V neděli skončila největší světová přehlídka designu Milano Design Week, v rámci níž se v polovině dubna sjíždí do italského Milána statisíce profesionálů, novinářů i designérských nadšenců ze všech koutů světa.

Mezi stálé vystavující patří také interiérové divize nejdůležitějších módních domů, které se předhání nejen v okázalosti, ale také kreativitě.

Pokud plánujete vybavit novou domácnost a máte neomezený rozpočet, pak vám přinášíme užitečný přehled, kam vyrazit na nákupy. Pro ty, kteří si hovění na pohovce s milionovou cenovkou neumí představit, nabízíme alespoň bohatou dávku inspirace, přehlídku tradičních řemesel i zákulisní informace, kdo pořádá ty nejlepší večírky.

Hermès

Jestli někdo umí servírovat koktejl jednoduchosti a nadčasové elegance tím nejvznešenějším způsobem, pak je to Hermès. Francouzský módní dům již pravidelně obsazuje se svými novinkami do domácnosti výstavní prostor La Pelota.

Porcelánové nádobí s motivy výtvarníka Jochena Gernera, kašmírové plédy, vlněné kelimy od designérky Cordélie Arçon a další domácí textilie a interiérové doplňky byly vystaveny na minimalistické konstrukci ze železných trubek a betonu. Puristické pojetí mobiláře nechalo vyniknout pestrobarevné odstíny a zejména dva dominantnější kusy nábytku – nadčasovou pohovku Contour d’Hermès a židle Conservatoire reinterpretované podle Jaspera Morrisona. U obou kusů byste jen stěží odhadovali, zda patří do luxusní vily z minulého století nebo současnosti. 

Pokud se do Milána během festivalu někdy vydáte, sežeňte si vstupenku na zdejší večírek, patří totiž k těm nejzajímavějším. Rafinovaný mix hostů, uvolněná atmosféra a dokonalý playlist. Letošní party navíc ozvláštnilo vystoupení tanečníků pařížské akademie Centre National de la Danse, kreativně pojatý catering pod taktovkou uznávané umělkyně Laily Gohar i překvapivě velmi početné zastoupení hostů z Prahy. Pokud bylo účelem Hermès, abychom se cítili a chovali jako doma, povedlo se. Bravo!

Fendi Casa vs. Louis Poulsen

Představení novinek Fendi Casa v showroomu, který se nachází hned naproti věhlasnému opernímu domu La Scala, se neobešlo bez dávky pravého italského bonvivánství. Občas se vám totiž v rámci milánského festivalu designu může stát, že v záplavě mezinárodních značek zapomenete, že jste v Itálii. Dvacetiminutové zpoždění při otevření, kdy se už netrpělivě před vchodem tvoří fronta, zatímco uklízečka ještě vysává luxusní koberce, vám to však rychle připomene.

Čekání na interiérové novinky, které vznikly pod taktovou kreativní ředitelky Silvie Venturini Fendi se však vyplatilo. Kromě přírůstků v podobě sofa Peekasit, modulárního sedacího nábytku Blow Up od Gabriela Chiava, pohovky Taiko z dílny Piera Lissoniho či stolků Icaro od věhlasného studia Dimore, na sebe značka upoutala spoluprací s dánským výrobcem ikonických svítidel Louis Poulsen.

V rámci nečekaného spojení severu a jihu na sebe legendární lampy i lustr Artichoke Poula Henningsena vzaly žluto-hnědé odstíny, typické pro italský módní dům.

Maison Dior vs. Starck

Maison Dior pokračuje v adoraci klasické židle Medaillon, jejíž kořeny sahají až do konce 18. století. Židle Medaillon je s módním domem Dior nerozlučně spjata od roku 1947, kdy s ní dekoratér Victor Grandpierre vybavil přehlídkový salon v sídle Christiana Diora na adrese 30 Avenue Montaigne.

Moderní interpretace se jeden ze symbolů francouzského kulturního dědictví dočkal poprvé již v roce 2021, kdy mu sedmnáct světových designérů vtisklo rozličné podoby z různých materiálů. Futuristickou verzi tohoto ikonického sedacího nábytku potom loni nabídl francouzský designér Philippe Starck z leštěného hliníku a pojmenoval neskromně Miss Dior. 

Starck klasický kus „svlékl“ až na kost a přetavil jej v moderní, nadčasový a vysoce sofistikovaný objekt. Letos rodinu sedacího nábytku Dior Starck nechal rozrůst o židli Miss Dior Sweet s inovovaným tvaroslovím a křesílko Monsieur Dior s područkami. Hliníkové kolekce ve stříbrných, zlatých, černých a růžových metalických odstínech doplnily pohodlnější polstrované verze s reflexně oranžovým motivem Toile de Jouy a koňakovou kůží.

V paláci Citterio v distriktu Brera se v rámci pohyblivé instalace, která vznikla ve spolupráci se studiem Soundwalk Collective, roztančily nejen nové židle, ale také většina hostů pondělního večírku. První teplý milánský večer a atmosféra v zahradě ukryté uprostřed města nám nedovolily konat jinak.

Louis Vuitton

V paláci Serbelloni na Corso Venezia se již tradičně zabydlely nové přírůstky do kolekce Objets Nomades. Jedenáct novinek, na nichž francouzský dům spolupracoval s předními designérskými studii – například atelierem Oï či Biagetti – doplnil kabinet kuriozit od australského designéra Marca Newsona.

Vstupní místnost do instalace rozehrálo závěsné křeslo bratrů Campanových s názvem Cocoon připomínající obří disko kouli a metalické struktury se dočkala také pohovka Bomboca. Pozornost upoutala také pohovka Sofa a křeslo Binda od londýnského designérského uskupení Raw Edges, jejichž tvarosloví se inspirovalo u tenisového míčku, stolek Basket Table od italských designérů Zanellato/Bortotto a závěsná svítidla Capeline od Marcela Wanderse připomínající rozzářené květy.

Na nádvoří Palazzo Serbelloni vyrostl hliníkový pavilon z dílny francouzského architekta žijícího v New Yorku Marca Fornese. Korálovitý objekt, složený z tisíců ultra tenkých plátů, byl navržen tak, aby byl lehký, mobilní a odpovídal tak nomádskému životnímu stylu. Svým konceptem navázal na miniaturní stavby od Charlotte Perriand, Matti Suuronena, George Candilise, Shigeru Bana a loňský Nova House. Pavilon navíc ožil v rámci workshopů a debat.

Loewe

Ir Jonathan Anderson, který stojí v čele španělského luxusního domu Loewe, v Miláně již tradičně sází na rukodělná řemesla. V minulosti vystavil například vyzdobené typické baskické hrnce na pečení kaštanů nebo nové pojetí košíkářství. Letos Anderson vsadil na vlastní vášeň.

Třicítku tradičních velšských dřevěných židlí, jichž je designér sám vášnivým sběratelem, nechal proměnit pod rukama umělců ze všech koutů světa v hravé kreace. Všechny židle nainstalované v prostorách paláce Isimbardi byly na prodej, přičemž naprostá většina se dočkala červeného puntíku už v polovině večírku spojeného s vernisáží. 

Bottega Veneta

Bottega Veneta se pod stále ještě poměrně čerstvým vedením ředitele Matthieua Blazyho rozhodla navázat na spolupráci s italským architektem a průkopníkem designu minulého století, Gaetanem Pescem. Tenhle svérázný osmdesátník se svým týmem proměnil butik na třídě Via Montenapoleone na bílý canvas, který nechal ručně pomalovat, posprejovat a podsvítit.

Z plátna vyčnívala pouze dvojice velmi odvážných kabelek s názvy My Dear Mountains a My Dear Prairie, které autor pro módní dům navrhl na základě vzpomínek z dětství. Navzdory tomu, že ostře zelené tašky s nápisem Bottega Veneta doslova zaplavily celé město, můžeme prozradit, že jde o velmi limitované, sběratelské kusy – exkluzivita je totiž stále velmi oblíbenou komoditou a v Miláně to platí dvojnásob.