Jaro v prosinci? Jaro přímo na Mikuláše? Už je to tak. Pátého prosince se ve Španělském sále Pražského hradu uskuteční mimořádný adventní koncert festivalu Pražské jaro.
„Vnímáme to jako dárek všem milovníkům klasické hudby,“ říká v rozhovoru pro Forbes ředitel prestižního festivalu Pavel Trojan.
Jak moc je vlastně Pražské jaro prestižní? Jaký má ve světě zvuk?
V oblasti klasické hudby má Pražské jaro stejný zvuk jako ve světě filmu festivaly v Cannes či Benátkách. Myslím, že si to tady málo uvědomujeme, ale v rámci festivalu vystupují ty největší osobnosti klasické hudby a přijíždějí s jedinečnými programy, které nezazní nikde jinde.
To je případ i mimořádného adventního koncertu?
Pražské jaro vždy přináší českým posluchačům to nejlepší ze světové scény. Jsou ale díla, která v tradičním květnovém termínu zkrátka uvádět nemůžeme, to je příklad Bachova Vánočního oratoria.
Když se nám proto naskytla příležitost pozvat londýnský Orchestra of the Age of Enlightenment, jeden z nejlepších světových ansámblů, který hraje barokní hudbu na dobové nástroje, neváhali jsme. Koncert jsme oznámili před dvěma týdny a během dvou dnů byl beznadějně vyprodán.
Toto pondělí jsme zveřejnili i program 79. ročníku Pražské jaro, který mezi 12. květnem a 3. červnem příštího roku přinese na pět desítek koncertů.
Jak byste nadcházející ročník popsal?
Jako velkolepou oslavu Roku české hudby a dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany. Zahájí ho Berlínští filharmonikové, kteří jsou mnohými považováni za nejlepší orchestr světa, a samozřejmě zahrají erbovní dílo festivalu, Smetanovu Mou vlast.
Na festival zavítají také dva nejlepší italské orchestry – Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia přijede s českým umělcem Jakubem Hrůšou, který je od roku 2021 jejich hlavním hostujícím dirigentem.
Filharmonický orchestr milánské opery La Scala zahraje pod taktovkou Riccarda Chailly. Koncert nese podtitul „Návrat legendy“ a není míněn s nadsázkou. Vždyť Chailly, jedna z nejvýraznějších dirigentských osobností světa, se na Pražské jaro vrací téměř po čtvrtstoletí.
Jakou roli podle vás Pražské jaro hraje v české společnosti?
Pražské jaro je mostem, který spojuje českou kulturu se světem. Představuje nejlepší zahraniční umělce, české interprety a tvůrce dává do spojení se zahraniční scénou. Přiváží legendy klasické hudby, ale objevuje i nové talenty.
Pražské jaro je také jedinečné pestrostí – během tří týdnů si přijdou na své milovníci velkých orchestrů, komorní hudby, pěveckých recitálů, poučené interpretace staré hudby, ale i nejžhavějších novinek současné hudby.
Budou i novinky?
Novinkou letošního festivalu je celodenní program pro mladé publikum nazvaný SpringTEEN, který přinese řadu netradičních koncertů a workshopů. I ten, kdo neumí hrát na nějaký nástroj, si bude moci vyzkoušet souhru v tabletovém orchestru, vyrobit si nástroje ze zeleniny, poslechnout si, jak zní rock v podání hráčů České filharmonie. Vše vyvrcholí večerním open-air koncertem v zahradách Anežského kláštera.
Osobně se těším i na koncert ve Foru Karlín, který bude hudebním spektáklem. Na pódiu bude do tvaru elipsy uspořádaných padesát klavírů a k tomu ještě malý orchestr. Diváci budou sedět uprostřed, obklopeni opravdovým prostorových zvukem. Neopakovatelný zážitek!
To je Pražské jaro, ale jeden festival vážné hudby vypukne v Praze už zanedlouho…
Od 4. do 9. listopadu proběhne v Dvořákově síni Rudolfina Klavírní festival Rudolfa Firkušného, který nabídne čtyři světové klavíristy.
V pražském debutu se představí mladé hvězdné duo bratrů Jussenových, po pěti letech se na festival vrátí jedinečný polský klavírista Piotr Anderszewski a na svém prvním českém recitálu se představí laureát Soutěže královny Alžběty v Bruselu Denis Kožuchin.
Českým zástupcem bude klavírní legenda Ivan Klánský, jenž před několika dny obdržel vyznamenání od prezidenta republiky. Se svým synem Lukášem zahrají mimo jiné druhou řadu Slovanských tanců Antonína Dvořáka.
Festival rovněž objevuje nové talenty. Podle hesla „byla by škoda vyčkávat, až budou tyto umělce opěvovat úplně všichni“ představí Annu Geniušene, laureátku posledního ročníku slavné Van Cliburnovy klavírní soutěže v americkém Texasu.
Na jaké koncerty byste na Firkušného festivalu upozornil osobně vy?
Zajímavý titul nese program klavíristy Denise Kožuchina, který se uskuteční 7. listopadu. Zvolil pro něj přiléhavý název Ďábelské a božské. Skladby Franze Liszta a slavné Ďáblovo schodiště maďarského autora György Ligetiho vás zavedou do temnoty pekel i za blankytem nebes.