Že prkno už není cool?! Ve vermontském flagship storu a továrně značky Burton Snowboards v Burlingtonu to tak rozhodně nevypadá.
Do dveří právě vstupuje CEO Donna Carpenter, manželka snowboardového krále Jakea Burtona Carpentera, a na všechny se kamarádsky usmívá. Aby taky ne, vše totiž běží podle plánu – společnost i v tomto roce zůstává lídrem snowboardového trhu o velikosti jedné miliardy amerických dolarů.
Čtěte také: Na návštěvě v továrně, kde se vyrábí jedna z nejlepších zmrzlin na světě
Uvolněná atmosféra, láska k přírodě a vůbec k samotné značce jsou tu cítit na každém kroku. V obchodě, továrně Craig’s i v open spacu, kde se právě teď navrhuje kolekce nepromokavého oblečení pro podzim/zimu 2020 a kde sem tam proběhne nějaký ten chlupatý mazlíček. Tady totiž mají psi vstup povolen, ostatně jich tu mají registrovaných přesně 132.
Průvodce Todd Kohlman na prohlídce po továrně v Burlingtonu
Je poznat, že Burton není pro zaměstnance pouze práce, ale také životní styl. Ztělesňuje to ostatně průvodce Todd Kohlman, jenž pro značku pracuje už 15 let. Od té doby, co sjel svůj první freeride v „prašanu“ na prkně Burton, věděl, že se sem musí dostat, a to se mu taky podařilo. Začínal jako stážista na recepci a teď má na starosti všechny návštěvníky, kterým s nadšením vysvětluje, jaká prkna má firma v nabídce.
Je jich přesně 49, ale ve vermontské továrně si je bohužel neprohlédnete. Tady se vyrábí jen ta exkluzivní – limitované kolekce Backyard a Family Tree, jež nabízí hned několik modelů pro jízdu mimo sjezdovku, včetně splitboardu, který si můžete při stoupání do kopce rozložit na lyže.
Určitě jste někdy viděli záznam z nějakého snowboardového závodu, Světového poháru či z olympijských her. Tak přesně takoví sportovci, které znáte z videí, tu pracují. Svaly, dlouhé vlasy, vousy, vytahaná košile, kšiltovka a všichni jsou na prkně jako doma, přičemž každý má na starosti jinou vrstvu sendviče.
Sendviče? Tak alespoň popisuje výrobu těchto exkluzivních kousků Todd Kohlman. „Představte si váš oblíbený sendvič. Vyberete si pečivo, maso, zeleninu, zálivku. A přesně tak probíhá výroba těchto ‚limitek‘, které se skládají z několika vrstev – z vrchní vrstvy, kde je umístěný design, laminace, dřevěného jádra, skluznice, bočních výztuh a ocelových hran,“ vysvětluje průvodce a dodá, že nejdražší snowboard neznamená nutně ten nejlepší.
„Je to stejné jako s výběrem masa v housce, ne každému chutná hovězí, záleží na preferencích.“
Nejlepší je zarezervovat si prohlídku v jarních měsících, kdy se tu spouští výroba a vy můžete nahlédnout pod ruce zkušeným řemeslníkům, kteří při práci dostávají feedback od kolegů – profesionálních jezdů, jež společnost už léta sponzoruje. Shaun White, Danny Davis, Kelly Clark, tito jezdci ostatně také zdobí bílé stěny v Craig’s, dobře, sem tam i plakát nějaké té americké playmate (přece jen jste v továrně, kde převažuje testosteron).
A nechybí ani plakát Jakea Burtona Carpentera, kterého tu všichni obdivují. A není se čemu divit. Abyste rozuměli – Jake Burton totiž pro snowboarding znamená asi to, co Mark Zuckerberg pro Facebook, Elon Musk pro Teslu nebo Steve Jobs pro Apple. Byl to on, kdo v sedmdesátých letech upravil první model snowboardu z roku 1965, zvaný Snurfer, tedy dvě lyže přimontované k sobě provázkem, které jízdou připomínaly populární surfing.
Burton tehdy ještě ve stodole v Londonderry ve Vermontu zdokonalil Snurfer tím, že na desku upevnil vázání a speciální provaz, který jezdci umožňoval kontrolu nad prknem. A to už byl jen krůček k založení firmy v roce 1977 ve vermontském Burlingtonu. Přičemž první model pojmenoval Burton Backhill.
První model Burton Backhill
Snowboardový král, jak se třiašedesátiletému Burtonovi přezdívá, vybudoval z ničeho průmyslové odvětví a nakonec i olympijský sport, a to i přesto, že se mu zpočátku vůbec nedařilo. V prvním roce podnikání si myslel, že prodá 50 snowboardů za den, ale namísto toho prodal pouze 300 kusů za celý rok. Nikdo tenkrát nechápal: Skateboard na sníh? Proč?
Byl ale vytrvalý, věřil, že s postupem času si nový sport zamiluje čím dál tím více lidí. A taky že ano. Jeho firma si během několika let vybudovala silnou pozici na trhu a daří se jí i teď, i když největší boom má už snowboarding zřejmě za sebou.
Jezdec Shaun White
Burton Snowboards mají v současné době pět mezinárodních poboček v Innsbrucku, Tokiu, Pekingu, Montrealu a v Sydney a 800 zaměstnanců, přičemž této společnosti patří jedna třetina světového trhu, do kterého se řadí prodej kompletního snowboardového setu, tedy prkno, vázaní a boty.
Toho se ročně prodá celosvětově kolem jednoho milionu. A toto zboží taky tvoří polovinu byznysu společnosti Burton, která má pod sebou značky Anon (snowboardové brýle), RED (helmy), Analog (zimní oblečení) a Gravis (boty).
Zakladatel značky Jake Burton Carpenter
Jake Burton Carpenter se i teď, ve svých třiašedesáti, snaží jezdit na snowboardu minimálně 100 dní v roce. To aby byl co nejblíže oblíbenému sportu. Snowboarding je taky ostatně to, co zkušeného jezdce, podnikatele a inovátora nabíjí a přináší mu nové nápady, stejně jako zaměstnance vermontského sídla Burton, kteří si právě teď užívají ty nejlepší sjezdovky na severu Ameriky.
Vyzkoušet si je můžete i vy, tady máte seznam těch nejpopulárnějších podle průvodce Todda Kohlmana.