Když se podíváte na top ten nejsledovanějších filmů na českém Netflixu, najdete tam hned tři tuzemské snímky. Není to zas tak výjimečné. Streamovací služby často zafungují jako finanční i divácká podpora filmů, které v kinech prošumí.
To je třeba případ Jana Žižky, nejdražšího českého filmu všech dob, jehož distribuční strategie se musela měnit kvůli pandemii i následné energetické krizi.
„Bylo jasné, že do kin nemůže přijít stejné množství lidí jako před pandemií, a proto jsme se soustředili na online,“ sdělil Forbesu nyní, pět měsíců po premiéře v kinech, režisér snímku Petr Jákl.
V Americe by bylo podle něj potřeba na kampani utratit okolo dvaceti milionů dolarů (zhruba 444 milionů korun), což byla částka, za kterou film vznikl. „Rizika s tím spojená pro mě byla už příliš veliká, a tak jsme se soustředili na streamovací platformy a další formy distribuce,“ doplňuje.
V Česku do kin přišlo necelých 350 tisíc lidí a zdejší tržby se pohybují kolem částky 2,4 milionu dolarů (přes 53 milionů korun). Režisér říká, že číslo návštěvnosti je vysoké, připouští však, že je nižší, než kdyby měl film premiéru před pandemií.
Na konci října tak vstoupil Jan Žižka pod názvem Medieval na VOD americký trh, ve čtyřiceti zemích byl na Netflixu už v listopadu, český Netflix ale snímek uvedl až 1. ledna.
„Netflixu jsme prodali některá teritoria, a jelikož jsme předpokládali, že v Čechách film v kinech vydrží déle, tak jsme termín českého Netflixu posunuli,“ vysvětluje Jákl.
Jeho vymodlený, dlouho připravovaný i odkládaný Žižka se podle něj na VOD platformách uchytil výborně – dokonce prý i výrazně překročil očekávání studia Paramount, které ho v USA distribuuje. „Jsme více než spokojeni. Samozřejmě i s tím, že i na Netflixu si vede skvěle a byl celosvětově v době vydání druhý a v Čechách první,“ říká.
Uvedení na streamu totiž pro filmy neznamená jen Netflix. Vedle něj se mohou objevovat i na jiných online kanálech, kde si kromě streamování mohou lidé tituly digitálně půjčovat i kupovat.
Kde, kdy a jak se snímek objeví, je součást pečlivě naplánované strategie. Tu plní u každého svého snímku třeba jeden z nejsilnějších českých distributorů, společnost Bontonfilm, která s platformou velmi úzce spolupracuje na uvádění svých filmů a seriálů.
„Jako distributor jsme mostem mezi tvůrci a diváky a Netflix jako velmi využívaná služba je pro nás důležitý partner a místo, kde filmy můžeme divákům zprostředkovat,“ popsal Forbesu CEO společnosti Martin Palán.
„Tím je pro nás Netflix zajímavý, trochu vzletně bych řekl, že nám pomáhá plnit naše poslání. S Netflixem jsme v téměř každodenním kontaktu,“ dodal Palán. Tituly jeho firmy se navíc na platformě objevují poměrně brzy.
Dokument Karel, komedie Tři tygři ve filmu: Jackpot i festivalové drama Slovo se letos na platformě zpřístupnily necelých 80 dní po premiéře v kinech.
Podle Palána nástup VOD služeb a pandemie způsobil, že je „okno“ mezi premiérou v kinech a uvedením na VOD mnohem flexibilnější – také se podle něj během posledních deseti let velmi zrychlil i životní cyklus filmů v kinech.
„V některých případech, kdy film není v kinech úspěšný, není důvod s uvedením na VOD čekat, film může využít povědomí z kampaně a de facto na uvedení v kinech plynule naváže diváky i po obchodní stránce. Takový film je stále živý, poměrně nový a kinům nechybí,“ vysvětluje šéf Bontonfilmu.
Stejná strategie ale může fungovat i pro úspěšné snímky. „U nich naopak VOD služby mají velký zájem o rychlé uvedení, aby využily úspěchu v kinech a mohly uvést výraznou novinku,“ říká Palán.
V posledních letech s rozpukem streamu a navázaných „válek“ zainteresovaných platforem už je digitální uvedení občas důležitější než distribuce v kinech, kam si nyní například nenacházejí cestu diváci náročnějších titulů a žánrová produkce kromě té hororové zcela vyklízí pozice komiksovým franšízám a dalším blockbusterovým „eventům“.
„V dnešní době se vždy plánuje velká online distribuce a některé filmy, které v kinech nefungovaly nebo v nich byly jen v limitované distribuci nebo vůbec, v ní fungují skvěle. Dobré filmy vydělávají extrémně dobře v online prostoru desetiletí a je potřeba nad tím takto přemýšlet,“ myslí si Jákl.
Palán dodává, že vedle kin je VOD jediným reálným zdrojem výnosů pro české producenty, protože televizní prodeje se většinou realizují v rámci takzvaných pre-sale dealů a tyto zdroje putují přímo do výroby.
„Riziko na příjmové straně je rozděleno do vícero zdrojů a různého časového rozlišení. Všechny příjmové kanály mají v životním cyklu filmu svoji roli. Tak tomu bylo vždy, protože VOD jen nahradilo segment fyzických nosičů,“ připomíná.
Výše příjmu producenta za VOD licence se prý již blíží výnosu, který měl před covidem za licence právě z prodeje fyzických nosičů. „Oproti výnosům z dob boomu DVD však ještě zaostáváme,“ upřesňuje.
Loňský rok byl podle šéfa Bontonfilmu ale velmi nestandardní v tom, že po pandemii šlo do kin velké množství filmů, což znamenalo obří konkurenci, kdy se některé tituly mezi sebou „kanibalizovaly“.
Jákl věří, že se návštěvnost v kinech zlepší, ale už se podle něj nikdy nepřiblíží číslům před streamy a pandemií. Míní, že lidé zpohodlněli a radši sledují filmy doma – i proto, že u leckterých je diskutabilní, zdali velké plátno skutečně posune zážitek z jejich sledování.
„Myslím, že mnoho filmů, co jde u nás do kin, by mělo jít rovnou na VOD a pak do televize, tak jako je tomu v Americe, kde se 99 % filmů do kin vůbec nedostane. Tady je bohužel plno diváků pak zklamáno, protože zaplatili za něco, co si v klidu mohli později pustit v televizi a co vypadalo jako jeden díl nějakého seriálu,“ myslí si Jákl.
To pak podle něj ve výsledku odrazuje mnoho diváků, kteří raději buď zůstanou doma, nebo jdou leda na americké velkofilmy, kde ví, že dostanou velkou podívanou.
„Kina jsou stále pro publikum velmi atraktivním prostorem, který si dokáže obhájit své místo na slunci i v době VOD boomu. To v současnosti vidíme na příkladu nového Avatara, který již v Česku přesáhl hranici milionu diváků,“ upozorňuje Palán.
Kina zkrátka potřebují ten správný obsah. Filmy, které se do něj hodí. „Z pohledu diváckého zážitku, jak technologického či společenského, kino stále je a bude nenahraditelným prostorem,“ zdůrazňuje šéf Bontonfilmu.
Na malých obrazovkách tak lépe vypadají třeba ty nejlevnější české spotřební komedie, které mají na Netflixu také úspěch – jsou to právě Láska na špičkách či Známí neznámí, vedle Žižky další zástupci v aktuální top ten Netflixu.
Že by se tedy blížil první český Netflix Original, tedy původní film či seriál pro platformu, která má mít v Česku přes půl milionu uživatelů?
„V rámci našeho producentského portfolia máme mnoho zajímavých námětů a ty diskutujeme se všemi relevantními hráči na trhu včetně Netflixu. Nedokážeme však říci, kdy se Netflix rozhodne pro realizaci prvního Netflix Original pro naše teritoria. Doufáme, že tomu bude brzy,“ usmívá se Palán.