Váží téměř půl tuny, přesto jako by ve vzduchu levitoval. Unikátní lustr vyrobený společností Preciosa Lighting byl minulý týden zavěšen v Mramorovém sále Grandhotelu Pupp.
Instalací lustru, který je osázen osmdesáti světelnými body a dominantně zhlíží do impozantního prostoru s recepcí a místem pro snídaně a večeře, vyvrcholila letošní rekonstrukce ikonického karlovarského hotelu.
Ta proběhla v části nazývané Parkside a vznikla nová kategorie pokojů Pupp Modern, přičemž tento název, jak bude záhy vysvětleno, rozhodně není bezdůvodný.
„Od prvního setkání až do finále trvala výroba lustru tři čtvrtě roku. Na jeho design bylo zpočátku více návrhů, ale všichni jsme na první dobrou schválili ten, který je nyní v sále,“ popisuje Jindřich Krausz, generální ředitel Puppu, dílo o rozměrech 3,70 krát 3,70 metrů, které umělecky pracuje s moderním pojetím křišťálu.
Takové pojetí se k Pupp Modern náramně hodí. Součást grandhotelu v křídle Parkside se samostatnou recepcí a lobby se stylově odlišuje od neobarokního křídla Riverside, které ctí tradici přelomu devatenáctého a dvacátého století.
Ilustrovat to jde právě na lustrech. V Riverside je také křišťálový, taktéž velkolepý, avšak dle tradice konzervativnější, jaksi méně avantgardní. Mramorovým sálem se rozlévá rovnoměrné a příjemné světlo ze zdroje od jablonecké Preciosy, jež je elegantní, zároveň však jednoduchý a vzdušný.
„Ihned poté, co jsme začali jednání o možnosti světelného artefaktu s paní Karlovou, ředitelkou a spolumajitelkou Preciosy, bylo jasné, že to bude krásná práce. A opravdu krásná byla, obě strany z ní byly nadšeny,“ prozrazuje Krausz.
Co naopak neprozradí, je cena osvětlení. Generální ředitel proslulého hotelu na toto téma pouze řekne, že v rámci spolupráce dvou prestižních značek byla cena úplně jiná, razantně příznivější, než by byla ta tržní.
Jednotlivé světelné body jsou umístěny na jakýchsi pozlacených obručích – vypadají tak trochu, jako kdyby šikovný žonglér zespodu rozverně vyhodil do vzduchu nepříliš velké míče. Instalaci si nejprve natrénovali v Preciosa Lighting, v samotném Puppu se pak lustr skládal kousek po kousku, trvalo to čtyři dny.
Zásadní otázkou byla pochopitelně statika. Díky jejímu zdárnému řešení visí konstrukce o hmotnosti čtyři sta osmdesát kilogramů ze stropu, který v podstatě tvoří sklo, na pohled je to až magické.
Když už jsme u pohledů: lustr se vkusně třpytí při pohledu zespoda, očima jej nemůžete minout, pokud například na snídani zakloníte hlavu při pití kávy; od kávy si hosté osvětlení nad sebou také často mobily fotí.
Nejcelistvější představu o díle z Preciosa Lighting si ale návštěvník patrně udělá, když po schodech vyjde k perspektivám prosklených stěn rámujících první patro Mramorového sálu. Lustr odtud spatří i proto, že ze stěn se v rámci revitalizace odstranily těžké závěsy, které bránily ve výhledu, což bylo až hříšně marnotratné.
Právě první patro prošlo společně s druhým v Pupp Modern rekonstrukcí. Ta se týkala fitoutů pokojů či podlah, ze kterých byly z velké míry odstraněny koberce a ponechány parkety. Týkala se rovněž sladění barev, u nichž v Puppu převažuje tmavě modrá, ale i kupříkladu decentní hudební linky a vůně na chodbách.
Při rekonstrukci šel využít fakt, že žádný z dvě stě čtyřiceti pokojů není v Puppu zcela stejný. Každý je unikátní a neopakovatelný, a to při čerstvě proběhlé obnově hrálo roli: vybavení, segmenty i designové prvky jsou upraveny speciálně na dispozici konkrétního pokoje.
Něco je přece pro téměř všechny pokoje signifikantní: místo obrazů v rámech je přímo na jejich stěnách vyvedena venkovní podoba grandhotelu, jak ji zachytila fotografie z počátku minulého století.
Snímek následně ilustrátorka přetvořila do perokresby, jež se laserovým tiskem promítla na stěny pokojů. Také v tom je Pupp výjimečný – zmíněnou techniku využil jako první hotel v Česku.
Stejná technika a stejný motiv je k vidění i na zdech chodeb, ty mají ještě jednu originální výzdobu: moderní hasící přístroje od české firmy Amplla, které minulý rok získaly zlaté ocenění v mezinárodní soutěži iF Design Award, na něž nikdy předtím žádný český designér ani výrobek v bezmála sedmdesátileté historii soutěže nedosáhl.
I v požární technice tak Pupp ctí jednu ze svých známých filozofií: na českém hotelu patřící české společnosti Creditas miliardáře Pavla Hubáčka prezentuje české výrobky a produkty.
Na recepci jsou k vidění vidění vázy Moser a výjimečné hodiny Robot, k mání jsou hašlerky, na pokojích je kosmetika od Manufaktury a minerálky od Mattoni, nový lustr je od Preciosa Lighting a tak bychom mohli pokračovat.
„Dává nám to smysl, podle mě je to podstata toho, proč lidé cestují,“ komentuje to Jindřich Krausz. „Chtějí poznat místní kulturu, místní design, ochutnat místní gastronomii. Nemá cenu snažit se být světoví za každou cenu, respektive buďme světoví v kvalitě a službách, současně ale buďme hrdí na to, co zde máme.“
Revitalizovanou část v prostorech Parkside přebíralo vedení hotelu začátkem dubna a druhý den už se vyprodala. Co se týká návštěvnosti, zažili v Puppu loni skokově nejlepší rok od devadesátých let a letošek zatím vykazuje ještě lepší čísla.
V roce 2024, logicky opět v prvním čtvrtletí, je v plánu rekonstrukce zbylých dvou pater části Parkside a pokračování v designu Pupp Modern. Poté přijde na řadu Riverside, tedy dražší, konzervativnější a v tradičním módu vyvedená část majestátního hotelu, jehož celková užitná plocha čítá třicet šest tisíc metrů čtverečních.
„Naše klientela začíná na třicet plus, věkový rozptyl hostů máme velký, takže symbiózou modernější a tradičnější části se snažíme, aby si každý přišel na své,“ říká Jindřich Krausz. „A to se nám, myslím, daří,“ uzavírá spokojeně.
Jedno je jisté a podle všeho to nezáleží na věku: po příchodu v županu z hotelového wellness dostane člověk se sklenkou šampaňského v ruce a při výhledu z okna Modern Pupp na nově vyšňořené a brzy zprovozněné Císařské lázně královský pocit. Bez nadsázky královský.