Doposud nejpopulárnější muzejní výstavou roku 2023 je velkolepá přehlídka děl malíře Johannese Vermeera v amsterodamském Rijksmuseu, která představovala nejúplnější sbírku jeho práce vůbec a přitáhla davy návštěvníků.
Vermeerova výstava v Rijksmuseu, která trvala od 10. února do 4. června, přilákala 650 tisíc návštěvníků ze 113 zemí, což z ní činí nejúspěšnější výstavu v historii muzea.
Vermeerova výstava, kterou deník Guardian označil za zázrak, jenž je více než jen výstavou, představila 82 procent děl nizozemského umělce – nejvíce, kolik kdy bylo dle britského Vogue shromážděno – včetně jeho nejslavnějšího díla Dívka s perlou a několika děl, která dosud nebyla v Nizozemsku k vidění.
Podle ARTnews byly vstupenky na výstavu zcela vyprodány během několika dní od zahájení prodeje. Jeden pár vstupenek se na eBay prodal za 2724 dolarů, uvádí Hyperallergic, a další dvojice vstupenek se prodávaly za více než tisíc dolarů – daleko nad původní prodejní cenou třicet eur (přibližně 720 korun).
Počet 650 tisíc návštěvníků Vermeerovy výstavy překonal jiné muzejní rekordy jako například 562 622 návštěvníků Matissovy výstavy v londýnské Tate Modern v roce 2014.
Je to méně než v případě rekordů jiných muzeí, jakým je například 1,07 milionu návštěvníků výstavy Leonarda da Vinciho v pařížském Louvru v roce 2020 nebo 1,7 milionu návštěvníků výstavy Nebeská těla: Móda a katolická imaginace v roce 2018 v Metropolitním muzeu umění v New Yorku.
1,73 milionu
To je celkový počet návštěvníků Rijksmusea v roce 2022 podle údajů zveřejněných časopisem Art Newspaper, což z něj činí 23. nejnavštěvovanější muzeum na světě. První desítku nejvíce navštěvovaných muzeí tvoří Louvre (7,7 milionu návštěvníků v roce 2022), Vatikánská muzea (pět milionů návštěvníků), Britské muzeum v Londýně (čtyři miliony), Tate Modern (3,9 milionu), Korejské národní muzeum v Soulu (3,5 milionu), Musée d’Orsay v Paříži (3,3 milionu), Národní galerie umění ve Washingtonu (3,3 milionu), Metropolitní muzeum umění (3,2 milionu), Centre Pompidou v Paříži (tři miliony) a Státní Ermitáž v Petrohradě (2,8 milionu).
Údaje o návštěvnosti muzeí se většinou nezveřejňují a neexistuje žádný oficiální žebříček návštěvnosti muzejních výstav, takže je obtížné určit nejnavštěvovanější výstavy mimo Vermeerovu výstavu.
Celkové údaje o návštěvnosti muzeí se obvykle počítají na roční bázi, takže také není jasné, jak budou vypadat celkové údaje o návštěvnosti za rok 2023. Některé dobře propagované výstavy, které se konají v tomto roce, navíc stále probíhají, údaje o návštěvnosti tedy ještě nejsou k dispozici. To platí například pro výstavu Karla Lagerfelda v Met Costume Institute, která bude trvat do 16. července.
Národní galerie ve Washingtonu v říjnu 2022 odstranila atribuci jednoho z Vermeerových obrazů ve své sbírce, Dívky s flétnou, a uvedla, že po rozsáhlé analýze zjistila, že dílo ve skutečnosti namaloval „Vermeerův spolupracovník, nikoli sám nizozemský umělec“. Obraz nicméně zůstal na výstavě Rijksmusea coby Vermeerovo dílo, přičemž deník Guardian uvedl, že muzeum dospělo k opačnému závěru a uvedlo, že je „naprosto jasné“, že obraz je autentický.
Muzea po celém světě se stále vzpamatovávají z pandemie a turistický ruch se začíná obnovovat. Průzkum, který v březnu a dubnu provedla Americká aliance muzeí, ukázal, že pouze jedna třetina muzeí, která se průzkumu zúčastnila, se vrátila na úroveň před pandemií, zatímco zbylé dvě třetiny dosahují v průměru 71 procent návštěvnosti před rokem 2020.
Asociace muzeí ve Velké Británii zjistila, že ačkoli se návštěvnost muzeí a galerií v zemi ještě nevrátila na úroveň před pandemií, vzrostla v roce 2022 o 158 procent ve srovnání s rokem 2021.