Máte notebook, telefon a dobrý nápad? Tak začněte s podnikáním! Podle Davida Priestleyho máte teď jedinečnou šanci uspět, klasická povolání podle něj totiž vymírají a přichází podnikatelská revoluce. Díky internetu si můžete založit malou firmu s maximálně 20 zaměstnanci, být nadnárodní a zaměřit se na malý segment trhu jako třeba na výživu pro maratonce vegetariány.
David Priestley je úspěšný podnikatel a mezinárodní řečník a ve své knize Revoluce v podnikání (Entrepreneur Revolution), kterou britský nedělník The Sunday Times zařadil mezi 10 nejlepších knih pro podnikatele za rok 2015, radí, jak s takovým revolučním podnikem začít.
Proto abyste se stali podnikateli, musíte podle Priestleyho absolvoval těchto deset úkolů:
1. Zavolejte na tři místa
Začněte něco odvážného, aniž byste úplně přesně věděli, jak to dopadne. Můžete naplánovat určitou akci, začít produkovat hudební skladbu nebo se zkuste představit člověku, kterého obdivujete.
Až budete začínat s tímhle úkolem, prostě si vezměte telefon, pošlete pár e-mailů a domluvte si pár schůzek. Začněte si s někým povídat, aniž byste věděli, kam přesně vás to dovede. Revoluční podnikatel nemá problém udělat krok do neznáma a zažít dobrodružství.
2. Zařiďte si speciální bankovní účet
Založte si nový bankovní účet a na ten pak posílejte alespoň deset procent toho, co vyděláte. Užívejte si své peníze, ale odkládejte určitou částku na separátní účet, který nebudete používat k podnikání. Uspokojíte tak vaši konzervativní část, která potřebuje vědět, že bude o vaši budoucnost postaráno a že můžete podstoupit rizika.
3. Přestaňte trávit čas s lidmi, kteří vás táhnou dolů
Začněte se přátelit s větším počtem lidí, kteří vás inspirují a probouzejí ve vás to nejlepší. Udělejte si seznam lidí, se kterými aktuálně trávíte hodně času, a rozhodněte se, kdo může zůstat a kdo se možná bude muset poroučet.
Sami se totiž postupně začínáte přibližovat lidem, s nimiž mluvíte, a tito lidé rozhodují o hlavních myšlenkách, kterými se zaobíráte, o příležitostech, jichž si všimnete, i o zdrojích, které budete mít k dispozici. Místo pravidelných debat o účtech ze samoobsluhy, nájmu a studijních termínech tak například začnete mluvit o cílech, snech, plánech a prodejních metách.
4. Noste s sebou hotovost
Ať půjdete, kam půjdete, noste u sebe tolik, kolik byste chtěli vydělat za den. Když u sebe máte dost hotovosti, nemusíte mít strach z toho, jestli budete bezprostředně schopni přežít, ani nebudete tolik náchylní k planým slibům a bláhovým vidinám rychlého zbohatnutí. Navíc si přenastavíte měřítka toho, co váš mozek považuje za vysokou částku, když ji budete mít v kapse.
David Priestley popisuje, jak ve výloze uviděl hodinky značky Omega, o kterých byl přesvědčený, že si je nemůže dovolit. Poté si však uvědomil, že má v kapse dostatek hotovosti, a v ten moment o ně už tolik nestál. Jednoduše začal mít moc nad danou věcí, nikoliv ona nad ním a odpoutal se tak od neustálé myšlenky na peníze.
5. Dvakrát týdně vezměte na oběd lidi, které zatím neznáte
Pozvěte na oběd někoho, koho zatím neznáte. Budete překvapeni, kolik lidí odpoví kladně, když jim řeknete: „Co kdybychom příští týden zašli na oběd?“ Dostanete skvělé rady, získáte nápady a naučíte se nové věci. Navíc si vybudujete síť kontaktů, můžete navzájem seznamovat zajímavé lidi a díky tomu získáte pocit ještě větší hodnoty. A navíc, i vaši známí vás budou představovat novým lidem a původní investice za obědy se tak rychle vrátí.
6. Přestaňte sledovat zprávy
Odfiltrujte na nějakou dobu všechna tradiční média a zdroje zpráv. Žádné noviny, žádné rádio, žádná televize. Klidně si můžete hledat články pomocí Googlu nebo sledovat Facebook a Twitter, ale nejméně 90 dní se vyhýbejte všem klasickým médiím.
David Priestley píše, jak mu bylo odmalička vtloukáno do hlavy, že jsou zprávy důležité, protože pomáhají utvářet vlastní názory a svobodného člověka s vlastní hlavou. Brzy však zjistil, že když se na zprávy nedíval, nestalo se vůbec nic a cítil se mnohem líp.
Pečlivý výběr knih a webových stránek dokáže být mnohem přínosnější a rychle zjistíte, že když se nějaké novinky budou týkat přímo vás, někdo vám o nich řekne.
7. Veďte si deník
Začněte si psát deník. Udělejte si seznam úkolů s vysokou hodnotou, sepište si své cíle, kreslete obrázky, pište podklady a náměty k prodávání, plánujte svou budoucnost. Mějte deník na každém jednání, vozte si ho na dovolenou, mějte ho v noci u postele. Díky tomu, že si věci zapíšete, zůstane vám v hlavě volná kapacita na přemýšlení o dalších možnostech a nápadech.
8. Naplánujte si dovolenou
Vyznačte si dobu, kdy si chcete v následujícím roce vzít volno. Zarezervujte si prodloužené víkendy, které si hodláte udělat. Většina lidí si dovolenou plánuje podle práce, ale vy začněte rok tím, že si naplánujete naopak dny volna.
Váš mozek bude moct být v klidu, že nastává „doba odstávky“, protože bude vědět, že se jedná o plánované prázdniny. A bude-li vaše rodina předem vědět, že vás čeká několik týdnů plánované společné dovolené, nebude pro ni takový problém, když občas přijdete domů opravdu pozdě nebo když pár víkendů věnujete práci.
9. Buďte systematičtí
Domluvte si schůzku s účetním a právníkem a proberte s nimi svoje obchodní záměry. Požádejte je, aby vás nasměrovali na správný kurz v otázkách plánování daní, ochrany majetku a získávání investic. Většina lidí má představu, že vhodnou strukturu si vybudují, až vydělají velké peníze. Takhle to ale nefunguje. Vhodnou strukturu si bohužel musíte připravit dřív, než začnete vydělávat.
10. Sestavte si svůj podnikatelský tým
Musíte se stát mistry v rozpoznávání potenciálu lidí, které potkáte. Neexistuje totiž nic jako milionář, který se sám vypracoval, i Steve Jobs měl kolem sebe skvělý tým lidí. Tým, který dnes postavíte, rozhodne o tom, jakých výsledků v budoucnu dosáhnete. Může ho tvořit směsice lidí, kteří pro vás budou pracovat na plný úvazek, virtuálních zaměstnanců placených od hodiny i jedinců, kteří vám pomáhají z čiré laskavosti.
Důležité je výzvy nepřeskakovat, a pokud vám bude některý z úkolů připadat zvláště obtížný a budete se při jeho plnění cítit nesví, zkuste se důkladně zamyslet a najít důvod, proč vám právě tahle věc přijde složitá. Není náhodou možné, že vás tyhle limitující názory nebo pocity omezují i v jiných oblastech života?
Autor: Klára Elšíková