Od pondělního dopoledne nežil módní svět takřka ničím jiným. Pár hodin poté, co Donatella Versace o víkendu představila na fashionweeku v Miláně svou novou kolekci pro jaro a léto 2019, překvapila všechny zpráva, že se její impérium má prodávat.
Čtěte také: Velká česká klenotnická svatba: ALO Diamonds kupuje Haladu
Zpráva byla po dvou dnech spekulací potvrzena. Značku koupil Michael Kors za přibližně 2,1 miliardy dolarů, což je částka, kterou odborníci očekávali.
Michael Kors
Pro Korse jde o další významný nákup poté, co loni za 1,2 miliardy dolarů koupil výrobce luxusní obuvi, značku Jimmy Choo. Nyní italský módní dům Versace začlení do svého holdingu. Ten se zároveň přejmenuje. Místo současného názvu bude skupina místo jména Michaela Korse nadále používat název Capri Holdings.
Donatella Versace spolu s rodinou, dcerou Allegrou a bratrem Santem, bude nadále v holdingu držet podíl a bude mít vliv na všechna zásadní rozhodnutí firmy. „Chceme značku Versace dále rozvíjet, dodat jí novou dynamiku. Toto je skvělá příležitost, jak značku, kterou založil můj bratr a kterou já se snažila uplynulých 20 let dále rozvíjet, nyní posunout na zcela novou úroveň,“ uvedla žena, která je zároveň hlavní uměleckou ředitelkou značky.
Podle vyjádření Michaela Korse a jeho managementu je cílem dostat tržby Versaceho, které se momentálně pohybují na úrovni 700 milionů eur, v budoucnu až na dvě miliardy eur. Počet obchodů má vzrůst ze současných 200 na 300 a skupina chce výrazně investovat do e-shopu a dalších digitálních platforem.
„Tohle je nová éra,“ uzavírá Michael Kors.
Kors nebyl jediný
Donatella Versace se majitelkou slavné firmy stala po vraždě svého bratra a jejího zakladatele, návrháře Gianniho Versaceho, v roce 1997. Gianniho dědičkou je taktéž její dcera Allegra (ta má dokonce největší podíl, 50 procent) a Donatellin bratr Santo. Právě Donatella Versace je v branži obecně respektována za to, s jakou vervou se po tragické smrti svého bratra do jeho podnikání pustila a dokázala ho nejen udržet, ale i nadále rozvíjet.
Italská značka Versace zároveň patří k vůbec posledním velkým módním firmám z luxusní branže, které jsou dodnes z většinové části v rodinných rukou svých zakladatelů. Hodnota firmy se odhaduje na více než dvě miliardy dolarů, loni společnost po letech ztrát vykázala rekordní obrat téměř 690 milionů eur a dostala se do zisku.
Ve hře o značku Versace však byli vedle Korse údajně i další kupci, a to včetně největších nadnárodních skupin a vlastníků luxusních módních firem, což jsou koncern LVMH francouzského miliardáře Bernarda Arnaulta (vlastní značky Dior, Louis Vuitton, Fendi, Givenchy a 70 dalších, včetně výrobců champagne Moët či koňaku Hennessy, jak napovídá název) a koncern Kering dalšího francouzského miliardáře Françoise-Henriho Pinaulta, jemuž patří módní domy Yves Saint Laurent, Gucci nebo Bottega Veneta.
LVMH loni vykázal rekordní tržby přes 43 miliard eur, které spolu s navýšením jeho podílu v Dioru následně Bernarda Arnaulta vystřelily mezi pět nejbohatších lidí světa – americký Forbes momentálně jeho jmění odhaduje na 77 miliard dolarů a přisoudil mu v žebříčku nejbohatších lidí světa čtvrté místo, čímž Arnault předstihl například i Marka Zuckerberga. Pinaultův Kering loni vykázal tržby 15,5 miliardy eur.
I tyto dvě skupiny byly považovány za vážné zájemce o Versaceho, byť to žádná z nich oficiálně nikdy nepotvrdila. Značka, kterou její zakladatel Gianni Versace stavěl a všestranně rozvíjel podle svého oblíbeného motta „Víc je víc“, má do dnešních dnů nepochybně lesk a třpyt, který by kterémukoli z nových potenciálních majitelů slušel.
Byl to Gianni Versace, kdo ostatně na počátku 90. let na přehlídky dokázal dostat všechny tehdejší supermodelky najednou (na jednom mole se tehdy sešly Linda Evangelista, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Helena Christensen i Cindy Crawford za zvuků slavné písně George Michaela Freedom, což mimochodem Gianniho sestra Donatella loni v září vtipně napodobila a modelky, dnes už mnohdy padesátileté, pozvala na své molo znovu).
Byl to Gianni Versace, kdo tvořil světovou módu a do značné míry také ovlivnil soudobou globální popkulturu.
Je to Donatella Versace, kdo na Oscary dodnes obléká Penélope Cruz, Angelinu Jolie či Scarlett Johansson. Uvidíme, kam se slavná značka vydá nyní.