojně prodávané auto se řadí výš než vůz stejných atributů z nicheové řady.)
Modely, které mají podíl dílů ze Spojených států pod 75 procent, jsou automaticky diskvalifikované. Americké úřady považují za „domácí“ produkty vzniklé v USA nebo Kanadě, Mexiko už je považované za cizinu.
Čtěte také: 8 autovychytávek, které vám polezou na nervy
Podle této metodiky obsadila první dvě místa auta od Toyoty. Sedan Camry vyráběný v Kentucky a minivan Sienna, který vzniká v továrně v Indianě. Zmíněný pick-up Fordu se nedostal ani do finálního výběru, protože po letošním redesignu se v USA vyrábí méně než 70 procent dílů.
Někdejší král Ford F-150.
Toyota je z vítězství pochopitelně nadšená. „Tento index ukazuje naše odhodlání a snahu růst na trhu ve Spojených státech a investovat do něj,“ uvedl Jim Lentz, CEO Toyota North America. „Chceme ještě posílit naše vazby na americkou výrobu, tak abychom byli schopni uspokojit poptávku v příštích letech.“
Naopak Ford se svůj propad snažil omluvit se slovy, že „procento dílů pocházejících z Ameriky se liší generaci od generace“. Mluvčí automobilky prohlásil, že rozhodně není pochyb o tom, že Ford F-150 je pravé americké auto. Vyrábí se na linkách v michiganském Dearbornu a v Kansas City, upravená verze Super Duty F pak v Louisville v Kentucky. Ford také nedávno oznámil, že přesouvá výrobu středních pick-upů z Mexika do Ohia, takže kompletní F série bude vznikat na území Spojených států.
Šéfredaktor Cars.com uvedl, že počet aut splňujících základní předpoklad indexu American Made (tedy 75 procent dílů pocházejících z USA) letos splnilo nejméně vozů v historii. Bylo jich jen sedm… přitom ještě před pěti lety jich bylo 29. Nejde o to, že by klesala americká produkce – naopak, výrobci musejí přidávat kapacity, aby stačili poptávce na tamním trhu. Jenže většina těchto výrobních kapacit roste v Mexiku a jinde v zahraničí. Globalizace výroby je jasně zřetelný trend, dodává Olsen.