Jsou vyrobené tak, aby propojily tělo a duši. Voní třeba po kadidlu, papyru i neroli. Jejich název je odvozený z japonské techniky, která půvabným způsobem opravuje rozbitou keramiku pomocí zlatého prášku. Seznamte se s produkcí nového českého parfémového domu Kintsugi, který vznikl teprve před pár měsíci, ale má velmi slušně nakročeno.
Stojí za ním Martin Švach a Daniel Nikolov. Své produkty vyrábí ručně v Česku a kromě podnikání je pojí dlouholeté přátelství. Potkali se téměř před dekádou v módním e-shopu, kde oba pracovali.
„Poté se naše cesty pracovně rozdělily, Daniel zůstal ve fashion odvětví, já se vydal cestou startupů a technologií. Ale od té doby jsme přátelé, pojí nás podobný podnikatelský a kreativní duch, máme rádi zajímavé, ikonické a udržitelné značky. Až na začátku pandemie jsme konečně našli čas na rozjezd společného projektu,“ vzpomíná Martin Švach, který je také parfumérem značky, zatímco jeho společník řeší obchod a komunikuje s partnery.
Do svého parfémového start-upu investovali Švach s Nikolovem několik miliónů korun. „Po spuštění e-shopu jsme rozeslali vzorky mnoha lidem z komunity, která používá niche parfémy. Jednalo se o influencery a novináře. Dostalo se nám velmi pozitivního přijetí,“ říkají svorně.
Společně také řeší marketing, brandovou i vizuální strategii a plány do budoucna. „Samotný název Kintsugi není jen starodávná japonská technika opravy poškozených keramických předmětů. Je to životní filosofie, metafora k přijetí našich nedostatků, které můžeme vnímat jako dary. Kintsugi, to také připomínka naší křehkosti a nezdolnosti zároveň. Což by vám každé ráno jako neviditelný zlatý prášek budou připomínat naše parfémy,“ přejí si oba společníci.
Podnikání s parfémy označuje za vášeň na celý úvazek, v parfémové laboratoři tráví oba muži víkendy, zatím je ale živí jejich další projekty – Švach je spolumajitel softwarové firmy a Nikolov působí v módním průmyslu.
Na samotném spuštění své značky pracovali rok, různé její koncepty podle svých slov nosili v hlavách i několik let. Nejnáročnější ale dle podnikatelů bylo projít legislativním procesem při schvalování výrobních prostor. „To nám zabralo tři čtvrtě roku. Promýšlet pak produkci, která bude šetrná k přírodě, je oproti tomu už úplná drobnost,“ sděluje Martin Švach.
Oproti běžné výrobě parfémů dbají v Kintsugi na to, aby nejen obaly pocházely z materiálů recyklovaných v chráněné dílně, ale aby pracovali s ingrediencemi, molekulami a esenciálními oleji s patřičnými certifikáty.„Tím, že máme celý proces pod kontrolou, ničím neplýtváme. Uvědomujeme si ale, že v ideálním případě, by tyto aktivity měly dnes být již standardem,“ pronáší Švach s Nikolovem.
V Česku příliš konkurence nemají, tvorbě jedinečných parfémů se věnuje jen Pigmentarium Jakuba Hiermanna a Tomáše Rice a Scent Roche, za kterým stojí Kateřina Šantrochová. Právě ona pomáhala vytvořit také některé parfémy pro Kintsugi.
Cílem mladého parfémového domu je dostat se do vybraných butiků a parfumerií po Evropě, kde má Daniel Nikolov kontakty. Oba tvůrci jsou přesvědčení, že se jim expanze do zahraničí podaří už proto, že nyní mají na parfémy skvělou zpětnou vazbu mezi českými zákazníky.
„Parfémů a značek nyní sice existuje nepřeberné množství, ale zákazníci v tomto segmentu rádi zkouší nové. Říkáme, že parfémy jsou guilty pleasure a troufám si říct, že umíme v tomto ohledu zaujmout,“ tvrdí Martin Švach.
Vůně od Kintsugi jsou nejen originální, ale také mají za cíl vydržet na pokožce svého nositele co nejdéle. Na rozdíl od mnoha svých konkurentů jsou také cenově dostupnější. Padesát mililitrů eau de parfum vyjde na 2390 korun.
„Náš přístup chce jít zákazníkovi co nejvíc naproti. Proto nabízíme discovery set, kde si vůně nejprve můžete vyzkoušet díky vzorkům. Ten také obsahuje QR kód, přes který můžete dát zpětnou vazbu,“ nabízí Daniel Nikolov.
Za měsíc a půl od svého fungování vyprodalo Kintsugi kompletně skladové zásoby výše zmíněných discovery setů. Vypadá to, že neviditelný, zato omamný zlatý prášek, potřebuje vyzkoušet stále víc z nás.