Je v šestačtyřiceti zemích světa a teď se po dvou letech naplno vrací i do Česka. Španělská značka šperků a módních doplňků Tous se z tuzemského trhu stáhla v době pandemie, kdy v roce 2020 uzavřela všech svých dvanáct kamenných obchodů a nechala si jen e-shop. A stejný krok podnikla i na sousedním Slovensku, kde měla čtyři prodejny.
V online prostředí zůstane Tous i nadále, jen s novou identitou, s níž chce cílit hlavně na mladší generace. V moderním hávu představuje kolekci ikonických šperků a doufá, že na ni uslyší i zákazníci. „Pandemie akorát urychlila start nové rebrandingové strategie společnosti,“ říká Artur Garnczarek, generální ředitel pro region střední a východní Evropy.
Značka podle něj teď sází na nové profily na sociálních sítích a oslovila i známé osobnosti a influencery, aby s propagací pomohli. „Doba se mění a my věříme, že můžeme uspět jen v online prostoru,“ dodává.
A stojí si za tím, že kamenné prodejny značka nepotřebuje. „Naše výrobky jsou natolik odlišné, že si svoji klientelu opět najdou. Sázíme na vysokou kvalitu a svěží, moderní přístup,“ prohlašuje Garnczarek.
Tradiční kolekce tak prošla výraznou proměnou. K minimalismu přibyly velké viditelné kousky. Ve třech aktuálních řadách si tak podle ředitele vybere každý. Ať už chce kombinaci nejrůznějších barev a tvarů, nebo klid přírody či tradici.
Medvídek Tous, který je DNA značky, ale zůstává. Už jen proto, že ho, slovy Artura Garnczareka, zákazníci milují. Jen dostane trochu modernější „facelift“ a bude trojrozměrný. „Chceme se přiblížit mladé generaci, naším cílem je zákazníky inspirovat, ukázat jim, jak být sám sebou a najít si svůj styl vyjádření,“ přibližuje.
Kromě šperků nabízí značka i celou řadu doplňků, třeba kabelky, parfémy, brýle a samozřejmě hodinky. Původně totiž šlo o hodinářskou firmu.
Společnost si zakládá na tom, že suroviny na výrobu nepocházejí z válečných zón. „K tomu využíváme systém certifikace nazývaný Kimberleyský proces, který má nákup takových surovin znemožnit,“ prozrazuje Artur Garnczarek. Cílem je zamezit obchodu s diamanty ve válečných oblastech, aby se peníze z něj nepoužívaly k financování konfliktů.
Historie firmy Tous sahá už do roku 1920, kdy ji založil tehdy ještě hodinářský učeň Salvador Tous Blavi a Teresa Ponsa Mas. Ve španělském městě Manresa si otevřeli malou opravnu hodinek. Zlomový pak byl rok 1965, kdy rodinný podnik převzal Salvador Tous a jeho manželka Rosa Oriol. Ta následně stála u budoucího směřování firmy, když si o pět let později otevřela malý šperkařský ateliér a pustila se do navrhování netradičních šperků.
Ikonické logo medvídka vzniklo v roce 1985, kdy Rosu při procházce italským Milanem zaujal v obchodě plyšový medvídek. Po návratu do Španělska ji napadlo udělat medvídka ve zlatě a symbol značky byl na světě. Medvědi se tehdy vyráběli ručně, kdy se řezali ze zlatého plechu.
Přes Barcelonu pak začala firma expandovat do celého světa a v roce 1996 už měla osmnáct prodejen. K dalšímu vývoji pak došlo na počátku tisíciletí, kdy se portfolio rozšířilo právě o módní doplňky a s příchodem internetu a rozvojem e-commerce se před šestnácti lety přesunula značka do digitálního prostoru.
I když v Česku a na Slovensku se z kamenných prodejen stáhla, po světě jich má v různých zemích ještě více než sedm set a zaměstnává na čtyři tisíce lidí. Její tržby se za loňský rok pohybovaly přes 380 milionů eur.
Před čtyřmi lety spustila firma projekt, který se zaměřuje na pomoc v praxi a odborné vzdělávání mladých talentů. Studentům nabízí příležitost studovat klenotnictví na předních světových univerzitách a díky tomu si mohou řemeslo osahat a pracovat pro vyhlášené ateliéry.