O motivaci se toho napsalo už spoustu – Maslowova pyramida, Herzbergova teorie a další teorie… Ale co s tím, jak to prakticky aplikovat? Při motivování lidí si musíme hlavně uvědomit, že před sebou nemáme stroje.
Ptejte se lidí, co je nejvíc baví, čeho chtějí dosáhnout za pět, deset let. Dělejte společné porady a brainstormingy, vyprovokujte je, aby začali říkat, co si myslí. Je extrémně důležité získat jejich důvěru, aby se nebáli kritizovat a říct i negativní věci.
Lidé se totiž hodně drží toho, kde jsou dnes a přeceňují krátkodobé efekty. Průměrných lidí je přitom na trhu dostatek, problém je spíš na úrovni středního a vrcholového managementu – školy bohužel nevychovávají lidi, ze kterých se stanou top manažeři, ale jen průměrné pracovníky, od nichž můžete čekat leda poslušnost, pečlivost a kvalifikaci. To ale nestačí!
Musíte se posunout o stupínek výš. Manažeři musejí být iniciativní, kreativní a musejí mít zápal. Zatímco průměrní manažeři jsou pouze přítomní, ty, které hledáte, chtějí víc. Proč si hrát na průměr, když můžete mít ty nejlepší.
Takže jak na to? Klíčová je vnitřní motivace pro dosahování extrémně složitých úkolů. A ta se odvíjí od cílů. Mark Twain řekl: „Kdo neví, kam jde, nemůže se divit, že přijde úplně někam jinam.“ Většina lidí neví, kam jde a čeho chce dosáhnout. Jestli ale jako manažer nevíte, co chcete, jak můžete řídit lidi?
Pravdou je, že většina lidí chce být vedená. Požadují, abyste byli jejich lídrem stejně jako kapitán. V podpalubí potřebují zaměstnanci pevně stanovené mantinely toho, co mají dělat, ale čím blíž jdou ke kapitánskému můstku, tím víc musí převzít vlastní odpovědnost. Sami si musí ve správný čas vyhledat v mapě ten nejlepší kurz nebo si nasadit záchranný kruh.
Necítíte se v roli kapitána?
Potom nemůžete nikdy pracovat se špičkovými lidmi, protože se budou nudit. Najdou si někoho jiného, pod nímž budou růst, posouvat se a objevovat nové ostrovy. Lidem je potřeba dávat neustále nové impulzy a využít je při napínání plachet.
Ten, kdo dopluje do cíle jako druhý, nic nezíská. Jestliže budete jen o milimetr lepší, dostanete se dál. Podobně jako s kompasem, který když nastavíte o milimetr jinak, dostanete se na kilometry daleko od původního cíle.
Chcete motivovat ostatní?
Pak musíte být motivovaní sami. Vy jste ti, kdo kolem sebe rozdávají energii. Pokud chcete ostatní zapalovat, musíte být sami zapálení. Jinak nemáte šanci předat plamínek dál. Moje rada? Objevujte pozitivní, inovativní a kreativní přístup k životu.
Winston Churchill řekl velkou pravdu: „Každý může být vynikající, ale musí tomu věnovat 10 tisíc hodin práce.“ Úsilí je jednou z věcí, která dává životu smysl. Úsilí znamená, že vám na něčem záleží, je pro vás něco důležité a jste ochotni pro to pracovat.
Jak motivovat lidi?
Přestaňte je hlavně demotivovat! Pokud jste vzorem, podaří se vám v týmu najít správné lidi. Klasický management se věnuje výzvám a posláním firmy. Nový management hledá správné lidi, s nimiž je možné společně čelit výzvám a příležitostem v globalizovaném světě.
Chcete se dozvědět více o motivaci?
Tohle je překvapivá pravda o tom, co nás motivuje – přečtěte si bestseller Drive (Pohon) od Daniela H. Pinka. Vynikající kniha, která změní váš způsob myšlení i života. Jako motivaci k přečtení knihy si prohlédněte skečnout neboli čmáranici, která popisuje hlavní myšlenku knihy.
Co láká schopné lidí?
Láká je značka, možnost ovlivnit budoucnost, s kým budou pracovat, kdo bude jejich přímý nadřízený a kdo podřízený. Pokud chcete angažovat schopné lidí, musíte být sami velmi kvalitní.
Kvalita zaručí, že do vašeho týmu se budou chtít přidat stále lepší a lepší lidi. Bude se vám lépe dařit a budete úspěšní. Ve firmě budete mít stále větší hodnotu. Správně vybraní lidé totiž řeší i vaše problémy. A pokud řešíte něco za své lidi, potom nemáte správné lidi.
Schopný člověk dovede přitáhnout další motivující lidi a motivovat je. I když se podaří namotivovat jen jednoho, podaří se díky němu posunout ostatní k vyšším metám. Motivovaný člověk bere úkoly na sebe, protože nepotřebuje vnější motivaci. Má totiž svou vnitřní, a nepotřebuje tak denně chválit, kopat a sledovat. On sám je přínosem.
Motivace je spojena i s kvalitou vašich znalostí a dovedností. Je nutné být vzájemným partnerem, protože i sebevíce motivovaný člověk potřebuje cítit, že se od vás něco nového naučí.
Jak získat ty nejlepší?
Prvním argumentem je cena a požadavky na plat. Peníze ale nejsou rozhodujícím faktorem schopných lidí. Kvalitní člověk nejde primárně po penězích, zná totiž svou hodnotu. Kvalitní člověk potřebuje minimálně to, na co byl v minulosti zvyklý. A takový jedinec je pak k nezaplacení!
Mimochodem, jak je možné, že jeden člověk zvládne během dne násobky úspěchu druhých lidí? Studujte životopisy úspěšných lidí a čemu za to vděčí. Příkladem jsou i slavné osobnosti Winston Churchill, Abraham Lincoln, Henry Ford, Petr Veliký, Tomáš Baťa. Všichni byli v první linii. Ostatní šli za nimi, protože viděli vzor vedení a našli svou vlastní cestu vnitřní motivace.
Pro získání základní teorie o motivaci doporučuji následující knihy:
Pohon – Daniel H. Pink
O štěstí a smyslu života – Mihaly Csikszentmihalyi
Na čem dnes záleží – Gary Hamel
O psychologii bytí – Abraham H. Maslow
Leadership Challenge – James Kouzes a Barry Posner
Efektivní manažer – Jiří Stýblo
Příručka o skečnoutingu – Mike Rohde