Filmy a seriály sledujeme online rok od roku víc a víc, k podobné revoluci jako u hudby ale zatím nedošlo. O zápis do historie, komu se to podaří, aktuálně celosvětově bojují hned čtyři velké firmy – Netflix, Google, Apple a Amazon. Které z nich – a jestli vůbec – se průlom povede, odhadnout nedokážeme, pokusili jsme se ale porovnat, jak si vedou ve světě, jak jsou dostupné u nás, a poradit, pro jakou z nich byste se měli rozhodnout.
Netflix
Netflix je globální fenomén, který po celém světě využívá kolem 87 milionů lidí a je synonymem pro přehrávání filmů a seriálů online.
Princip jeho fungování je jednoduchý, zaplatíte si předplatné ve výši zhruba 10 dolarů a dostanete neomezený přístup do videotéky. Tam ale najdete většinou jen starší filmy, které už dávno proběhly kiny či DVD (díky tomu se můžou nabízet i ve službách za předplatné).
To samozřejmě není žádná výhra, a proto začal Netflix točit vlastní kousky. Začalo to House of Cards, pokračovalo přes Daredevila a dnes už má Netflix v nabídce několik desítek vlastních seriálů, ale i filmů (točí pro něj třeba Adam Sandler) či dokumentů.
Zvídaví analytici si všimli, že čím více původních titulů Netflix má, tím méně má těch přejatých. Měřítkem kvantity se v USA zmenšil jeho katalog za poslední tři roky ze zhruba 10 tisíc filmů na necelou polovinu.
Od začátku roku 2016 je Netflix oficiálně dostupný i v ČR. Zatímco ještě na začátku roku nabízel jen něco okolo 600 titulů, teď už je jeho nabídka více než dvojnásobná. Vedeme si v ní velmi podobně jako většina zemí, kam Netflix počátkem roku vstoupil. Kde ale zatím ztrácíme, je lokální podpora.
Zatímco v Polsku či Turecku začal americký obr s kompletní lokalizací, u nás najdete pouze čtyři tituly s dabingem a jeden s titulky. Proč to tak je? Nejsme pro Netflix natolik zajímavý trh, aby u nás masivně investoval do dabingu či jiného překladu, nicméně odborníci mu prorokují, že právě bez lokalizace to nepůjde.
Dá se ale očekávat, že zlepšení postupem času přijde. Ostatně na trhu se špitá, že Netflix už vykupuje vybraný obsah a zajistil si třeba práva na Lídu Baarovou.
iTunes (Apple)
Pro nákupy či poslech písniček online je iTunes už dlouhá léta standardem, ve filmu to platí zatím jen částečně.
Oficiální čísla o prodeji filmů online iTunes neposkytuje, stejně jako neexistuje žádná oficiální statistika pro celý trh, proto se musíme při čistě byznysovém srovnání orientovat jen podle nepřímých faktů.
Víme, že iTunes má v USA v nabídce přes 20 000 filmů, seriálů a dokumentů, což je zhruba stejně jako Google Play, ale na rozdíl od Googlu má iTunes propracovanější ekosystém zařízení, jak se k filmům pohodlněji dostat (iPhone, iPad, Apple TV), takže se dá očekávat větší úspěch.
V České republice prodává iTunes pouze filmy a dokumenty, seriály ne, v nabídce je zhruba 4 000 titulů. Menšího čísla ale nemusíme litovat, největší trháky se u nás objevují ve stejné době jako v USA, a navíc vždy s českou podporou (minimálně titulky, často i dabing).
Tituly si lze půjčovat v průměru za 60–80 Kč, nákup stojí zhruba 250–400 Kč podle kvality filmu či obrazu. To je zhruba srovnatelná cena jako za nákup nového DVD, proto se nelze divit, že podle neoficiálních údajů od českých distributorů platí, že prodej filmů online je zatím pouze minoritním kanálem v příjmech, 90 % prý stále dělají klasické fyzické nosiče. Světlou výjimkou jsou rekordní čísla českého filmu Občan Ka.
Google
Stejně jako iTunes, ani Google čísla o prodejích neposkytuje, spokojený ale zřejmě moc není, protože do rozvoje služby moc neinvestuje a raději svou pozornost s videem otáčí jinam. Ano, myslím samozřejmě youtubery, tedy alespoň ty prvotřídní kvality, se kterými Google už nějaký čas dělá něco, co bychom mohli nazvat obdobou klasických seriálů či filmů.
Nedávno spustil Google službu YouTube Red, kde za měsíční předplatné dostanete celý YouTube bez reklam, přístup do exkluzivních klipů od slavných youtuberů nebo možnost ukládání videí k sobě do počítače/tabletu.
Google, zdá se, do soupeření s dalšími nepůjde přímo, o přízeň lidí (a inzerentů) bude bojovat nikoli přejatým či profi vytvořeným obsahem, ale spíše podporou obrovské komunity a obrovskou reklamní silou.
U nás platí, že Google Play má co do počtu nových filmů stejnou nabídku jako iTunes. Celkově jich má ale méně, necelé 3 000 a česká podpora chybí mnohem častěji. Na rozdíl od iTunes se také musíte obejít prakticky bez českých filmů, které se na Google Play nemůžou dostat kvůli laxním pravidlům o klasifikaci přístupnosti.
Největším problémem pro masovější rozšíření Google Play ale vychází z toho, že k jeho nabídce se dostanete prakticky jen přes počítač, aplikace v chytrých televizích nebo konzolích na rozdíl od Netflixu či YouTube vůbec není a pro streamování třeba do televize budete muset využít například Google Chromecast.
Amazon
Prodej filmů na DVD byl pro Amazon vedle knížek po dlouhá léta druhým nejvýraznějším zdrojem příjmů, proto se nelze divit, že se pustil i do online videa.
Amazon začal nejdříve nabízet k online prodeji či půjčení stejně jako iTunes nebo Google Play, díky své historii byl ale schopen dostat do svého katalogu skoro dvojnásobek toho, co konkurence.
Nástup Netflixu ho ale nenechal klidným, proto přispěchal se službou Instant Video, kde si za předplatné 10 dolarů měsíčně pořídíte přístup k půjčování filmů. Tam podobně jako u Netflixu chybí nejnovější trháky, ovšem nabídka je více než dvakrát větší. Ve světě nabízí Amazon službu Prime, která ročně stojí 99 dolarů, máte přístup do videotéky zdarma, stejně jako extra rychlé dodání zboží až k vám domů.
Amazon Prime si můžete objednat i z ČR, ale v poněkud okleštěné verzi – na dodání zboží se nevztahuje a dostanete se jen k omezené části videotéky, kde najdete několik původních titulů z produkce Amazonu včetně jejich vlajkové lodi, seriálu The Man in the High Castle (bez české podpory samozřejmě). Ano, i Amazon podobně jako Netflix pochopil, že cesta je v původním obsahu a spekuluje se, že podobně jako Netflix míří s videotékou do celého světa.
Odstartovat tuto expanzi má podle posledních informací masové nasazení nového pořadu The Grand Tour, kam Amazon přetáhl hlavní moderátorsku trojku z pořadu Top Gear. Premiéru měl 18.listopadu, k pilotnímu dílu se můžeme bez problémů dostat i my z ČR. Na prosinec potom Amazon tuto expanzi pro 200 zemí odstartuje ve velkém stylu, očekává se zpřístupnění (větší části) videotéky a některé větší země možná dostanou i lepší jazykovou podporu.
Pro koho se rozhodnout?
Jakou službu si tedy vybrat? Neexistuje jedna, která by vám nabídla kompletní obsah, výhodnou cenu či podporu všech zařízení po celém světě. Zjednodušeně řečeno je nejpohodlnější cestou pořídit si Apple TV, na které si můžete kupovat nejnovější trháky v češtině a definitivně tak zahodit DVD/Blu-ray přehrávač, plus si tam můžete stáhnout aplikaci Netflix a za měsíční paušál něco přes 200 Kč mít přístup k nabídce starších seriálů a filmů, ovšem bez české podpory. Jistým kompromisem mezi oběma světy je nabídka českého HBO, dost relativně nových filmů a částečně seriálů, vždy v češtině, to vše za paušál.
Jak je vidět, obsahově i technikou není sledování filmů a seriálů ve stavu, kdy by šlo vše jednoduše, pohodlně a v největší kvalitě vybírat. K pravé revoluci má tedy nabídka filmů online ještě pořád daleko, ale výsledky firem z oboru svědčí o tom, že slepá ulička to není a s pokračující snahou míříme k tomu, abychom se toho ideálního světa dočkali v horizontu pár let.