Stále poněkud přehlížená platforma Apple TV+ uvedla jeden ze svých dosud nejsilnějších počinů. Dystopický seriál Silo má atraktivní obsazení, poutavý vizuál a napínavou zápletku.
Postapokalyptická dramata publikum fascinují a čerstvý úspěch The Last of Us to jen dokazuje. Obvykle se v nich řeší následky, tedy jak lidé přežívají ve světě po katastrofě. V tajemném Silu je ale hlavní otázka jiná. Co se vlastně stalo?
Náskok mají ti, kdo znají předlohu, romány amerického spisovatele Hugha Howeyho. Původně je chtělo zfilmovat studio 20th Century Fox a produkovat Ridley Scott, než se projekt nasměřoval směrem k televizi a přes AMC doputoval předloni až k Apple TV+.
Hlavním tvůrcem seriálu je Graham Yost, což je jméno, které možná znát nebudete. Povědomější vám ale zřejmě budou tváře v hlavních rolích v čele s Rebeccou Ferguson, hvězdou nedávné Duny, nebo oscarovým Timem Robbinsem.
Známí herci mají v zádech silnou předlohu a osobitý vizuál, který Silo kreslí v retrofuturistických barvách. Ač se totiž odehrává v blíže neurčené budoucnosti, počítače s rozměrnými monitory připomínají spíše ty z devadesátých let minulého století.
Příběh diváky vodí po temných a špinavých koutech podzemního sila, na každou lokaci je ale radost pohledět díky tomu, jak si tvůrci vyhráli s detaily. V interiérech a designu se mísí vlivy art deca a steampunku a stylizace připomíná třeba videoherní sérii Fallout či komiksový seriál Loki.
Třídním dělením dá zase vzpomenout jiné postapokalyptické dílo, film Snowpiercer. Tam se společnost „roztřídila“ do různých vagonů vlaku, tady podobně slouží patra. Smetánka přebývá v těch horních, dělnická třída okupuje spodek.
V silu žije posledních několik tisíc přeživších v jakési orwellovské společnosti podle pravidel, která mimo jiné zakazují sběr artefaktů z doby před katastrofou. Z jídelny mají výhled na zemský povrch, který nabízí neutěšený obrázek spálené země s umírající flórou. A od vedení sila příslib, že jednoho dne vyjdou ven, až se podmínky na Zemi zase zlepší.
Příběh začíná ve chvíli, kdy se jedna z obyvatelek podzemního úkrytu rozhodne pátrat po tom, co se ve skutečnosti stalo a zdali je venkovní prostor doopravdy neobyvatelný. Hlavní hybatelkou dění se následně stane postava Juliette v podání Rebeccy Ferguson, pro niž jde o první velkou televizní roli po takřka deseti letech a její přítomnost seriálu sluší.
Málem od něj přitom dala ruce pryč už ve fázi příprav. „Nekývla jsem na to rovnou. Nebyla jsem si pár věcmi jistá a skoro jsem odešla,“ řekla v rozhovoru pro Uproxx. Tvůrci o ni však stáli, a tak se snažili zjistit, co se jí nezdá, a přesvědčit ji.
„Nakonec jim přišly mé nápady dobré,“ vzpomíná Ferguson. Nabídli jí tak i roli producentky a zapojili herečku do kreativní fáze.
Na Silu oceňuje, že ač jde o sci-fi vyprávění, snadno najde paralelu v současném světě. I na ten hledíme často skrz nějakou obrazovku, i jeho vidění podle Ferguson ovlivňuje někdo jiný, konkrétně média. „A nevíte, jestli to, co vidíte, je to správné,“ prohlásila v jiném interview s UPI.
Silo funguje na několika rovinách. Jako mysteriózní thriller o záhadě obklopující postapokalyptickou společnost, jako detektivka, kdy se řeší nevyjasněná (sebe)vražda jedné z postav, která věděla více, než měla. Fascinující je ale i jako studie společnosti fungující v novém světě podle nových pravidel: třeba přidělování možnosti otěhotnět jen vybraným párům, aby se limitoval počet obyvatel.
Ze Sila se tak stává originální žánrová směs, která drží diváka v napětí. Podobně jako u seriálové klasiky Ztraceni navíc vrší fascinující otázky – a až další díly, potažmo série (druhá už má zelenou) ukážou, zdali dokáže uspokojivě pokládat odpovědi.
Zatím si vede velmi slušně, na mezinárodní filmové databázi IMDB má průměrné hodnocení 8,4, agregátor Rotten Tomatoes ukazuje shodu 91 procent v recenzích kritiků i uživatelů. Hledáte-li seriálový tip na květen, právě jste ho našli.