Den má 86 400 vteřin. Slovo „nejde“ neexistuje. Přej a bude ti přáno. To jsou citáty Tomáše Bati, kterými se řídí majitelka ekologického papírnictví Be Nice Mirka Poráčová.
Myšlenky úspěšného českého podnikatele ji inspirovaly natolik, že letos vydala motivační diář a seberozvojový deník s Baťovými myšlenkami.
Navazuje na ně výstava, která probíhá do 11. října v pražském Vnitroblocku, kde jsou k vidění citáty doplněné velkoformátovými tisky, jejichž autorkou je Bára z Nikolajky.
Proč zrovna Tomáš Baťa?
Tomáš Baťa byl v podstatě první globální podnikatel a vypracoval celý motivační program, který mi přijde naprosto nadčasový, jenže spousta lidí o tom vůbec neví.
Studovala jsem Joea Dispenzu nebo Bruce Liptona, ale potom jsem díky Štěpánce Duffkové, která vede panel podnikatelů, a Gabriele Končitíkové, ředitelce Nadace Tomáše Bati ve Zlíně, objevila Baťu ‒ a ten to všechno věděl už před sto lety. I když na začátku svého života rozházel peníze a měl obrovské dluhy, nakonec se mu povedlo celosvětově uspět. Opravdu si to vydřel.
Jak z jeho myšlenek vznikl deník?
Bářina kamarádka v době, kdy jsme byly ponořené v baťovském tématu, řešila psychické problémy a Bára navrhla udělat z Baťových myšlenek seberozvojový deník, který by pomohl takové situace zpracovat.
Z jeho filozofie jsme vytáhly informace, které jsme přeskupily do současnějších, přímočarých oblastí a otázek, na něž si lidé v deníku odpoví. Určí si svoje priority a vytvoří myšlenkovou mapu cílů a přání, ke kterým se mohou po roce vrátit a zkontrolovat si, jestli se jim to povedlo.
Je to spíš pro někoho, kdo se seberozvojem začíná. Pro mladého člověka, který se třeba poprvé setká s nějakou překážkou, nebo pro někoho, kdo začíná v práci.
Co z Baťova přístupu k životu využíváte vy?
Všechno. Důležitá je jeho myšlenka, která podle mě v dnešní době řadě lidí chybí, že k dosažení cíle je potřeba disciplína. Myslím si, že je to silné sdělení i pro mladou generaci.
U dospívajících ve svém okolí, kteří končí vysoké školy, pozoruji, že mají hodně naivní pohled. Ne všichni samozřejmě, ale někteří si představují, že jim všechno bude padat samo z nebe. To k tomu věku ovšem patří.
Vaše děti se mohou učit od vás. Zapojujete je do tvůrčího procesu?
Nejstarší dcera Tereza už pracuje s námi v Be Nice, kde se stará zejména o komunikaci. Vystudovala ekologii, takže se nám hodí i její znalosti. Syn Marek jde studovat na vysokou školu ekonomii a nejmladší Míša teď začal šestou třídu.
S ním a učiteli z jeho školy jsem připravovali sešity pro školáky. Hodně nám pomohli sdílením zkušeností a požadavků, jak má který sešit pro jakou třídu vypadat, jaké v něm mají být linky.
Ještě spolu s šestiletou Emilkou, dcerou naší ilustrátorky Báry, jsme zástupci čtyř generací, které jsou přítomné v celém procesu. Při vývoji výrobků hledíme na reálné potřeby zákaznic i z našeho okolí. Neděláme si oficiální průzkumy trhu, ale snažíme se naslouchat lidem. Jak říkal sám Baťa – náš zákazník, náš pán.
Jaký nápad vám třeba přinesli?
Terka třeba přišla s týdenními plánovacími kalendáři, které používá mladší generace. Všechno si píšou do mobilu, ale pak přece jenom mají potřebu mít něco na stole vedle klávesnice.
Hodně je kupují teenageři nebo vysokoškoláci, což vidíme na marketech, kterých se účastníme. Na to jsou tyhle akce skvělé. Nemáme kamennou prodejnu a tady můžeme mluvit s lidmi, kteří nám řeknou, co používají, jak a proč, a také co jim ještě chybí.
V portfoliu už dnes máte kolem devíti set výrobků. Co byl vůbec první produkt Be Nice?
Vánoční balicí papíry. Pomohla tomu náhoda. Pracovala jsem přes deset let v tiskárně, kterou jsem i řídila, ale už jsem chtěla dělat něco víc, něco s větším přesahem. Šla jsem tenkrát na Dyzajn market podpořit zákaznici, která u nás v tiskárně vydala knížku.
Tu ilustrovala Bára z Nikolajky a mně se její kresby moc líbily. Tam jsem jí říkala, že bych chtěla dělat ekologické vánoční papíry, a Bára na to, že vždycky chtěla navrhnout balicí papíry, protože se jí nelíbily ty, které byly k dostání v klasickém prodeji.
A tak jsme je udělaly. Prvotní myšlenka byla mít je jako firemní dárky. Do toho mi jeden kamarád navrhl, jestli k tomu nechci udělat malinký e-shop. Dva měsíce jsem ležela v textech na e-shop a 14. října 2019 jsme ho zprovoznili, což bylo pro naše potřeby „těsně“ před Vánocemi.
Když jsme v tiskárně připravovali designy, chodili kolem chlapi a nikdo si ničeho nevšiml. Ale všechny klientky se u mého stolu zastavovaly a ptaly se: „Jé, co to tady máte? To je krásný.“ Jedna klientka papíry ukázala nákupčí svého zákazníka, což byla Alza, a my jsme se hned první rok ocitli na Alze, ani jsme nevěděli jak. Další rok před Vánocemi jsme se zalistovali na Rohlík a od té doby už jsme s Bárou začaly tvořit celoroční výrobky – bloky, sešity.
Kladu důraz na to, aby všechny naše produkty byly krásné a přinášely lidem radost a inspiraci, aby byly praktické a vyrobené z nejlepších ekologických materiálů. Ale jsme i zpátky u firemních dárků – ty tvoří také část našeho portfolia, připravujeme je firmám vždy na míru podle jejich individuálních přání.
Zaujalo mě, že v e-shopu u sešitů uvádíte, že se do nich dá psát propiskou i perem…
Vybrat správné materiály je velký kus práce. U sešitů a bloků vždycky musíte pohlídat, aby se na papír dobře kreslilo, dobře psalo, aby se pero nepropíjelo. Ne každý papír je na to vhodný. Všechno si testuju, u všeho děláme makety.
V tom je nám nápomocná naše tiskárna. Papíry, které používáme, jsou vesměs recyklované nebo jinak ekologické. Teď je to čím dál větší trend, ale když jsme začínali, ještě to tak běžné nebylo. Musela jsem si zmapovat trh s recyklovanými papíry a získat informace a vzorky od dodavatelů. Těch je v Čechách tak pět šest.
Není to tak, že jsou ekologické papíry sice hezčí, ale hůř se na ně píše?
Některé ano, musíte samozřejmě vybírat. Měli jsme jednu klientku, která miluje papír. Nevěřila, že se pero na recyklovaném papíře nebude rozpíjet. Až když si to vyzkoušela, byla nadšená. Máme tady třeba papír, který je z 50 procent vyrobený z trávy.
Nebo papír se slámou, kterou vidíte v jeho struktuře. Ale je to krásný recyklovaný papír, do kterého se dá perfektně psát a nepropíše se. Vyrábí je papírna Gmund u Mnichova a celá její výroba je udržitelná.
Samozřejmě taky záleží na tom, jakou gramáž zvolíte. Papír nemůže být slabý, ale zase ani moc tlustý, aby se v bloku nezadrhával. To platí i u balicích papírů. Když jsem si vytipovala papíry, odnesla jsem je do aranžérského učiliště, kde aranžérky vyzkoušely, která gramáž je vhodná na balení. Některé komerční papíry jsou tak tenké, že se při balení trhají.
Do čeho si budeme moct balit dárky na letošní Vánoce?
Máme dva nové motivy nazvané Vánoční pohádka a Zimní radovánky. Ke spolupráci jsme přizvali Lelu Geislerovou, která kreslí úplně jiným způsobem než Bára, ale také krásně. Naše kolekce vždy obsahují papír na balení ve dvou rozměrech, krabičky, jmenovky, samolepky a k tomu provázek. To vše doplňují přáníčka ve stejném designu.
Letošní novinky si budete moct prohlédnout na vánočních edicích Papír Festu, LeMarketu, Dyzajn marketu nebo na Pop-upu v pražském Vnitroblocku.
Pokud vím, soustředíte se teď na sortiment pro maminky a malé děti. Je to tak?
To nám zabere opět několik měsíců, protože to chceme udělat opravdu pořádně. Proto zvládneme jen určité množství výrobků za rok, nechceme dělat rychlokvašky.
Kdybyste práci delegovala na další lidi, asi už by to nebylo ono, že?
To právě nechceme. Chceme si držet tvůrčí proces v malém týmu, s Bárou, s Lelou nebo i dalšími českými designéry. Chceme to ale dělat pořádně a tak, aby nás to stále bavilo. To je pro nás důležité.
Pořád jsme firma, která se rozvíjí, ale naším cílem není převálcovat trh. Expanze pro nás není zásadní. Chceme být lokální značka, chodit na markety a mít radost z toho, že své zákazníky bavíme a inspirujeme.