Mohou to být nenápadné, delikátní kusy, které podtrhnou sytě barevný nebo bujně tvarovaný květ. Stejně tak ale může jít o solitéry natolik výrazné, že si získají pozornost tak snadno, že v nich bude skvěle vypadat i holá větévka ze stromu, který už shodil listí.

Čtěte také: Pivo z Mikulova boduje v USA. Chutná po meruňkách, hroznech a višních

Mezi českými designéry se vázy těší oblibě, sklářství i keramika u nás ostatně mají dlouhou tradici. Pokud po soudobých hitech, jako jsou Bandasky od Studia Dechem, mohutná loňská kolekce sklárny Rückl od Ronyho Plesla nebo umělečtější kusy z dílny Romana Šediny či Milana Pekaře, toužíte zase po něčem čerstvějším, tady jsou letošní novinky, kterými můžete rozšířit svou sbírku.

P3L1, kolekce Ruins

Každý kus od studia P3L1 (Petra Krausová, Libor Sošťák) tvoří několik částí zhotovovaných různou technikou, od ručního tvarování přes 3D tisk až po odlévání do forem. Všechny se pak spojí do jediného finálního tvaru, který je ale vystaven erozi. Teprve ta dá váze její podobu.

Rudimentum

Projekt vznikl jako spolupráce dvou začínajících studií, Greyca a Antecamery. Každé z nich pracuje s trochu odlišnými principy a myšlenkami. Společně ukazují, že beton se dá snadno povýšit na velmi ušlechtilý materiál. Mezi sedmi předměty kolekce jsou i vázy Lacrima v několika různých odstínech.

Lukáš Novák Studio, kolekce Lost and Found

Pozapomenutou techniku tvorby skla, lithyalin, se rozhodl připomenout designér Lukáš Novák. Před 200 lety se na území dnešního Česka používala, ale v uplynulých dekádách se přestala v produkci skláren objevovat. Právem se pokouší o návrat na výsluní.

Mila Zila, kolekce Extra Ordinary

Kolekce Extra Ordinary od Ludmily Žilkové se podle slov autorky pokouší diváky vtáhnout zpět do světa poznání tím, že narazí na malý detail, který je pro daný objekt neobvyklý. Všední věci tím pádem povznáší o kousek výš.

Óda na Plevel

Ze spolupráce dvou výrazných značek vzešla půvabná instalace, kterou by byla radost mít doma. Na jedné straně bylo květinářství Plevel, které můžete znát třeba i z restaurace Eska, a na druhé Óda, tedy společný projekt Johany Němečkové a Barbory Vildové, který se bez uzardění otáčí spíše k tradicím a starším řemeslným postupům. Jejich vázy jsou křehké, prosté a nádherné.

Sebastian Kitzberger, vázy Crust

Čerstvý absolvent UMPRUM představil v Openstudiu své novinky realizované v uplynulém roce. V instalaci ale nejjasněji zářila jeho diplomová práce, kolekce váz Crust. Cílem podle autorových slov bylo reinterpretovat tradici hutně tvarovaných skleněných váz, a to včetně inovativního přístupu ke klasickým dřevěným formám. Bravo!