Srovnání s Carlem Fabergé není v případě Ivana Mestrovice úplně přesné. Zatímco klenotník posledního ruského cara tvořil vejce coby malé, ale extrémně luxusní artefakty ze zlata, druhý jmenovaný dělá v tomto tvaru monumentální instalace.

Mestrovic navíc nebyl umělcem odjakživa, pochází z prostředí byznysu. Studoval práva, pak spoluzaložil přepravní společnost City Express, kterou později prodal, přestěhoval se do Dubaje a začal se věnovat architektuře i umění.

„Moje matka je sice právnička a otec podnikatel, ale pojmenovali mě po mém vzdáleném strýci, uznávaném sochaři Ivanu Mestrovicovi. Od dětství jsem navíc tušil, že skončím právě v umělecké sféře. Hrál jsem na kytaru, dodnes sbírám elektrické stratocastery,“ vypráví muž, jehož jednodenní výstavu v kapli svatého Kříže na Pražském hradě uvidí jen omezený počet pozvaných hostů.

Jedná se o rozměrné artefakty ve tvaru vajec. Podobně jako Fabergé si Mestrovic tuto formu vybral proto, že představuje dokonalost. „Nemá konec, ani začátek. Promlouvá univerzálně ke všem, představuje harmonii, je symbolem zrození,“ vysvětluje muž, jehož díla jsou k vidění v Dubaji nebo Monaku.

V nákupním centru Dubai Mall navíc letos ukáže své létající objekty, se kterými chce, jak s nadsázkou tvrdí, „pokořit hranice fyzikálních možností.“ Téměř šestimetrové instalace budou levitovat nad skleněnými stoly.

info Foto Ivan Mestrovic Artlab

„Nemám rád, když se mi přezdívá chorvatský Fabergé, ale sdílíme spolu nejen obsesi vejčitým tvarem. Jeho artefakty, podobně jako dnes moje, sbírali nejmajetnější lidé na světě,“ konstatuje Mestrovic.

„Moje sochy ale nepotřebují zdobit, jsou velmi jednoduché, vyrobené z materiálů, jako je například italský mramor, osm tisíc let staré dřevo, granát nebo ocel. Plánuji také roztavit ruské a ukrajinské zbraně a vytvořit z nich zvláštní vejce,“ popisuje muž, který své umění klientům prodává v Miami, Aspenu či New Yorku. Nejmenší objekt pořídíte za čtyřicet tisíc eur, ty větší pak stojí okolo sto padesáti tisíc.