Kdo chtěl během minulého víkendu vidět ty nejkrásnější veterány planety, byl u severoitalského jezera Como. Právě tam se konal další ročník přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este – po kalifornské přehlídce v Pebble Beach druhého nejprestižnějšího veteránského podniku světa.

Villa d’Este je magické místo samo o sobě. Původně soukromá rezidence, kterou si nechal v šestnáctém století postavit kardinál Tolomeo Gallio, nabízí od roku 1873 jeden z nejvyhledávanějších hotelů světa, jehož chodbami korzovala největší jména byznysového, politického i uměleckého života.

Jednou ročně se pak hotelová zahrada promění v nejluxusnější parkoviště Evropy. Na pečlivě střižený trávník a šotolinové cesty totiž perly svých veteránských sbírek zaparkují miliardáři z celého světa, aby se utkali o hlavní cenu poroty. Letos jich bylo jednapadesát – a my vám představujeme ty podle nás nejzajímavější.

Bugatti 57 S

Letošním vítězem přehlídky se stalo Bugatti 57 S z roku 1937. Jde o jeden ze čtyř kusů, které vznikly v italsko-francouzské spolupráci. Původně italská automobilka dodala techniku, karosárna Vanvooren sídlící v Courbevoie u Paříže se pak postarala o elegantní karoserii kabrioletu.

Porotce zaujal i příběh tohoto vozu. Jedním z jeho majitelů byl totiž viceprezident automobilky General Motors, který pro testovací účely nechal původní osmiválcový motor nahradit osmiválcem Buick. Původní motor se ale po čtyřech desítkách let objevil v nabídce na internetu a současný majitel neváhal – motor koupil a vrátil ho zpět do karoserie, která pro něj byla stvořena.

Aston Martin Bulldog

Když za automobilkou Aston Martin přišel zákazník s přáním, aby mu postavila auto schopné překonat rychlost 200 mil za hodinu, byla to výzva, která se neodmítá. Výsledkem je kupé z roku 1979 vysoké jen 109 centimetrů s ukrytým osmiválcem o objemu 5,3 litru. 

Naprosto originální design působí pozdvižení neustále. Ve své době se Bulldog objevil na mnoha obálkách mezinárodních časopisů, u Lago di Como získal hlavní cenu veřejnosti. Hlavního cíle ale nedosáhl: při testech v roce 1981 se ručička na tachometru vyšplhala jen k rychlosti 192 mil za hodinu. Auto nedávno prošlo renovací, takže další pokus na prolomení rychlostní bariéry je před ním právě letos.

BMW M1

BMW M1 je průkopníkem všech následujících sportovních modelů automobilky BMW, které mají v názvu písmeno M odkazující ke sportovní divizi Motorsport. Za jeho tvary stojí slavný designér Giorgetto Giugiaro, považující M1 za své mistrovské dílo.

Pro šampionát Procar, který se konal v letech 1979 a 1980 zpravidla jako součást zahřívacího programu evropských závodů formule 1, vzniklo padesát kusů. Tento automobil byl jedním z pěti továrních aut, což jeho hodnotu ještě zvyšuje. V roce 1979 a 1980 se za jeho volat posadili piloti formule 1 Clay Regazzoni a Carlos Reutemann.

Bugatti Bolide

Součástí přehlídky je i kategorie konceptů a prototypů, jejímž letošním vítězem je Bugatti Bolide. Vůz, který se k prvním zákazníkům dostane za dva roky, vznikne jen v počtu čtyřiceti kusů. Cenovka za jeden přesahuje sto milionů korun.

Malosériový hypersport s výkonem 1600 koní už je vyprodaný – a to i přesto, že jezdit bude smět jen na závodních okruzích. Automobilka, kterou vlastní chorvatský výrobce elektromobilů Rimac, slibuje zrychlení z nuly na sto za 2,17 sekundy. Hranici rychlosti 500 kilometrů za hodinu by podle počítačových výpočtů měl Bolid dosáhnout za 20,16 sekundy.

Maserati A6 GCS MM

Po druhé světové válce se značka Maserati naplno vrhla do motoristického sportu. Jedním z výsledků byl i tento vůz s šestiválcovým motorem z roku 1954. Debutoval v březnu 1955 na Velké ceně Dakaru v Senegalu, následně se postavil na startovní rošt závodu Mille Miglia se startovním číslem 651. Závod ale nedokončil.

O rok později už ve stejném závodě přišlo vítězství ve své třídě a třinácté místo v celkovém pořadí. V roce 1992 auto prošlo celkovou renovací a současný vlastník ho před sedmi lety kupoval na neobvyklém místě: aby koupi mohl dotáhnout do konce, musel za majitelem do sicilského vězení.

Cord 812 Phaeton

Tento vůz byl v roce 1936 vyrobený pro slavnou americkou letkyni Amelii Earhart, která jako první žena osm let předtím přeletěla Atlantik. Auto si ale dlouho neužila, protože o rok později zmizela během letu nad Tichým oceánem při pokusu obletět zemi podél rovníku.

Cord byla americká značka, která se zaměřovala na luxus a inovativní techniku, jako byl tehdy například pohon předních kol. A nebála se ani designérských výstřelků – ambiciózní mladý designér Gordon M. Buehrig tak vůbec poprvé světu představil přední část vozu se skrytými světlomety, vyrobenými z upravených přistávacích světel letadel.

Lamborghini Countach LP500S Quattrovalvole

Když v Československu v roce 1987 finišoval vývoj Škody Favorit, v Itálii vzniklo tohle lamborghini. Tvar z pera stylisty Marcella Gandiniho je dodnes považován za nepřekonanou ikonu moderní automobilové doby.

Lamborghini vyrobilo více než 600 kusů modelu, ale pouze dva vozy této série byly továrně dokončeny v barvě Tahiti Blue, která byla k vidění u jezera Como. Vystavený countach má motor s objemem 5,2 litru a je schopný jet rychlostí až 300 kilometrů za hodinu, což z něj dělalo nejrychlejší auto své doby.

Citroën SM

Francouzský design a motor od italského Maserati. Neobvyklá kombinace. Talentovanému americkému mechanikovi Jerrymu Hathawayovi to ale bylo málo. Začal proto svůj citroën z roku 1971 vylepšovat s cílem dosáhnout s ním co nejvyšší rychlosti.

V roce 1980 auto vyladil tak, že se rozjelo na 243,33 kilometru za hodinu. Po úpravě turbodmychadla pak padla hranice 200 mil za hodinu (321,9 kilometru v hodině), což už ale vyžadovalo instalaci brzdného padáku. V roce 2021 pak SM poprvé změnilo majitele, prošlo renovací a od té doby se světu opět ukazuje v podobě, v níž vyjelo z výrobní linky. 

Ferrari 335 S

Ferrari postavilo jen čtyři závodní vozy s označením 335 S. Stojí za nimi geniální automobilový inženýr Vittorio Jano, který jim přiřkl čtyřlitrový dvanáctiválcový motor. Auto bylo poprvé vystaveno v New Yorku v dubnu 1959 a následně se objevilo na startu devíti závodů, z nichž ve dvou zvítězilo.

Rakouský majitel čistokrevného závodního vozu, který ho vlastní od roku 2013, k němu má podrobnou dokumentaci. V roce 2015 mu pak dopřál kompletní renovaci u specialisty ve Spojených státech, která zabrala dva roky.

BMW 3.0 CSL

První výsledek spolupráce divize BMW Motorsport a společnosti Alpina. Její myšlenka byla nadčasová: vznikl vůz s lehkou konstrukcí a ideální aerodynamikou, s nímž většina majitelů zamířila na závodní okruhy. Je to i odpověď na to, proč se tak málo CSL dochovalo v autentickém stavu.

To platí i o vystaveném voze z roku 1972 s kompletní dokumentací a sportovními prvky, jako je například zadní prosklení z plexiskla, zadní nárazník z plastu nebo dveře, kapota a víko zavazadlového prostoru z hliníku. Při renovaci auto dostalo i žlutou barvu Golf, která je jednou z nejtypičtějších barev, s nimiž se CSL původně nabízelo.

Bugatti Type 59 Sports

Sportovní Bugatti z roku 1934 už jste možná zahlédli. V roce 2020 se totiž stalo nejdražším vydraženým automobilem světa. Švýcarský majitel Fritz Burkard za něj tehdy zaplatil v přepočtu víc než čtvrt miliardy korun. U jezera Como v něm svezl i současného majitele značky Bugatti Matea Rimaca.

Type 59 Sports má za sebou vítězství ve Velké ceně Belgie na okruhu ve Spa, kde ho v rámci továrního týmu pilotoval slavný jezdec René Dreyfus. Jedním z pouhých pěti majitelů modelu byl i belgický král Leopold II. a vystavený závodní vůz stále nese všechny stopy bohatého života, které se nepodařilo vymazat ani při renovaci. To mu zároveň vdechuje mimořádnou autenticitu a velkolepou auru.