Ford, Simons a teď Michele. Připravte se na pořádně zajímavé časy. Vypadá to totiž, že se to ve světě módy začíná pořádně hýbat.
Nejprve s poměrně stojatou vodou módního průmyslu zamíchal Tom Ford, když svou značku The Tom Ford Brand prodal za 2,8 miliardy dolarů luxusnímu koncernu Estée Lauder Companies. Pak rybníček pořádně rozčeřil jeden z nejslavnějších módních návrhářů poslední dekády Raf Simons, který po sedmadvaceti letech ukončil existenci své stejnojmenné značky. A teď přišla další zpráva. Alessandro Michele končí na postu kreativního ředitele Gucci.
„Jsou chvíle, kdy se cesty rozcházejí, protože každý z nás může mít různé perspektivy,“ napsal italský návrhář na svém instagramovém profilu.
„Dnes pro mě končí neobyčejná cesta, trvající více než dvacet let, ve společnosti, které jsem neúnavně věnoval veškerou svou lásku a tvůrčí vášeň. Během tohoto dlouhého období byl Gucci mým domovem, mou adoptivní rodinou. Této rozšířené rodině, všem jednotlivcům, kteří se o ni starali a podporovali ji, posílám své nejupřímnější díky, své největší a nejsrdečnější objetí. Spolu s nimi jsem si přál, snil, představoval. Bez nich by nic z toho, co jsem vybudoval, nebylo možné,“ píše v dojemném rozloučení s celou společností.
Pokud jde o důvod jeho odchodu, zvěsti, které se šíří módním světem, naznačují, že generální ředitel multibrandové společnosti Kering, François-Henri Pinault si nyní přeje značku Gucci nasměrovat zcela jiným směrem.
„Jeho vášeň, jeho představivost, jeho vynalézavost a jeho kultura postavily Gucci do centra pozornosti, kde je jeho místo. Přeji mu skvělou další kapitolu na jeho tvůrčí cestě,“ napsal Pinault v oficiálním prohlášení.
Michele v čele Gucci jako kreativní ředitel stál pevně od roku 2015 a vdechl mu nový život. Z firmy se stala mladistvá značka plná narážek na sedmdesátá léta. Její eklektismus nadchl Harryho Stylese, Jareda Leto, Miley Cyrus a další celebrity, které byly ochotné zaujmout výrazným outfitem.
Společnosti se dařilo a noví mladí zákazníci se jen hrnuli. Většinu funkčního období tak mělo Gucci v čele s Alessandrem ukázkové příjmy, které dokonce tvořily jeden z hlavních zisků celého konglomerátu Kering.
Jen pro rychlé srovnání. Když Alessandro Michele před sedmi lety nastoupil na pozici kreativního ředitele, jednu akcii společnosti Kering jste si mohli koupit za 155 eur. K včerejšímu dni, před oznámením jeho odchodu, byste za ni dali 538 eur.
Pokud se pak zaměříme na tržby celého konglomerátu, v roce 2014, tedy rok předtím, než Michele nastoupil do vedení Gucci, byly tržby skupiny Kering něco málo přes deset miliard eur, z čehož 39 procent vygeneroval brand Gucci. V roce 2021 činily příjmy skupiny Kering 17,63 miliardy eur, a z toho celých 55 procent přinášela právě úspěšná italská značka.
Jenže v poslední době tržby začaly lehce stagnovat. A to bude pravděpodobně jeden z důvodů, proč se vedení rozhodlo s Alessandrem Michelem rozvázat vztahy. Zároveň si nejde nepovšimnout jisté souhry okolností. Jak už jsme psali na začátku, Tom Ford právě prodal svou značku. A Tom Ford je shodou náhod také bývalý a velmi oblíbený kreativní ředitel značky Gucci.
Že by to všechno přece jen nebyla „náhoda“? To ukáže až čas.