Tomu kruhovému objezdu se říká Étoile, hvězda a najednou tam získáte pocit, že vše, co vás učili v autoškole, už neplatí. Třeba když kolmo ke všem ostatním vozům najednou trčí autobus a má přednost. Je však jedna věc, která vám v tom blázinci u Vítězného oblouku v Paříži zjedná aspoň trochu respektu. Má českou SPZ, barvu Corrida red a logo Tour de France. Toto je vůz ředitele nejslavnějšího cyklistického závodu světa.
Christian Prudhomme má teď fofry. Příští sobotu to všechno i s triem Čechů v Normandii startuje, ale jeho koráb, který ho proveze kolem celé Francie až na Elysejská pole, kde Tour zase jednou vyvrcholí, už je „tout prêt“. Tedy zcela připraven. A stádo 190 koní, kteří se tísní pod kapotou, taky.
Škoda coby oficiální dodavatel vozů Tour do Francie každý rok posílá kromě nezveřejněné částky i 250 vozů pro pořadatele ze společnosti ASO. A auto s číslem 1 a iniciálami HD podle zakladatele Tour Henriho Desgrangea jim všem vládne.
Protože tento Superb je jedinečný. Toto je ředitelna Tour na čtyřech kolech.
Má šest antén i stupňů na automatické převodovce, čtyři rádiové kanály pro přijímání i vysílání pokynů a informací a o 180 stupňů otočené otevírání střešního okna. To aby direktor mohl na startu etapy vykouknout ven a praporkem ji zahájit. A k tomu všemu je uvnitř taky moře místa.
„Gilles Maignan, můj osobní šofér, měří stejně jako já 190 centimetrů a i tak můžu vzadu sedět úplně pohodlně,“ libuje si Prudhomme u vozu z Mladé Boleslavi, na němž se píše Direction Générale, tedy nejvyšší vedení. „Dokonce není problém, když si dám nohu přes nohu.“
A ještě cosi je v tomto voze unikátního. Středová konzole mezi zadními sedačkami totiž kromě vysílaček a ovládacího panelu obsahuje ještě jednu „tajnou“ schránku. Do ní se v červenci sypou kostky ledu a vkládá lahev šampaňského pro hosty, které si Prudhomme zve k sobě a dělá jim průvodce závodem. I letos mezi nimi bude francouzský prezident.
Pro Škodu bude 103. Tour de France třináctou v pozici oficiálního dodavatele vozů a její technologie jsou vrcholem toho, co slavný závod už zažil. Protože stačí se podívat na to více než století vývoje od roku 1903, kdy se Tour narodila, a na dopravní prostředky, z nichž Desgrange a jeho následníci řídili peloton.
První ředitelský vůz značky Hotchkiss měl loukotě, místo světel lucerny a těžko si dnes domýšlet, jak asi stoupal přes kopce prvních horských etap v Pyrenejích. Francouzská značka s podpisem amerického inženýra byla společníkem direktora roky až do doby, kdy ji vystřídala konkurence se lvem ve znaku – Peugeot.
Jeho místo bylo legitimní, protože dávno předtím, než se vrhl na výrobu vozů a než vůbec vznikla Tour, vyráběl Peugeot jízdní kola. Automobilka ze Sochaux si pak na dlouhé roky vybudovala monopol a v 70. letech se poprvé objevil na kapotách jejích aut termín oficiální vůz.
První model v bílo-červených barvách deníku L’Équipe měl typové číslo 403 a koženou zatahovací střechu. Následoval typ 404, pak „čtyřková řada“ v roce 1969 své místo přepustila typu 504 a když firma v roce 1975 představil Peugeot obří model 604, direktor Tour nemohl takový luxus odmítnout. Jenže sotva z továrny vyjela další řada pod číslem 605, rozhodla se automobilka ukončit svůj kontrakt ve prospěch Fiatu.
Čtrnáct let, do roku 2003 a do nástupu Škody, bylo italské logo čtyř pruhů spojeno s dojezdem každé etapy. Italové tenkrát poskytovali pořadatelům zhruba 160 vozů a protože do koncernu spadaly i značky Alfa Romeo a Lancia, svezl ředitel Jean-Marie Leblanc prezidenta Chiraka v Lancii.
To François Hollande se letos znovu sveze ve třetí generaci Superbu. A jestliže šampion Tour nebude znám dřív než 24. července, jedno jisté je – že šampaňské na palubě ředitelské limuzíny chybět nebude.