Původně se měl jmenovat Fall Harvest Latte, ale do historie vešel tento kávový nápoj jako Pumpkin Spice. V prodeji je jen dva měsíce v roce, ale jedná se o třetí nejprodávanější nápoj řetězce Starbucks. Letos také slaví dvacáté narozeniny.
„V hlavní sezoně se obliba Pumpkin Space Latte vyšplhá až na stovky nápojů denně na každé pobočce sítě kaváren Starbucks,“ popisuje český zájem o tento drink Michal Holotík, Brand Manager Starbucks pro Česko a Slovensko.
Poprvé ho ochutnali zákazníci ve Vancouveru a Washingtonu v roce 2003 a do začátku letošní sezony Starbucks prodal 600 milionů nápojů Pumpkin Spice Latte v téměř padesáti zemích světa.
Podle dat společnosti Placer.ai, která analyzuje trendy v návštěvnosti konkrétních míst, začali loni zákazníci chodit do kaváren Starbucks o 25,7 procent více poté, co se v nabídce opět objevilo Pumpkin Spice Latte.
„Kromě tradičního cappuccina a caffe latte v celkových prodejích jednoznačně vede právě Pumpkin Spice Latte,“ dodává Holotík. A jeho obliba navíc každoročně stoupá. Meziroční lokální i globální růst se podle Michala Holotíka pohybuje v řádu desítek procent.
Obliba podle něj výrazně vzrostla také v době pandemie: „Naše teorie je, že v nejisté době zákazníci tíhnuli k podnikům a produktům, které nezměnily své místo, nebo dokonce nezmizely.“
Když podzim začíná v srpnu
V podzimní nabídce se Pumpkin Spice Latte objevuje každým rokem o pár dní dříve. Ve Spojených státech jste ho letos mohli ochutnat už 16. srpna, což je podle amerického zpravodajského webu Axios o šest dní dříve než loni a o celé dva týdny dříve než v roce 2015.
Do Česka PSL, jak mu svět už dlouhá léta přezdívá, dorazilo 5. září, ovšem členové věrnostního klubu si jej mohli objednat přes Wolt už 28. srpna.
A protože ve Starbucks začíná podzim už v létě, postupně ke klasickému teplému kávovému nápoji s podzimním kořením a napěněným mlékem přibylo i několik ledových variant.
Pumpkin Spice Latte je pro mnoho zákazníků synonymem melancholického podzimu, záblesku pozitivity v sychravých dnech a také důvodem potkat se s blízkými.
Je k dostání i jako cold brew, letošní zahraniční novinkou je kombinace s další Starbucks legendou – Iced Pumpkin Cream Chai Tea Latte a některé americké pobočky dokonce servírují variantu s alkoholem.
Nicméně navození hřejivého pocitu tepla a bezpečí v podzimních plískanicích hraje v úspěchu tohoto nápoje klíčovou roli.
„Pumpkin Spice Latte je pro mnoho zákazníků synonymem melancholického podzimu, záblesku pozitivity v sychravých dnech a také důvodem potkat se s blízkými,“ popisuje Holotík. Dokazuje to i fakt, že pod hashtagem #psl se dosud každou sezonu objevilo v průměru 3000 „tweetů“ denně. Nápoj má dokonce na dnešní síti X vlastní oficiální profil.
Tajemná dýňová příchuť
Svoji roli však bezpochyby hraje i chuť, jejíž původní podobu v roce 2003 vymyslel Peter Dukes, ředitel americké divize espresso a produktový manažer Starbucks, v té době zodpovědný i za další úspěšné sezonní drinky. Mimochodem dodnes ve firmě pracuje.
Když dostal zadání vytvořit podzimní specialitu, se svým týmem se rozhodli vycházet z typicky podzimního dýňového koláče a tři měsíce zkoumali, která jeho část v kombinaci s espressem funguje nejlépe, a testovali zkušební verze nového nápoje.
Vytvořili sirup, jehož hlavními složkami jsou skořice, muškátový oříšek a hřebíček. Ten smíchali s espressem a šlehaným mlékem a ozdobili šlehačkou a trochou posypky na dýňový koláč. Hned první týden po uvedení se z tohoto drinku stal hit. Američtí zákazníci si ho zamilovali stejně, jako milují svůj tradiční pumpkin pie.
V dalším roce se proto Pumpkin Spice Latte rozšířilo i do dalších kaváren a měst a odstartoval nový podzimní fenomén. Celý svět se zamiloval do dýňového nápoje, v němž vlastně vůbec žádná dýně není.
Respektive nebyla až do roku 2015. Tehdy Dukes světu poté, co se absence dýně stala virální, oznámil, že do slavného sirupu přidají dýňové pyré. Právě díky tomu může Pumpkin Spice Latte chutnat každý rok trošku jinak – v závislosti na chuti, kterou bude v danou sezonu odrůda dýně kabocha mít.
V Evropě ji však v Pumpkin Spice Latte nenajdete. „Dříve obsahovala dýňové pyré, které však bylo nestálé svou chutí i barvou – v závislosti na sezonní úrodě. Od roku 2011 je evropská receptura standardizovaná do podoby, jakou známe právě dnes,“ dodává Michal Holotík.
I to je důvod, proč může slavný nápoj na každém kontinentu chutnat trochu jinak.