Neobtěžujte se hledáním nejlevnějších letenek a kupte si dražší prášky proti bolesti, i když mají stejné složení jako ty levnější. I takové jsou rady, které jdou tak trochu proti rozumu a které dává britská psycholožka a moderátorka BBC Radio 4 Claudia Hammond. Ta si dala za cíl naučit lidi utrácet peníze – jestli ne méně, tak alespoň chytřeji.

Claudia Hammond studovala psychologii, věnovala se výzkumu a uvádí nejdéle běžící rádiový pořad o duševním zdraví – All in the Mind. Její odlehčená kniha Mind over Money z půlky zkoumá způsoby, jak nám peníze umějí zamotat hlavu a z druhé části nabízí řešení, jak tomu čelit. Hammond se nesoustředí na to, jak vydělat víc peněz, ale na to, jak je efektivně využít a britský list Telegraph shrnuje její doporučení.

„Je spousta návodů, jak zacházet s penězi a s rozpočtem, prostě praktické záležitosti,“ říká Hammond. „Mě ale zajímalo, jakými triky peníze obluzují naši mysl.“

Čtěte také: Čas jsou peníze. Ale co má pro nás větší cenu?

Kniha cituje studie o tom, jak peníze nevědomě ovlivňují naše chování. Třeba jako v případě prášků proti bolesti: Přesto, že je známé, že některé drahé druhy obsahují totožné účinné složení jako ty podstatně levnější, lidé uváděli, že dražší varianta jim od bolesti hlavy uleví rychleji.

„Na jednu stranu můžete říct, že lidé, kteří sáhnou po dražších prášcích, zbytečně přeplácejí. Na druhou stranu ale cena působí jako placebo efekt a my máme pocit, že dražší prášky působí na bolest lépe. A jestli vás opravdu bolí hlava, bude vám jedno, co a jak zabere a kolik to bude stát,“ říká Hammond.

I jiné citované studie v knize odhalují naše nelogické chování v zacházení s penězi. Hammond píše o paradoxu, že jsme ochotni strávit hodiny hledáním nejlevnějších letenek jen proto, abychom si nakonec koupili let tak brzy ráno, že účet za taxi na letiště v okamžiku smaže ušetřené peníze.

Čtěte také: Proč byste měli utrácet peníze za zážitky, a ne za věci

Hammond v knize také radí rodičům, jak v dětech probudit zdravý vztah k penězům. Podmiňovat kapesné domácími pracemi nemusí být rozumné. „Když někomu za splnění úkolu slíbíte peníze, s větší pravděpodobností neprojeví žádnou snahu při plnění úkolů, za které mu peníze nikdo neslíbil,“ dedukuje z výsledků studií Hammond. Na druhou stranu upřímně míněná pochvala inspiruje lidi k tomu, aby se snažili dál. „Když tedy budete děti uplácet, vezmete jim z těch činností samotných radost a s menší pravděpodobností je pak budou dělat dobrovolně.“

A jestli si za peníze můžeme koupit štěstí? „Peníze znamenají příslib možností a výběru. Příjemné pocity spojené s odměnou jsou v mozku aktivovány v momentě, kdy dostaneme peníze, i když věci, které si za ně chystáme koupit, ještě fakticky nemáme. To se u ničeho jiného stát nemůže – příslib vína třeba není tak dobrý jako víno samotné,“ říká Hammond.


Tady je 5 jejích způsobů, jak zacházet s penězi rozumněji:

Za dobroty plaťte hotově
„Naše tendence k oddávání se dobrotám se zvětšuje, když za ně nemusíme odevzdat ‚opravdové’, fyzické peníze,“ říká Hammond. „Bezkontaktní platby nám tak můžou zvětšit velikost kalhot a s tím i zúžit naše bankovní konta.“

Začněte s kapesným brzy
Na částce nezáleží. „Zásadní je pravidelnost. Děti se musí naučit, že si na peníze musí počkat a nedostanou je hned, kdykoli si o ně řeknou.“

Utraťte je za zážitky, a ne za věci
A zaplaťte je dostatečně dopředu. „Tím si dopřejete potěšení z těšení se na dovolenou, a když na to přijde, dovolenou jako takovou nebudete mít spojenou s nepříjemnou povinností za ni zaplatit.“

Dejte si pozor na obchodní regály
„Prodejci vědí, že jen málo zákazníků si koupí opravdu drahý počítač. Ten druhý nejdražší ale prezentují jako ‚středně drahý’ a naruší tak váš původní záměr koupit si ten levnější.“

Nehrajte si na snoby
Výsledky studie, v rámci které proběhlo šest tisíc ochutnávek vína naslepo, ukázaly, že jen experti mají drahý vkus. Běžnému „vinaři“ opravdu víc chutnají levnější druhy.