Rolls-Royce. Možná si o téhle značce myslíte, že už pro ni na planetě není místo. Možná vám přijde nemravně drahá, snobská a environmentálně nepřijatelná. Tohle všechno se dá pochopit. Dokonce se s tím dá do jisté míry i souhlasit. A pak přijde okamžik, kdy se vezete v autě, které se jmenuje Rolls-Royce Phantom.
V tu chvíli je všechno pryč. Že z vás má okolí pocit, že na něj jede tank, že se přesouváte se spotřebou patnáct litrů na sto kilometrů, že nevěříte, že se na silnici třetí třídy dokážete vyhnout protijedoucímu autu a že na jeho pořízení potřebujete něco kolem patnácti milionů korun, takže je jasné, že jste až nestydatě bohatý, a ještě to máte potřebu dávat okázale najevo.
Jenže vy jste za volantem. Nebo na zadním sedadle. A tohle všechno je vám jedno. Protože jste v autě, které se jmenuje Rolls-Royce Phantom. Proč si to nepřipomenout? Rolls-Royce Phantom. Klidně pomalu a ještě jednou. Rolls-Royce Phantom. Neomrzí se to.
I kdyby vám rukama za život prošly stovky aut, což je výhoda novináře zaměřeného na automobilový průmysl, Phantom dokáže překvapit. Nenápadně, elegantně, během pár chvil po stisknutí startovacího tlačítka dokazuje, že představa o pohodlí v kombinaci se silou motoru, jak jste ji u jiných značek vnímali až doteď, byla jen iluzí.
Jestli je Phantom Mount Everestem, pak Mercedes, BMW, Jaguar, Bentley, o kterých jste si mysleli, že stojí někde těsně pod vrcholem, jsou ve skutečnosti někde na úrovni šesti a půl tisíců metrů nad mořem. Horolezci vám pak potvrdí, že odtud je na vrchol nejvyšší hory pořád neuvěřitelně daleko.
Čistě elektrická doba se sice blíží, což Forbes ve spojení se značkou Rolls-Royce pozná už během léta na představení modelu Spectre, ale Phantom k ní má ještě daleko. Naštěstí. Dvanáctiválec s výkonem 571 koní tak staromilsky ševelí pod kapotou tak akorát, takže se jeho zvukem příjemně opíjíte, ale za žádných okolností nemáte pocit, že by vás rušil.
Jeho síla dokonale spojená s odhlučněním okolního světa má jen jedinou nevýhodu. Tam, kde normálně jedete do zatáčky šedesát, Rolls-Royce Phantom jede devadesát a vám to nepřijde divné.
Pak tedy zákonitě přijde ten okamžik, kdy se skoro 2,8 tuny materiálu na čtyřech obřích kolech snažíte rychle zkrotit, abyste zůstali alespoň ve svém pruhu, ale jakmile si člověk zvykne, že zažité vnímání rychlosti v autě může být relativní, jízda ve Phantomovi vzbudí závislost na úrovni dávky heroinu.
Tohle auto se neprodává ve velkém. Tedy jestli se na to vůbec v rámci automobilky, která loni prodala rekordní počet 6021 aut, dá takto říct. V oblibě ho přeskočily SUV Cullinan a menší Ghost, ale pořád jde o auto, na které si případný zájemce počká. Aktuálně plus minus rok.
Když si ale začne objednávat nekonečné množství individuální úprav, bude to třeba ještě o dva roky déle. A nic nezmění ani to, že ruční výroba v Goodwoodu jede naplno.
Čas zkrátka není něco, co by se v britské automobilce snažili zrychlit. Přednost jednoznačně dostávají preciznost a tradice. Phantom to ilustruje sám na sobě. Předposlední verze se začala vyrábět v roce 2017. Loni přišla další, v pořadí už osmá, a ti bohatší z nás právě dostávají její první exempláře.
Rozdíl mezi ním a tím předchozím? Za slunečného dne ho poznají jen zasvěcení.
Svítící rámeček kolem předních světel se redukoval do horní linky, která se opticky propojuje s novou chromovanou linkou na „pantheonu“ chladiče, nad níž už je jen soška Spirit of Ecstasy. Drobnou úpravou pošel i sklon lišt masky, která je navíc podsvícená.
Z těch „výrazných“ změn pak zbývá snad už jen efekt noční oblohy, který je nově kromě střechy v interiéru i v předních světlometech. Když pak vynecháme možnost volby nové sady kol nebo o něco málo větší průměr volantu, evoluce tady končí.
Tedy opět, pokud si za odpovídající příplatek neobjednáte něco (vlastně cokoli, co vás napadne) v rámci speciálního programu Bespoke.
Ale vylepšujte něco, co je absolutně dokonalé. Něco, co během pár okamžiků dokáže změnit, nebo přinejmenším upravit názor na dokonalé řízení, pohodlí, interiér, kvalitu zvuku vycházejícího reproduktorů… Zkrátka na ztělesněný automobilový luxus.