V životě každého diváka přijde chvíle, kdy v kině sleduje neohroženou záchranářku, operující v sanitce během automobilové honičky průstřel sleziny pacientovi, kterému aortu pro nedostatek svorek jistí sponkou do vlasů, a najednou si divák řekne: „Proč Michael Bay ještě točí filmy?“

Při sledování režisérovy nejnovější akční horské dráhy s názvem Ambulance se tahle otázka vtírá do mysli pokaždé, když scénář snímku zařadí vyšší rychlost jen z principu – aniž by bral jakýkoliv ohled na motivace hrdinů, logiku sledu událostí či prachsprosté fyzikální zákony.

Ambulance je novodobou variantou snímku, před jehož sledováním je potřeba odložit mozek v šatně a užít si nerušenou akční jízdu. Jenže doba pokročila a Bayova novinka vyžaduje, aby člověk nechal mozek nikoliv v šatně, ale v neprůstřelném trezoru zakopaném šedesát metrů pod zemí.

A už nikdy si ho odtud nevyzvedl: mozek by mu pak to, co viděl, omlátil míchou o hlavu.

Ambulance je stupidní hollywoodská akční jízda v tom nejlepším i nejhorším, co žánr bezuzdného vyhazování drahých aut do povětří nabízí už od devadesátých let. A Michael Bay to musí vědět, protože tenhle žánr z velké části sám vytvořil.

V roce 1995 natočil Mizery, v šestadevadesátém Skálu, o dva roky později Armageddon, aby pak úplně vyrotoval z osy Pearl Harborem a v roce 2003 dovršil svou akční galajízdu nezapomenutelnými Mizery II, kde jako zbraň v automobilové honičce slouží i těla nebožtíků, vhazovaných pod kola nepřátelských vozů z prchajícího pohřebáku.

Po pěti dílech Transformers, proložených akční jízdou z posilovny (podle skutečné události) Pot a krev a pár akčňáky, v nichž už jela režisérova invence spíš na setrvačník, se Bay vrací ke svému špinavému pouličnímu heroismu na způsob Mizerů.

Potíž, která při sledování tohoto nového akčního běsnění diváka neustále dloubá do očí a do srdce, je nelidskost a prázdnota, kterou film ve výbušném balení servíruje. Vzpomínáte si na hrdiny Mizerů? Rozechvívá vás vzpomínka na protagonisty Skály? Jasně, protože to byli sympaťáci schopní hrdinství navzdory svým vadám.

Pět minut po dokoukání Ambulance si na její hrdiny vzpomenete jen těžko, protože to žádní sympaťáci nejsou. Všichni do jednoho působí jako vedlejší komické postavičky na okraji nějaké akčnější scény v Transformers.

Ano, jsou krásní. Ano, říkají hlášky. Ano, jejich představitelé přehrávají jako na nějakém silném pervitinu, jak je ve vypjatých scénách u Baye dobrým zvykem. Všichni do jednoho jsou to ale arogantní, do sebe zahledění egomaniaci s nosíkem tak nahoru, že přes něj netrefí ani vrata od stodoly.

Děj sune vpřed jedno špatné rozhodnutí za druhým.

Posádku filmové Ambulance tvoří nekompetentní jantaři, kteří se pustí do nijak zvlášť promyšlené bankovní loupeže a pak se diví, že jim to tak úplně nevyšlo. A v téhle strategii pokračují dál – oproti kompetentním hrdinům Skály, kteří děj posouvali svou schopností, sune tahle banda snímek vpřed vršením jednoho špatného rozhodnutí za druhým, v libém souzvuku s ještě neschopnějším policejním sborem města Los Angeles.

Hrdinové jsou navíc definovaní ne svými charaktery nebo činy, ale v první řadě svými duševními poruchami a mírou arogantní nesympatičnosti, s níž jednají se svým okolím. V jedné z hlavních rolí je děvče s charismatem teflonové pánve, o němž víme jen to, že si věří a chodí k psychologovi kvůli své závislosti na amfetaminech.

Ústředními hrdiny jsou hysterický maniak bez jakéhokoliv plánu a morálně i osobnostně zcela ambivalentní nezaměstnaný muž. Proti nim stojí policista, který zrovna prochází partnerskou terapií se svým manželem a asistuje mu obézní operátorka, která má ráda drsný sex a nemá ráda bělochy. Tohle jsou akční hrdinové roku 2022. Borci z Mizerů a ze Skály z devadesátek by si je namazali na chleba.

Polovina filmu je natočena z dronu, takže mohl Michael Bay rozšířit své umění megadlouhých kamerových jízd doslova až do nebe. Máte-li zmíněný podzemní trezor, kam zamknete mozek a střední ucho se smyslem pro rovnováhu, neváhejte si to užít.

Převáží ale pocit, že by to chtělo úplně jinou ambulanci. Takovou, která odveze Michaela Baye do nějaké polstrované cely, kde se bude moct na nějakou dobu trochu uklidnit – a nebude tam mít k dispozici kameru.