Do kin přišel thriller Skleněný, pokračování snímků Vyvolený a Rozpolcený. Za všemi třemi tituly stojí milovaný i nenáviděný režisér M. Night Shyamalan, jehož kariéra stagnuje. Vylepšil si novým thrillerem renomé?
Podobně raketový start kariéry, jaký zažil režisér M. Night Shyamalan, Hollywood dlouho neviděl. Když mu bylo 28 let, prodal studiu Disney za tři miliony dolarů scénář k filmu Šestý smysl. Producenti od začátku tušili, že se jim pod rukama rodí hit, určitě ale nečekali, že vznikne senzace, už navždy zacementovaná v popkultuře. Shyamalanovi jeho mistrná hra s divákem vynesla nominaci na Oscara, svět ale mluvil hlavně o „šokujícím twistu“, jímž se duchařina s Brucem Willisem uzavřela. Nečekaných, často bolestných zlomů je však filmařova kariéra plná.
Po Šestém smyslu to ještě vypadalo náramně, tvůrce se vyšvihl thrillerem Vyvolený, jenž vlastně předběhl dobu rozpustilých barevných marvelovek a ukázal, že superhrdinové mohou být obyčejní lidé s rozpadajícím se manželstvím, ale nerozbitným tělem. Jednoho takového představoval David Dunn (Bruce Willis), proti němuž Shyamalan postavil Elijaha (Samuel L. Jackson), mentora, jehož další „šokující twist“ na konci snímku ukáže ve zcela novém světle. Na výjimečný, komplexní snímek navazovala Znamení, znepokojivá sci-fi, která možná předznamenala konec průšviháře Mela Gibsona ve velkých studiových filmech, Shyamalanovi se ale po premiéře a uspokojivých tržbách začalo říkat nový Spielberg.
Že se na
režisérovi vysoká očekávání spojená s tlakem začala
podepisovat? Je to dost možné. Vesnice, sonda do uzavřené
komunity v 18. století, kterou (možná) terorizují monstra
nenávidějící červenou barvu, ještě zvládala udržet napětí,
pointa ale mnohým divákům připadala nucená a strojová. Pravý
divácký šok však přišel s dalším filmem. Mysteriózní
pohádka Žena ve vodě o vodní nymfě, která připlave do
bazénu v obytném komplexu, vynikala totiž nejen chaotičností,
ale i bizarním obsazením. Sám Shyamalan si totiž velikášsky
zahrál spisovatele se schopností měnit svět.
V následném katastrofickém thrilleru Stalo se už fyzicky nevystupoval, zato v něm nechal Marka Wahlberga rozmlouvat s umělou květinou. Stále ale ještě nebylo tak zle! Katastrofa nastala s dalším snímkem, epickou fantasy Poslední vládce větru, v níž se chlapec se svítící šipkou na čele dozví, že je schopný poručit ohni, bohužel ale nikdy nespálí zmatený, nechtěně vtipný scénář, jímž Shyamalan svůj kolos klopotně posouval. Byl z toho propadák, dokonce tak velký, že na plakát dalšího snímku Po zániku Země studio ani nenapsalo režisérovo jméno. Hrozivé sci-fi s Willem a Jadenem Smithovými říznuté scientologií to však v pokladnách nezachránilo a zdálo se, že Shyamalan je v Hollywoodu odepsaný.
Dost možná tomu uvěřil i režisér, když o pár měsíců později prezentoval hollywoodským studiím svůj nový nízkorozpočtový horor The Visit. Všichni ho odmítli. Vrátil se proto do střižny a s novou verzí se mu podařilo přesvědčit producenta Jamese Bluma, aby mu snímek pomohl dopravit do kin. A nastal obrat. Poťouchlý a zároveň zlověstný příběh dvou dětí, které jedou poprvé navštívit hodně podivné prarodiče, byl s pouhým pětimilionovým rozpočtem kasovní trefou. Vydělal skoro 100 milionů a o režisérovi se začalo psát, že návratem ke komorním kořenům chytil druhý dech. Že by další šokující twist?
Jak se to vezme. Dalším snímkem byl Rozpolcený, opět malý a levný thriller o muži jménem Kevin, jehož mysl obývá přes 20 různých osobností, včetně jedné velmi nebezpečné. Dílo za 9 milionů dolarů (vydělalo 278 milionů) stálo na výkonu Jamese McAvoye v hlavní roli, hlavně ale Shyamalanovi vrátilo sebevědomí. A to dokonce natolik, že Rozpolceného poslední scénou propojil s dávným Vyvoleným. Na scéně se tak znovu objevil David Dunn Bruce Willise, speciálně nadaný bojovník se zločinem, který se s nadlidsky silným, nebezpečným Kevinem střetne v aktuálním pokračování nazvaném Skleněný.
Název filmu odkazuje k postavě Samuela L. Jacksona ve Vyvoleném, na jehož konci se projevil jako Davidův ďábelský opak. V novém snímku je zavřený v psychiatrickém zařízení, kam se po vzájemné úvodní bitce dostávají i David s Kevinem. Chce je tam totiž zkoumat jedna hodně zvláštní doktorka, která se jim snaží vysvětlit, proč nejsou superhrdinové a že jejich schopnosti mají racionální vysvětlení. Celá první polovina snímku je tak bohužel nezáživnou konverzačkou bez špetky napětí, což je s podivem, protože se čeká, kdo, kdy a jak brutálně ze své cely zaútočí.
Aby se mluvilo ještě více, nechává Shyamalan svoje postavy neustále komentovat právě probíhající události ve vztahu k zákonitostem komiksového žánru. „Teď se padouch rozebere prostřednictvím osobní historie!“ zahlásí jedna z postav, když se schyluje k finálnímu střetu. Tyto uvědomělé narážky ale nejsou v roce 2019 objevné, navíc filmu spíš škodí a ohlodávají už tak velmi křehkou příběhovou kostru, ověšenou zpomalujícími flashbacky. Že se děj odehrává v nejméně hlídané léčebně v historii léčeben, asi ani není třeba dodávat.
Téma emancipace superhrdinů, kteří nejsou pokřivenými vyvrheli a zrůdami, je navíc omšelé minimálně od druhých X-Menů, ostatně stěžejním tématem filmu jsou pochyby a víra ve vlastní schopnosti. Shyamalan tak skrze své charaktery dost možná komentuje svůj aktuální tvůrčí stav, filmu tím ale nijak nepomáhá. Navíc zde zcela ztratil schopnost vystihnout hrůzu z neviděného, ve Skleněném není žádné místo pro tajemství ani nálada na šokující zvrat. Znudění herci tak vlastně utvrzují další Shyamalanův pád, který přichází po krátkém nadechnutí.
Teď chystá nový mysteriózní seriál pro společnost Apple. Snad půjde o kvalitativní twist směrem nahoru.