Concorde dávno padl, ale to neznamená, že je konec i s nadzvukovými dopravními lety. Jeden ambiciózní startup z Colorada totiž plánuje vrátit na oblohu letouny, které výrazně zkrátí tak nudné a únavné transkontinentální lety. Prototyp proudového dopravního letounu s názvem Boom má uhánět rychlostí zhruba 2400 kilometrů v hodině, z ranveje by se mohl odlepit ke konci příštího roku a jeho budoucnosti věří i jeden velmi bohatý investor.
Futuristické a hlavně šíleně rychlé koncepty letadel jako by poslední dobou byly nejvyšším zájmem inženýrů. Objevily se všelijaké návrhy od letounu Skreemr, který měl z New Yorku do Londýna dorazit za 30 minut, až po hybridní raketové letadlo s názvem Sabre, které by mohlo nabídnout lowcostové lety do vesmíru.
Čtěte také: Richard Branson chce létání vrátit zašlý punc. Těmito luxusními Dreamlinery
Technologie jako by odrážely trend uspěchané doby a sunou se směrem rychlejší přepravy. Co však všechny tyto vize mají společného, je, že jsou roky od toho, než se zhmotní. Přesto je jedna společnost, jmenuje se Boom Technology, která je realizaci svých snů o krůček blíž. A dost možná výrazně změní způsob cestování, předvídá server Architectural Digest. Kupříkladu let ze San Francisca do Tokia dnes zabere 11 hodin, ale Boom plánuje udělat přesně to, co stojí v jejím názvu, a délku tohoto transpacifického letu srazit pod pět hodin.
Nadzvukový startup se sídlem v Coloradu konstruuje letadlo, které má 2,2krát překročit rychlost zvuku, čímž by bylo zhruba 2,6krát rychlejší, než je standardem u dnešních proudových letadel. A co víc, s „drobnou“ pomocí sira Richarda Bransona, zakladatele Virgin Group, by Boom mohlo na konci roku 2017 i vzlétnout.
Zástupci Boomu nedávno podepsali dohodu s Virgin Galactic, vesmírnou pobočkou Bransonova impéria, které se cení na dvě miliardy dolarů. A podle ní má Branson opci na deset strojů. Žádný zatím nekoupil, ale poté, co uviděl technické specifikace, byl prý oslněn natolik, že si je nárokuje, pokud vše půjde podle plánu. Další objednávka přišla od nejmenovaného evropského dopravce a obě přesahují pět miliard dolarů.
Čtěte také: Průvodce pro začátečníky: jak si vybrat soukromé letadlo
Když v roce 1973 debutoval Concorde od Airbusu, který létal dvakrát rychleji než zvuk, Atlantik překonal za 3,5 hodiny a svět věřil, že našel odpověď na super rychlé přesuny z Evropy do Ameriky a zpět. O tři dekády později však elegantní štíhlý letoun putoval do muzeí; částečně vinou vzrůstajících nákladů na údržbu, kvůli vysoké ceně letenky – asi 20 tisíc dolarů – a po 11. září také vinou nižšího zájmu o leteckou přepravu.
Cena letenky u projektu Boom se má pohybovat na pěti tisících dolarů za každé ze 40 sedadel. Přestože jde na dnešní poměry stále o závratnou sumu, nižší počet míst by měl zajistit pokaždé plnou palubu a tím zdravější ekonomiku projektu. A pokud to vše klapne, cesta z New Yorku do Londýna bude díky Boomu stejně snesitelná jako ta z Prahy do Istanbulu.