Cinkot tramvají, radostný šum vánočních trhů, vůně perníku, grogu a pečených kaštanů, zpěv koled na náměstí. Tak vypadají letošní Vánoce v podání nové kolekce bavorské porcelánky Hutschenreuther, spadající pod společnost Rosenthal. A jsou přitom Vánocemi skutečně českými.
Design nové kolekce totiž pochází z dílny přední české umělkyně, ilustrátorky a spisovatelky Renáty Fučíkové. Ta již šestým rokem v řadě vtiskla vánoční kolekci porcelánu Rosenthal právě tradiční podobu českých Vánoc. A slaví s ní úspěch od Kolumbie až po Dubaj.
„Letošní edici jsme pojmenovali Christmas Sounds, protože v ní uslyšíte koledy na náměstí, houkání vlaků a cinkání tramvají. K Vánocům patří i přesun lidí, kteří jedou navštívit rodinu a přátele,“ vysvětluje Fučíková.
„Pod velkými stromky vyhrávají a zpívají dětské sbory, nad nimi létají rackové a těší se na zbytky nedojedeného cukroví. V parcích hledají něco k snědku holubi a pod shrabaným listím vyspávají ježci. A na to všechno se sype první sníh, který patří k adventu i Vánocům,“ líčí příběhy schované za svými výjevy na porcelánu jejich autorka.
Sama prý svátky klidu a pohody tráví zásadně ve svém venkovském domě. „Ve městě bývají krásné koncerty, výstavy, těší mě dát si v dobré kavárně vaječný koňak a třeba jen koukat z okna. Pravé Vánoce, těch dvanáct dnů mezi Štědrým dnem a Třemi králi, jsem ale ráda na chalupě. Ve tmě a tichu, s ohněm v kamnech. S procházkami zimním lesem, někdy mokrým, jindy zasněženým,“ vypráví.
Právě motivy lesního ticha a klidné přírody spící pod sněhem ostatně tvořily některé z předcházejících kolekcí, které Fučíková pro Rosenthal vytvořila. Pak přišly variace na vánoční obdarovávání, pečení vánočního cukroví a vánoček, dny trávené u rodinného krbu nebo zpodobnění nejrůznějších zimních radovánek na ledu i sněhu.
Letošní série s retro nádechem je zasazena do meziválečného období. Inspirací bylo Renátě Fučíkové hned několik metropolí, od stověžaté Prahy, Plzně a Brna až po Mnichov. Přestože k tradičnímu červenomodrobílému barevnému ladění kolekce přibyla nově i zelená, ilustrace dětí a zvířat známé z přechozích let ani letos nezmizely.
Českou ilustrátorku, která je autorkou desítek knih pro děti a dospělé a jejíž Příběhy českých knížat a králů nebo Staré pověsti české a moravské dodnes patří ke klasice dětské literatury, si Rosenthal vybral před několika lety z umělců z celého světa.
Brzy nato se stal z jejích vánočních návrhů globální bestseller. Úspěch, který kolekce Renáty Fučíkové slaví i v zemích s jinou než křesťanskou tradicí, si v Rosenthalu vysvětlují i tím, že v pojetí české ilustrátorky chybí jakékoli náboženské motivy jindy s Vánocemi spojené.
„Renátu jsme si vybrali, protože se nám líbil její styl a propracovanost kreseb až do nejmenších detailů,“ popsala před třemi lety pro Forbes Insa Doan, šéfka tvůrčího a vývojového centra Rosenthalu. „Viděli jsme tehdy práce tvůrců z celého světa a Renáta a její nápaditá tvorba nás nadchly. Má ohromnou představivost a schopnost prostřednictvím svých ilustrací vyprávět kouzelné příběhy,“ konstatovala Doan.
Jak ukázaly další roky, volba byla světovou trefou. Kouzlo Vánoc podle Fučíkové si zároveň zamilovali Češi, kteří se díky němu vracejí do dětských let. V exkluzivním zastoupení prodává kolekci Rosenthal Hutschenreuther česká značka Potten & Pannen – Staněk, nabízející kompletní sortiment této kolekce.
Vedle porcelánového servisu jde například o vánoční ozdoby na stromeček nebo dózy na cukroví, ubrousky a další dekorace. I ty samozřejmě zdobí motivy Renáty Fučíkové.
Že je o nové kolekce velký zájem, potvrzuje i majitel značky Pavel Staněk. „Pro českého zákazníka byla tahle kolekce od prvního roku srdcová záležitost, láska na první pohled. Většině z nás se vybavila ladovská zima, nostalgie přelomu minulého století, a hned první kolekce se prodávala skvěle v kamenných prodejnách i na e-shopu,“ vzpomíná.
„Dělaly se ještě doobjednávky a i ty zmizely z pultů neskutečnou rychlostí,“ potvrzuje Forbesu. Jednotlivé kolekce jsou navíc navzájem kombinovatelné, což byl záměr ilustrátorky i zadavatele – a obchodně i tento tah výborně funguje.
„Pokud se moje věci lidem líbí, mohou si rok co rok dokupovat talíře a misky v podobném stylu a vytvářet si vlastní kolekci vánočního porcelánu,“ pochvaluje si Renáta Fučíková.