Pražané ještě ani nestačili vstřebat příchod sdílených elektrokoloběžek od amerického startupu Lime a už se do české metropole žene další startup, který už tu vlastně tak trochu je. Estonská firma Taxify, která zde provozuje mobilní platformu pro propojování řidičů taxi se zákazníky, totiž vyjednává s hlavním městem o případném vstupu na pražský trh.
Čtěte také: Spoluzakladatel e-koloběžek Lime: Chceme i do ulic dalších českých měst
„Taxify jedná s magistrátem o spuštění sdílených koloběžek pod názvem Bolt,“ potvrdil Forbesu mediální zástupce estonského startupu Jan Novosad z agentury Rubikon PR bez uvedení dalších detailů.
Mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman Forbesu potvrdil, že Taxify jedná o podpisu memoranda a chtělo by zde provozovat koloběžky.
„Podle názvu se jedná o společnost Taxify, musíme však nejprve ověřit, o jakou společnost se jedná, co je předmětem jejího podnikání a zda má spojitost se stejnojmennou společností, která v Praze působí,“ napsal Forbesu.
„Žádné další společnosti s námi nejednají,“ dodal odpověď na otázku, zda s metropolí nevyjednává ještě další podobná firma. Média totiž často spekulují o vstupu dalšího amerického startupu Bird, který už je také v některých evropských zemích.
Elektrokoloběžky Bolt by Taxify se poprvé představily na začátku září v Paříži. Firma nabídku sdílených elektrických koloběžek zahrnula do své mobilní aplikace, kterou si od jejího spuštění před pěti lety stáhlo už přes 15 milionů lidí v celkem 25 zemích.
„Jedna z pěti jízd v Taxify je kratší než tři kilometry, což je skvělá vzdálenost, kterou pokryje elektrická koloběžka,“ uvedl tehdy ke spuštění Boltu šéf a spoluzakladatel Taxify Markus Villig.
Půjčování koloběžek Bolt je ale v Paříži dražší, než je tomu v případě Limu v Praze. Bolt si účtuje 15 eurocentů za minutu (necelé čtyři koruny) při minimální sazbě jedno euro, což je v přepočtu dle aktuálního kurzu necelých 26 korun.
Půjčení koloběžek Lime v Praze stojí jednorázových 25 korun při odemčení, za každou projetou minutu pak uživatel zaplatí zhruba dvě koruny. Jestli bude Bolt upravovat ceny pro pražský trh, nebo je nechá na úrovni těch pařížských, na to si musíme počkat.
Elektrokoloběžky Lime vstoupily do pražských částí 1, 2, 3 a do Karlína na konci září a v posledních dnech začínají rozdělovat společnost. Uživatelé s nimi totiž z důvodu nevyhovující cykloinfrastruktury, hustého provozu aut a také kvůli dlažebním kostkám v centru Prahy, na které nejsou koloběžky uzpůsobeny, často jezdí po chodnících, a ohrožují tak chodce.
Lidem vadí i jejich rozmístění na chodnících. Lime totiž používá bezdokovací systém, uživatelé tak koloběžky mohou ponechat, kdekoli chtějí.