Na ulici se za vámi otočí každý, a to ani nemusíte sedět v nejnovějším bavoráku nebo mustangu a mít pod kapotou stovky koní. Stačí si jen přes aplikaci vypůjčit z pražských ulic sdílená elektroautíčka Re.volt, která mají koní pouhých deset.
Čtěte také: Komfortní s jedním velkým ale… Testovali jsme elektrokoloběžky Lime
Otáčet se za vámi sice nebudou z obdivu, nýbrž z údivu, ale i zvědavé pohledy jsou důkazem toho, že auto budí zájem. A taky naznačují, že lidé si nejsou úplně jistí, co to vlastně vidí.
A proto jsme se tuhle novinku, za níž stojí podnikatel Pavel Kuchta, rozhodli otestovat.
Český startup Re.volt měl dost rychlý nástup. Teprve na jaře začala vznikat aplikace a na konci července už byla miniautíčka, která jsou charakteristická žlutou barvou a tak trochu komickým vzhledem, k vidění v centru metropole v Praze 1 a 2.
Právě zde totiž nyní probíhá pilotní projekt Re.voltu, a pokud se osvědčí, služba se bude rozšiřovat a podle majitelů by autíček mohlo v Praze za dva roky jezdit 240. A kdyby vše šlo nad rámec dobře, objeví se i v dalších českých městech.
Tolik k plánu, pojďme se podívat, jak přesně vypadají, co v sobě skrývají a jaký je pocit z jízdy.
K půjčení elektroautíček čínského výrobce Si-an je, jak už to u sdílených platforem chodí, potřeba aplikace. Ta od Re.voltu funguje na stejném principu jako u růžových Rekol nebo elektrokoloběžek Lime, které jsme testovali minulý týden.
Je tu ale jedna zásadní změna. Pro to, abyste mohli aplikaci používat, musíte skrz ni nejdříve zaslat provozovateli nafocený občanský a řidičský průkaz a nakonec i selfie. Je to kvůli validaci. Přece jen jde o řízení auta a útěchou vám může být alespoň to, že nikam nemusíte chodit a nic osobně podepisovat. Na paměti mějte, že vám musí být více než 21 let, a ne 18 let, jak jsme zvyklí.
Pokud vás administrátoři schválí, budete moci vyhledávat přesnou polohu volných vozů. Když kliknete na ikonu konkrétního vozu, zobrazí se vám jeho SPZ a také stav baterie.
Každé autíčko má zadní kola poháněná elektromotorem o výkonu deseti koní. Baterie by měla vydržet až na 120 kilometrů a autíčko se rozjede na maximální rychlost 80 kilometrů za hodinu.
O nabíjení se starat nemusíte. Když kapacita baterie klesne pod 30 procent, je to příkaz pro servisní tým, že má baterii vyměnit. Prostě jen vyjme vybitou baterii, vloží dobitou a pokračuje se dále.
Před samotným odemčením vozu přes aplikaci nejdříve zkontrolujte, zdali vůz není otlučený a zdali je v zapalování zastrčený klíček.
Ten nepřehlédnete ani přes sklo, je na něm totiž zavěšený tenisák. To kvůli tomu, aby si klíčky nikdo nemohl ze zvyku omylem strčit do kapsy. Pokud je něco v nepořádku, kontaktujte operátory. Pokud to neuděláte a auto otevřete, mohou jít jakékoli neduhy za vámi.
Vůz se na dálku otevře do deseti sekund od zadání příkazu. Od tohoto okamžiku se vám začne počítat čas, a vy tak každou minutu zápůjčky můžete násobit čtyřmi korunami. Taková je cena, za vše – za palivo, tedy dobíjení, pojištění, zápůjčku…
Autíčka Re.volt jsou díky svým rozměrům na ulici nenápadná a nápadná zároveň.
Jsou malá a snadno se schovají do řady vozů, a jelikož na délku mají pouhých 2,2 metru, zaparkujete s nimi i napříč, což je ve městě výhoda. Nápadné jsou pak díky svým dalším rozměrům. Jsou totiž vyšší (1,6 m) než širší (1,3 m) a hranatá, a tak na silnici vypadáte, jako kdybyste jeli v krabici či nákupním košíku.
Každý vůz Re.volt je určen pro dvě osoby a má i malý kufr, do kterého byste ovšem měli problém vměstnat větší nákup.
Na druhou stranu jsou vcelku dobře vybaveny. Díky elektromotoru jsou v automatu, mají elektricky ovladatelná zrcátka a stahovatelná okénka, klimatizaci, palubní desku s dotykovou obrazovkou, na které naleznete infotainment, aktuální údaje o vozu nebo také couvací kameru.
Prostor uvnitř je pro dospělého člověka měřícího 185 centimetrů trochu stísněný, časem si ale zvyknete. Akcelerace je vcelku svižná, což se v městském provozu více než hodí.
Autíčko je hbité a maximální rychlost 80 kilometrů není vůbec omezující. Zatáčky rozhodně „neřezejte“, v těch ostřejších by se vám to vzhledem k větší výšce než šířce mohlo vymstít, nebo alespoň jsem z toho měl takový pocit.
Někoho pak může iritovat vcelku vysoký hluk v kabině. Slyšíte pištění elektromotoru a prostupují tam i zvuky související s jízdou v provozu a po nerovném povrchu. Není to ale nic zásadního.
S Re.voltem je nejlepší jezdit na kratší vzdálenosti po městě, určitě to není vůz určený pro jízdu mimo město, i když dojezd přes 100 kilometrů vám tu možnost dává. Vždy jej ale musíte vrátit v „Re.volt zóně“, což dnes znamená pouze Prahu 1 a 2. Modré a fialové zóny řešit nemusíte, elektroauta mají v Praze výhodu parkování zdarma.
Až najdete správné parkovací místo, zkontrolujte, zdali je vše v pořádku, zatáhněte ruční brzdu, opište stav baterie, otočte klíček k sobě, vystupte a zavřete dveře. Do aplikace napište stav baterie a dejte příkaz k uzamknutí. Tím vaše jízda skončila a projetou částku zaplatíte online pomocí platební brány.
Jednoduché, rychlé, přesně dle intencí moderních platforem z oblastí sdílené ekonomiky. A zážitky z jízdy? Zpočátku možná trochu divné, ale ve výsledku dobré. Svůj účel Re.volt rozhodně plní.