Někdy je příběh vzniku filmu zajímavější než snímek samotný. Americký remake francouzského hitu Nedotknutelní, který právě přichází do českých kin, mezi ně jednoznačně patří.
Co tak dramatického se dělo při výrobě komedie s Bryanem Cranstonem a Kevinem Hartem, že se skoro nedostala do kin?
Je to docela jednoduché, snímek, který se v roce 2012 stal celosvětovým fenoménem, získal jednoho velkého fanouška ještě dlouho před svou premiérou. O filmu se doslechl producent Harvey Weinstein a neomylně vycítil, že to bude hit. Okamžitě proto koupil práva pro mezinárodní distribuci a ihned začal připravovat i anglicky mluvený remake.
Diváci pak skutečně propadli slovním přestřelkám mezi ochrnutým aristokratem Phillipem a prostořekým opatrovníkem Drissem, který boháčovi vrací chuť do života, a ve světových pokladnách nechali přes 400 milionů dolarů. V těch amerických ale líbivá kasovní trvalka, která mimochodem dostala Českého lva za nejlepší zahraniční film roku, velkou parádu s 10 miliony dolarů neudělala. Ale to se mělo změnit.
Weinstein byl po premiéře Nedotknutelných namlsaný úspěchem Královy řeči, která při patnáctimilionovém rozpočtu vydělala skoro půl miliardy dolarů, a navíc získala Oscara za nejlepší film. Producentský mogul chtěl tuhle kasovní i uměleckou trefu rychle zopakovat.
Do role Phillipa proto chtěl obsadit osvědčeného Colina Firtha, Drisse měli v různých fázích vývoje hrát Chris Rock, Jamie Foxx či Idris Elba. Nakonec se roli (v remaku pojmenované jako Dell) upsal komik Kevin Hart, který po ní toužil tak moc, že se vzdal vysokého honoráře, a jako Phillip byl proti němu obsazen Bryan Cranston známý ze seriálu Breaking Bad.
To už se psal rok 2016 a Weinstein najednou potřeboval hit jako sůl. Jeho filmy jako Zakladatel, Zlato nebo Tulipánová horečka propadly nebo se čachrovalo s daty jejich premiér. Producent měl ve zvyku svoje snímky odsouvat nebo agresivně přestříhávat, pokud neposbíraly první pozitivní festivalové recenze.
Remake Nedotknutelných se pod vedením režiséra Neila Burgera začal točit ve Filadelfii v lednu 2017. Všechno šlo jako po másle. S uvedením do kin se počítalo už v září téhož roku, a to na festivalu v Torontu. S blížící se premiérou se ale všechno začalo komplikovat.
Problémem nebyly ani vlažné festivalové reakce, i po nich ostatně Weinstein prohlašoval, že Nedotknutelní „na 100 procent “ zaútočí na Oscary. Cestu za diváky ohrozily ostatní Hartovy závazky. V prosinci měl mít premiéru jeho blockbuster Jumanji: Vítejte v džungli!, za nějž mu studio Sony zaplatilo 10 milionů dolarů. Velkou výplatou si mimo jiné pojistilo, že komik nebude na podzim propagovat ani uvádět jiné filmy, aby se netříštila pozornost. Na premiéru do Toronta proto přijeli jen Cranston a Nicole Kidman, která hraje jeho asistentku Yvonne, Hart se neukázal. To byl ale nakonec ten menší problém.
Na začátku října se v The New York Times objevila svědectví prvních žen, které producenta obviňovaly ze sexuálních útoků včetně znásilnění, a jeho kariéra se začala rychle bortit. Ze své společnosti The Weinstein Company byl vyhozen a firma následně kvůli předluženosti vyhlásila bankrot.
Sen o oscarovém a kasovním úspěchu Nedotknutelných se tak okamžitě rozplynul, protože z distribuce sešlo a snímek se ocitl v trezoru. Nikdo nevěděl, co s natočeným materiálem bude, herci se k němu nevyjadřovali. Až loni snímek koupilo studio STX Entertainment a společnost Lantern Entertainment, která nyní spravuje aktiva zaniklé Weinsteinovy společnosti. Že by se blýskalo na lepší časy?
Noví producenti na Weinsteinův čich sázeli, cítili, že remake má milionový potenciál. Mimochodem, v podobném právním limbu se po Weinsteinově konci ocitlo více jeho titulů. A o většinu z nich je mezi konkurencí zájem. V současnosti má podle listu The Washington Post probíhat boj o práva na drama The Current War, v němž Benedict Cumberbatch hraje vynálezce Thomase Edisona, do kin se už chystá drama Hotel Mumbai o teroristických útocích v Indii. Ze všech snímků už Weinsteinovo jméno zmizelo a i Nedotknutelní se pomalu chystali na premiéru letos v lednu bez jeho jména v titulcích. Jenže přišla další pohroma.
Producenti se těšili, že se konečně svezou na publicitě Kevina Harta, jenž měl moderovat letošní předávání Oscarů. Herec ale pak musel čelit kritice za své staré tweety, které mnozí považovali za homofobní. Po nepřehledném (ne)omluvném kolečku z moderování sešlo a v očích producentů měli na sobě Nedotknutelní další škraloup. V talk show, v nichž měl Hart propagovat film, navíc mluvil o zpackaném oscarovém angažmá, všichni se tedy připravovali na propadák.
Jenže přišel konečně happy end. Nedotknutelní vydělali za první víkend v amerických kinech skoro 20 milionů dolarů a z čela žebříčku sesadili mocného Aquamana. Nyní přepočítávají na tržbách už skoro 100 milionů dolarů. Harvey Weinstein z nich neuvidí ani cent.
Ve všem tom cvrkotu se trochu ztratilo, jak se nový film povedl. A tady je třeba fanfáry zase trochu krotit. Režisér Neil Burger jde totiž cestou těch nejlínějších předělávek a francouzský hit kopíruje bez výraznější aktualizace. Diváka zklame už úvodní flashforward, v němž Dell s Phillipem unikají policii, přesně jako to dělali dva Francouzi. Pak se opět sbližují skrze marihuanu či operu, dokonce dojde i na erotické dráždění ušních lalůčků.
Film o druhých šancích tak svoji druhou šanci i přes velmi snaživé herce dost promrhal. Působí příliš bezpečně a odtrženě od reality, jako kdyby se odehrával ve vakuu, kde je za vysoké umění považována árie Nessun Dorma a kde nepřirozeně působí všechno včetně křečovitých tanečních kreací Nicole Kidman.
Pachuť z projektu, který měl být výkladní skříní Hollywoodu, tak i přes uspokojivé tržby zůstává. Harvey Weinstein by k tomu určitě řekl, že máme počkat, že on ty Oscary k milionům na tržbách nakonec také sežene. To se už ale nikdy nestane.