Režisér Joss Whedon zrovna kontroloval poslední nasnímané záběry v ateliérech v Albuquerque v Novém Mexiku, když k němu přiběhl producent Kevin Feige a v ruce mával barevným papírem. „Mám už vytištěné první plakáty na Avengery, chceš jeden?“ Whedon se k němu otočil a ironicky zabručel: „Jasně, nebo třeba Moneta?“
Feige na něj chvíli nechápavě koukal a pak se vší vážností odpověděl, že on bude mít mnohem radši ten plakát než obrázek francouzského impresionisty.
Historka z léta 2011, kdy vznikal první díl avengerské série, skvěle ilustruje, jak je Kevin Feige oddaný své práci. Chlapík, který všude, i na slavnostní premiéry, chodí v tričku, džínech a s baseballkou na hlavě, svým vzezřením i chováním připomíná nadšeného fanouška komiksů. Rozhodně víc než jednoho z nejmocnějších lidí dnešního Hollywoodu.
A že jím je, aktuálně dosvědčuje třetí film o Avengerech s podtitulem Infinity Wars, který měl premiéru minulý týden. V kinech po celém světě od té doby posbíral bezmála miliardu dolarů, další miliardu téměř jistě přidá v následujících dnech. Během úvodního víkendu utržil nejvíc ze všech filmů historie, trumfnul i Hvězdné války: Síla se probouzí z roku 2015.
Avengerská trojka je 19. snímkem marvelovského filmového vesmíru, jehož mozkem a strůjcem je právě Feige – lidé za tyto blockbustery utratili přes 16 miliard dolarů a z Marvel Studios, vlastněných skupinou Walt Disney, udělali nejobdivovanější a nejvýdělečnější soustrojí filmového průmyslu.
Čtyřiačtyřicetiletý šéf Marvel Studios byl velkým filmovým fanouškem už od dětství, každý pátek vyrážel do kina. Jeho dětskými idoly byli hrdinové z Hvězdných válek, Indiany Jonese či Star Treku, svět tištěných komiksů paradoxně sledoval spíš zpovzdálí.
„Komiksy jsem znal, ale nesbíral je. Hlavní byly filmy, vždycky jsem je miloval a u filmu jsem chtěl pracovat,“ prozradil Feige v jednom z mála osobních rozhovorů, který poskytl magazínu Vanity Fair.
K filmu se dostal v první polovině 90. let, kdy nastoupil jako stážista do týmu svého dávného vzoru, režiséra Richarda Donnera, který se proslavil filmy o Supermanovi. Pro Feiga ale byla nakonec důležitější Donnerova manželka Lauren, pro niž později začal i naplno pracovat.
S ní se dostal poprvé i na dosah Marvelu – pomáhal jí, když produkovala filmy o mutantech X-Men. Tam si jej na place všiml Avi Arad, tehdejší šéf Marvel Studios – zaujalo ho, jak sveřepě Feige přesvědčoval stylistku, že má Hugh Jackmanovi, představiteli Wolverina, učesat vlasy tak, aby to co nejvěrněji odpovídalo komiksové předloze.
To bylo v roce 2000. Arad mladému producentovi následně nabídl místo ve své firmě, dostal za úkol objíždět natáčení filmů podle marvelovských komiksů a dohlížet, aby jejich tvůrci nepáchali příliš velké škody. Marvel Studios, filmová divize vydavatelství, jež vznikla v roce 1993, byla totiž dlouho pouze jakýmsi obchodním vehiklem – prodávala licence, sama ale filmy netočila.
To se otočilo až po příchodu Feiga, který se celkem rychle se stal jedním z motorů změny, na kterou nakonec slyšeli jak Arad, tak další spolumajitel Marvelu, slavný finančník Ike Perlmutter.
Nová éra se začala psát v roce 2008, kdy do kin vstoupil první Iron-Man. Šlo o hodně riskantní podnik, jemuž řada lidí z Hollywoodu nedávala moc šancí na úspěch, ostatně banka Merril Lynch, která na něj poskytla peníze (ručilo se autorskými právy ke slavným marvelovským postavám), ze spolupráce chtěla vycouvat.
Komiksoví hrdinové se tehdy zdáli přežití, obrněného hrdinu hrál chronicky nespolehlivý Robert Downey jr., příliš nadšení nebudil ani režisér Jon Favreau. Jenže Iron-Man zaznamenal ohromný úspěch, utržil 585 milionů dolarů a potvrdil Feigovu mantru:
„Musíte naslouchat komiksovému originálu a citlivě jej převést do moderní filmové reality. Klíč je v těch starých komiksech. Ty největší chyby vznikají, když se lidé snaží vymyslet znovu kolo a upravovat ho.“
O necelé dva roky později koupil celou skupinu Marvel zábavní kolos Walt Disney za čtyři miliardy dolarů. Šlo o jeden z nejlepších dealů – tento nákup se Bobu Igerovi, tehdejšímu prezidentovi Disneyho a jeho nynějšímu řediteli, už několikanásobně zaplatil. Pro Igera, jednoho z nejvlivnějších a nejúspěšnějších manažerů v americkém byznysu posledních dvou dekád, byl ústředním mužem tohoto úspěchu Kevin Feige.
To on byl zároveň dramaturgem, režisérem i scenáristou při budování příběhu marvelovského universa. Na všech 19 snímcích včetně nedávných hitů jako Black Panther, Thor: Ragnarok či Avengers se podílel coby výkonný producent. Celá ta sága je jeho dítě.
Jako šéf filmové sekce Marvelu hodně mluvil i do toho, jak budou filmy vypadat, kdo v nich bude hrát, osobně přemlouval hvězdy, jako jsou Chris Hemsworth či Anthony Hopkins, aby se „nalodily“ – až se s ním kvůli nedostatku tvůrčí svobody rozešli někteří z režisérů, třeba na začátku článku zmíněný Joss Whedon.
„Koukáme se nyní na světy, které jsou úplně odloučené, v čase i prostoru, od těch světů, jež jsme zatím navštívili,“ prohlásil Bob Iger k dalším plánům Marvel Studios. Jinými slovy, firma má v zásobě sedm tisíc postav z téměř staleté historie komiksů Marvelu, jimž může věnovat nové filmy.
Co nevidět přijde do kin pokračování Ant-Mana, příští rok budou následovat Captain Marvel (odpověď na konkurenční ženskou hrdinku Wonder Woman ze stáje DC Comics) a čtvrtí a poslední Avengers, čímž se nynější marvelovské universum, v němž jsou jednotlivé příběhy více či méně propojené, částečně uzavře. Pak přijde prostor pro nové hrdiny.
Feige, který dodnes rád navštěvuje Disneyland, před nímž si vždy vystojí frontu na lístky, ačkoli by jistě nemusel, je přesvědčený, že Marvel Studios a jeho hrdinové mají o práci postaráno na 50, možná 60 let dopředu.
„Když Walt Disney otevíral Disneyland, ptali se jej lidé, jestli je park už opravdu hotový. Odpověděl jim, že dokud budou mít lidé fantazii, Disney svět nebude nikdy hotový,“ řekl Feige časopisu Vanity Fair, aby bylo jasné, že jeho plány s marvelovskými filmy jsou opravdu takřka kosmické.
Autorem úvodní fotografie Kevina Feiga je Gage Skidmore.