Vypadá to, že český aukční rekord možná nevydrží ani rok. Loni se o něj postaral obraz Staropražský motiv od Bohumila Kubišty, který nového majitele vyšel na 123,6 milionu korun. V neděli jde však do dražby vrcholné dílo Oskara Kokoschky Žena a otrok. S vyvolávací cenou skoro čtvrt miliardy.
Pokud se Kokoschkovo dílo přinejmenším za uvedenou částku během aukce v pavilonu Expo 58 skutečně prodá, nebude to poprvé, co v Rakousku narozený autor přepíše historické tabulky českých aukcí s uměním.
Na podzim roku 2019 se totiž na první místo dostal jiný jeho obraz pojmenovaný Praha – Pohled z křížovnického kláštera. Tehdy ho aukční galerie Adolf Loos Apartment and Gallery vydražila za 78,5 milionu korun. A až loni v květnu ho na aukci Galerie Kodl přeskočil Kubišta.
Teď se o první místo bojuje znovu, ačkoli Vladimír Lekeš, majitel Adolf Loos Apartment and Gallery, to tak nevnímá. „Je to jeden z mnoha obrazů, jehož prodej pomáháme zprostředkovat. Jestli bude nejdražší, je vlastně jedno. Je to jen číslo,“ říká.
A doufá, že pokud se Kokoschkovo dílo nepodaří prodat během nedělní aukce, pravděpodobně následně dojde na privátní prodej, při němž se cena může pohybovat v devítimístné sumě, která i tak překoná loňský aukční rekord.
Obraz Žena a otrok z roku 1920, při jehož malbě Oskar Kokoschka používal vedle štětce a malířské špachtle netradičně i svoje prsty, spadá do takzvaného drážďanského období. Podle Lekeše jde o jedno z nejdůležitějších děl jeho tvorby.
Na obraze je Kokoschka, který mimo jiné část života prožil v Praze, kde měl byt na Smetanově nábřeží, a především pak Alma Mahlerová, vdova po slavném skladateli a dirigentovi Gustavu Mahlerovi, s níž mezi roky 1912 a 1914 udržoval poměr.
Právě bez lásky až posedlosti, kterou k Almě cítil, by dražené dílo nikdy nevzniklo. Alma Mahlerová po smrti manžela obdržela poměrně vysoký vdovský důchod, který jí zajišťoval pocit nezávislosti. Navíc jí bylo jen lehce přes třicet let. S pověstí nejkrásnější ženy Vídně si užívala svobody a zavírala dveře před hejny nápadníků. Šestadvacetiletému Kokoschkovi ale nechala dveře otevřené.
Ten už byl v té době mladou skandální vídeňskou hvězdou. Noviny tehdy psaly o hnilobném zápachu linoucím se z umělcových portrétů a o tom, že všechny jeho modely jsou postiženy leprou, ekzémy, artritidou a soudě podle jejich podobizen i horšími nemocemi. Všichni o něm mluvili: novináři, bohémská veřejnost v hospodách a kabaretech i bohatí měšťané na zahradních slavnostech.
Kokoschka s Mahlerovou prožili bouřlivé dva roky. Maloval jen ji: nahou, oblečenou, spící. Vznikly tak stovky kreseb, náčrtů a maleb. Jedním z nich bylo i Kokoschkovo mistrovské dílo Nevěsta větru, na kterém on a Alma leží v posteli.
Jenže do Evropy vtrhla první světová válka. Mahlerová Kokoschku několikrát nazvala zbabělcem, což vyvrcholilo tím, že se dobrovolně dal k 15. císařskému pluku. A aby si mohl pořídit koně a zářivou uniformu, prodal Nevěstu větru. Pak už následoval jen zmar.
Těžké zranění, dlouhé léčení a především konec vztahu s Almou Mahlerovou… To všechno vedlo k tomu, že Kokoschku jednak trápily halucinace a hrůzné vzpomínky, ale zároveň svoji múzu nepřestával malovat. V rámci uměleckého zúčtování pak Almu Mahler na jednom z děl zobrazil jako otrokářku a sebe jako otroka. A právě tak vznikl obraz Žena a otrok.
Teď se tohle dílo, které je od poloviny čtyřicátých let v Praze, poprvé dostává do veřejné aukce. Jestli prodejní cena naplní očekávání jeho majitelů, budeme vědět v neděli odpoledne.