Existují nějaké triky na to, jak se stát milionářem nebo dokonce miliardářem? Zaručený recept by rád dostal asi každý. Problém ovšem je, že málokterý doopravdy funguje. Internetová platforma amerického magazínu Inc. se jim proto rozhodla podívat na zoubek.
Peter Voogd je autor světového bestselleru 6 Months to 6 Figures, otec podcastu The Young Enterpreneur Lifestyle, ale hlavně zakladatel prestižního společenství Game Changers Academy, které sdružuje mladé podnikatele a byznysmeny s vysokými ambicemi. Posledních dvanáct let svého života strávil studiem chování nejbohatších lidí této planety. Proto si podle svých slov troufá tvrdit, že odhalil, proč má většinová populace mylné povědomí o tom, jak zbohatnout. Podle Voogda jsou tohle nejčastější důvody:
- Nezajímají je jiní vlivní lidé v jejich okolí.
- Nejdou s trendy, které jsou nutné k dosažení úspěchu.
- Snaží se všechno dělat sami.
- Svazuje je konzervativní uvažování „šetři – utrácej,“ místo toho, aby investovali.
Pokud se chcete těmto slepým uličkám vyhnout a rozšířit řady miliardářů s vlastním impériem, doporučuje Peter Voogd řídit se následujícím jednoduchým mentálním desaterem:
1. Nová perspektiva
Miliardáři dovolí své sebeprezentaci předcházet realitu. Žijí ve stavu, kterého chtějí dosáhnout a ne v tom, který aktuálně je. Neztrácejí čas přemýšlením nad věcmi, které už dokázali. Nikdy neupouštějí od toho, co si předsevzali.
2. Miliardář – chlebodárce
„Abyste mohli bohatě žít, musíte bohatě vyrábět,“ tvrdí Voogd a dává ke srovnání příklady klasického uvažování konzumenta a producenta: konzument si nechává předvést – producent předvádí. Konzument si půjčuje – producent půjčuje. Konzument hledá práci – producent zaměstnává. Konzument nakupuje – producent vyrábí.
Miliardáři stojí za produkcí věcí a služeb, které prokazatelné zvyšují životní úroveň širokého okruhu lidí. Pokud se to povede i vám, už se nikdy nikomu nebudete muset představovat, protože vás budou všichni znát.
3. Odolnost
Existují dva přístupy k životu: buď vás zocelí, nebo semele. Jistě nebude překvapením, že ten, kdo chce patřit do společnosti miliardářů, by měl spadat do první kategorie. Opravdové zbohatnutí je totiž běh na dlouhou trať: dlouhodobé investice, vize, patenty, to všechno chce trpělivost čekat na výsledek. Když se přestanete starat o to, jak se na vaše chování dívá okolí, máte k úspěchu dobře nakročeno. Lidé se nejčastěji vzdávají svých cílů kvůli netrpělivosti, strachu ze selhání nebo reakcí jiných (obvykle cizích) lidí.
4. Neprůstřelná mysl
Miliardáři si budují neprůstřelnou mysl – a to díky podpoře lidí ve svém okolí. Podobně smýšlející lidé jim totiž připomínají, kam směřují, nutí je k lepším výkonům a nedovolí jim spokojit se s průměrem.
5. Vlastní svět
Svět miliardáře se rozprostírá kolem toho, o co usiluje. Zní to jako klišé z filmu o Stevu Jobsovi nebo Marku Zuckerbergovi, ale Inc.com věří, že to tak je. Vytvořte si vlastní bublinu a nevylézejte z ní, dokud nedosáhnete toho, co chcete. To, že přijímáme stejný typ energie, jaký vysíláme, je dnes už stará známá věc a platí dvojnásob, pokud děláte milionová rozhodnutí, zaměstnáváte lidi, za jejichž životy jste odpovědní nebo realizujete náročné vize. Většině lidí bohužel největší procento energie seberou právě myšlenky na neúspěch.
6. Zhodnocení neúspěchu
Miliardáři vědí, že i neúspěch patří k životu a je součástí jejich růstu. Jeho největší hodnota spočívá v tom, že vás učí mít ostřejší lokty a vyvarovat se opakování vlastních chyb.
7. Dvojité „C“
„Certainity and Confidence“, tedy v podstatě smělost a sebedůvěra jsou podle Petera Voogda vlastnosti, které musí každý miliardář mít. „Stojí za všemi velkými příběhy úspěšných lidí, protože právě ony ho dovedou k rozhodnutí přestat pracovat od devíti do pěti.“
8. Experimenty na denním pořádku
Zatímco ostatní ztrácejí čas na cestičce perfekcionismu, miliardáři jedou po dálnici experimentů. Běžné uvažování, které lidi v byznysu brzdí, vypadá například tak, že nepustí produkt na trh, dokud si nejsou stoprocentně jistí, že eliminovali všechna rizika. Miliardář oproti tomu zkusí klidně pět nových nápadů, z nichž se mu vyplatí jenom tři. Ví totiž, že i ze zbytku se leccos naučí a to je často mnohem větší přínos.
9. Byznys jako puzzle
Úspěšný miliardář umí vhodně zkombinovat to, co chce a kam až pro to může zajít a také se obklopit lidmi, kteří eliminují jeho nedostatky. Proste skvěle zvládá sestavit i ty nejnáročnější skládačky.
10. Inteligentní investice
Jak už bylo řečeno, umění dobře investovat je pro skutečné miliardáře úplně nejdůležitější, takže poslední bod je zároveň i tím nejvýznamnějším. Jejich investice mají zpravidla kontinuální charakter, jímž se snaží maximalizovat nejen finanční ale i zkušenostní přínos daného obchodu. To způsobuje, že jsou vždycky o krok napřed. „Změňte své uvažování a můžete ten krok získat taky,“ uzavírá Peter Voogd.