Být skvělým zaměstnancem bývalo tak snadné. Jediné, co se od nás očekávalo, bylo ukázat se v práci včas, celý den tvrdě pracovat a neporušovat žádná pravidla.
Dnes už to ale zdaleka nestačí. Musíme být flexibilní, dokázat měnit naše metody i postoje a mít pohodový vztah s kolegy. Musíme toho taky hodně vědět o společnosti, pro kterou pracujeme, mít přehled o okolním světě a neustále se sami sebe ptát, co od své kariéry očekáváme.
Mezi základní ctnosti skvělého zaměstnance dříve patřily loajalita, svědomitost a bezproblémovost. Neochvějná loajalita se ale nyní jeví spíše jako negativní vlastnost – hodně lidí pod ní vidí strach pracovníka, že zklame svého nadřízeného.
Čtěte také: Nechcete mluvit s lidmi? Tady je 10 ideálních zaměstnání pro introverty
Dnešní vynikající zaměstnanci jsou proaktivní a myslí sami na sebe. Vymýšlejí způsoby, jak pracovat rychleji a snadněji. Mají nápady a nenechávají si je pro sebe. Jejich znaky jsou tyto:
1. Vědí víc než jen to, jaké činnosti jejich práce vyžaduje. Znají důvod, proč jejich pozice vůbec existuje, a díky tomu dokážou pracovat efektivněji.
2. Jsou otevření a vnímají, co se kolem nich v práci děje, a umějí se tomu přizpůsobit.
3. Dokážou navazovat vztahy s lidmi uvnitř i mimo firmu. Vědí, do jakého týmu patří a jaké vztahy je třeba upevňovat.
4. Zvládají hledět kupředu a očekávat problémy, které se mohou v práci objevit, a vyřešit je, než nadělají škody.
5. Jsou upřímní, a to i pokud jde o ožehavá témata typu pracovní zátěž, rovnováha mezi prací a soukromým životem, komplikovaní zákazníci apod. Nebojí se promluvit, když se ostatní neodváží.
6. Mají svůj vlastní kariérní plán. Neočekávají od svých šéfů, že jim jejich kariéru našlápnou za ně.
7. Umějí čelit konfliktům a nechtějí se jim pouze vyhýbat. Když konflikty řeší, dokážou si udržet respekt kolegů. Neobviňují ostatní a ani se neomlouvají, aby udrželi mír na pracovišti.
8. Nebojí se požádat o pomoc, když ji potřebují.
9. Nepolevují ve svém vzdělávání a nesetrvávají na stejné pozici. Jsou otevření novým nápadům bez ohledu na to, kdo s nimi přijde. Sdílejí své vlastní myšlenky a nechvástají se při tom.
10. Jsou mentory pro ostatní. Vědí, že vědění je moc pouze v případě, že je sdílené s ostatními.
Můžete být skvělým zaměstnancem, aniž by si toho někdo všiml. To se bohužel stává. Pokud jste vynikajícím zaměstnancem ve společnosti, kde to nikdo nedokáže ocenit, řešení je jediné – musíte odsud co nejdříve pryč.
Autorka Liz Ryan je kariérní koučka.