Kvůli jejím výstavám stojí za to zajet do Hamburku či Berlína, kde se pravidelně konají. Ne proto, že by se jednalo jen o skvělé umění. Nejzajímavější na práci fotografky Esther Haase je, že prostřednictvím jejích záběrů uvidíte, že stáří neztrácí energii a vášeň.
Dříve bývala divadelní tanečnicí, ale od roku 1993 tancuje po světě spíše s fotoaparátem v ruce. Německá fotografka Esther Haase portrétovala Karla Lagerfelda, Vivienne Westwood nebo Angelu Merkel a běžně se věnuje především fashion fotografii. Letos je to třicet let od chvíle, kdy se fotografií začala živit.
Snímky německé fotografky a režisérky Esther Haase ze série Rock’n Old, na níž se podílela i módní návrhářka Vivienne Westwood a řada německých hereček, vycházely každoročně od roku 1993 původně jako kalendář, který fotila na zakázku berlínské domácí péče Jahnke.
První snímky z této série byly vystaveny v roce 2009 v berlínském Domě Willyho Brandta a poté vyšly i knižně. Nedávno tuto sérii, s níž před třiceti lety začínala Esther Haase svou zářnou kariéru, ukazovala pod širým nebem ve švýcarském Curychu.
Tam nyní proběhl také první ročník festivalu fotografie s názvem Open Your Eyes, který si klade za cíl spojovat vědu a umění.
Prvním rokem jej pořádá sdružení padesáti světových fotografů The Photo Society, do nějž patří ředitelé velkých fotoagentur a oceňovaní fotografové jako například Steve McCurry, Randy Olson, Goran Tomaševič, Renér C. Byer, Jodi Cobb či Lois Lammerhuber, spolu s vědci z univerzity ETH Zurich.
Festival tematicky staví na sedmnácti cílech udržitelného rozvoje, k nimž se zavázaly všechny státy OSN do roku 2030. Ten, k němuž se svým souborem fotografií s názvem Rock’n Old vyjadřuje Esther Haase, v dnešním světě nebude jednoduché naplnit.
Zní totiž: „Zajistit zdravý život a propagovat zdravý životní styl (well-being) pro všechny.“ Německá fotografka se ve svých snímcích snaží klientům berlínské mobilní domácí péče Jahnke zprostředkovat pocit znovunabyté vitality již třicet let.
Seniory portrétuje coby filmové hvězdy a zachycuje chvíle štěstí, po nichž touží každý – užívat si život naplno i ve vysokém věku.
Ačkoli se věk modelek, které Esther Haase běžně fotí, pohybuje od dvacítky do třicítky, cyklus, jemuž se oceňovaná fotografka věnuje ve své volné tvorbě, všechny klišé módní fotografie vyvrací.
V projektu Rock’n Old zachycuje ve stylizovaných snímcích lidi mezi 85 a 95 lety a oslavuje jejich vitalitu a kouzlo vysokého věku.
„Na tomto projektu jsem začala pracovat v roce 1993, když jsem byla těhotná se svou dcerou. Pracovala jsem tehdy v Berlíně pro organizaci zajišťující domácí péči seniorům, byl to můj vůbec první klient. Měla jsem pro ně nafotit kalendář,“ popisuje fotografka své začátky. Napadlo ji využít jako modely právě klienty této organizace.
„Jsou to lidé, kteří se potýkají se spoustou problémů – mají cukrovku, špatně se jim chodí a mají další zdravotní problémy, které potkávají lidi ve vysokém věku. Nebo jsou zkrátka jen osamělí. Jak ale můžete vidět na fotografiích, přesto se jim daří velmi dobře,“ uváděla autorka svou výstavu v curyšském parku Lindenhof.
Z jednorázové zakázky se stala každoroční tradice, která skončila v roce 2020, spolu s organizací pečující o seniory. „Během tohoto období jsem zestárla i já,“ říká usměvavá blondýnka, které by sedmapadesát let tipl jen málokdo.
Narodila se 20. února 1966 v Brémách do umělecké rodiny. Její otec byl fotograf a profesor komunikačního designu na univerzitě v Brémách, matka ilustrátorka. Ačkoli Esther vedli k fotografování odmala, nejdříve ji oslovil moderní tanec, který se vydala studovat do Kolína nad Rýnem.
Než začala studovat grafický design a fotografii na univerzitě v Brémách, strávila dva roky na jevišti Goetheho divadla v Brémách jako profesionální tanečnice. Právě tam se dostala i k fotografii – fascinovala ji především práce s tanečníky a jevištním osvětlením.
Kariéru fotografky začínala Esther Haase během studií v Men’s Vogue v Mnichově, ale po dokončení školy se přestěhovala do Berlína a dala se na volnou nohu.
Dnes má dvě děti, žije mezi Hamburkem a Londýnem a fotí titulní strany pro renomovaná světová média (Vogue, Elle, Vanity Fair, Icon, Madame Figaro) i další zakázky nejen z oblasti módy.
Vedle focení pro Guess, Escadu či Victoria’s Secret má za sebou také například kampaně pro automobilové značky Bentley, Mercedes-Benz či Chrysler, šampaňské Möet & Chandon či pro luxusní hotely. Na komerčních zakázkách Esther Haase nyní spolupracuje s německou agenturou Schierke.
Vedle módy, komerčních kampaní, portrétů a titulek pro světová média fotí ale i vlastní umělecké projekty, jako je právě Rock’n Old.
Před objektivem jí stály nejen německé celebrity jako Nena, Franka Potente nebo Diane Kruger, ale také třeba Donatella Versace, Dolce & Gabanna, Karel Lagerfeld či zpěvák Marylin Manson nebo burleska Dita von Tiesse. Její díla mají ve sbírkách prestižní instituce i soukromí sběratelé.
Esther Haase dokáže svou energií přimět lidi, aby se dostali za hranice vlastního komfortu a přitom se cítili dobře. Stejně tomu bylo i ve zmiňované sérii se seniory, kdy často již křehcí a nemocní lidé znovu ožili a cítili se alespoň na chvíli opět vitálně i ve svých devadesáti letech.
Na jejích fotkách se vžívají do rolí, o nichž už se jim nesnilo, a zažívají situace velmi vzdálené od své denní reality.
„Můj první casting probíhal tak, že mi berlínská domácí péče poslala fotky svých klientů, jak sedí v obýváku ve svém ležérním oblečení. Nebyly příliš inspirativní. A právě to pro mě bylo velkou výzvou. Začala jsem se blíž koukat na obličeje těchto lidí, hledat, co se v nich skrývá, a přemýšlet, co s tím můžu udělat,“ vzpomíná na začátky bývalá tanečnice.
„Z prostředí divadla vím, co vše je možné s lidmi dělat, když mají jít na jeviště,“ vysvětluje. Její modelky a modelové jsou profesionálně nalíčeni, nastylizováni do „dolce vita“ situací a oblečeni ve stylových róbách, jako by hráli ve filmu.
Na některých snímcích je dokonce doprovázejí známé osobnosti německého kulturního života. Zapojily se například herečky Iris Berben, Angelika Milster, Sonja Kichberger, Gudrun Landgrebe a Hannelore Hoger. A především samotná královna módy Vivienne Westwood.
V její dílně vznikalo oblečení, do nějž Esther Haase seniory oblékala. Se slavnou návrhářkou fotografka v minulosti spolupracovala na vícero projektech a fotografovala nejen její šaty, ale i ji samotnou.
Když královna módy na konci loňského roku odešla, vzdala fotografka čest její památce.
„Inspirovala jsi mě svou noblesou a svobodou jako nikdo jiný. To, že se naše cesty zkřížily, pro mě byla největší čest. Vdávala jsem se v tvých šatech a mnoho dalších jsem jich fotografovala. Nejvíce mi přitom nebudou chybět neobyčejné šaty, ale průkopnice, neuvěřitelný vzor a skvělý člověk, kterým jsi byla. S tebou jsme přišli o královnu módy a o naši ikonu punku. Tvůj odkaz ale bude žít dál. Odpočívej v pokoji, Vivenne.“
Modely Vivienne Westwood a snímky Esther Haase toho mají mnoho společného. Jejich poselstvím je nejen osobní vyjádření prostřednictvím módy, ale zároveň také hledání krásy, erotičnosti a svobody. A to v případě série Rock’n Old i v pokročilém věku.
„Krása pro mě není o věku, postavě, vzrůstu nebo vzhledu. Je o tom, být sám sebou a cítit se sebejistě a svobodně v tom, jak se vyjadřuji. A právě to jsem chtěla těmto lidem poskytnout. Projekt je pro ně víceméně i takovou terapií,“ vysvětluje fotografka.
Na projektu Rock’n Old spolupracuje se svým manželem, který je art directorem. Před samotným fotografováním se seniory nejdříve otevřeně diskutovali i o takových tématech, jako je sexualita v pokročilém věku, což podle Esther Haase nebylo výzvou jen pro ni, ale především pro její modelky a modely.
„Někteří z nich už o sexu příliš nepřemýšleli. A když ano, tak si v něm už zkrátka nevěřili. Přišli jsme za nimi s nápady, jak je vyfotit, a někteří z nich se pak skutečně k těmto snímkům odvážili,“ říká fotografka.
Že šlo o odvahu spojenou nejen s překonáním vlastního studu, ale i fyzických překážek, dokazuje koncept snímku, kdy devadesátiletá žena měla vylézt v plavkách na skokanský můstek nad bazénem, i když měla strach z výšek.
„Tento snímek si ale sama vybrala právě proto, že chtěla překonat svůj strach,“ podotýká k jedné z fotografií Esther Haase.
„Byli staří, nebyli zvyklí pózovat před fotoaparátem a často už ani nechodili ven, natož aby navštěvovali nějaké večírky. Najednou ale přišli na plac, kde se o ně staral tým maskérů, kteří je líčili a nalepovali jim umělé řasy,“ vypráví fotografka.
Pracovala i s téměř stoletými ženami, které už nedokázaly chodit, a tak je fotila ležící. „Snažím se do projektu zahrnout všechny, i ty, kteří bojují s nějakou těžkou nemocí. Jeden z mužů, které jsem fotila, už se ani nemohl hýbat.“
Zatímco ze začátku bylo těžké najít dobrovolníky, kteří by její na první pohled bláznivé nápady vzali za své a přistoupili na takové focení, po čase se začalo hlásit čím dál více seniorů. „Každým rokem začalo být těžší rozhodovat se, koho vybrat,“ říká fotografka.
Její oblíbenou modelkou byla například Hanna Braun (ročník 1919), jejíž fotografii použila na přebal své knihy Rock’n Old, která vyšla v roce 2009 u německého nakladatelství Kehrer Verlag.
Ta je momentálně beznadějně vyprodaná a jde už o podobný sběratelský kousek, jako jsou například fotografické knihy Helmuta Newtona. Na snímku nazvaném Dreaming out Loud zpodobnila smějící se Ruth Voehler (ročník 1913) v bílých šatech z husího peří.
A doplnila citát této dámy: „Dnes je mnohem těžší uskutečňovat si své sny. Ale je to jen v lidech samotných. Měli by zase začít snít skromněji.“
Projekt získal i díky známým osobnostem mnoho mediální pozornosti. „Právě tato pozornost byla pro fotografované lidi největší odměnou. Když probíhala velká výstava ve Willy Brandt Haus v Berlíně, všichni se tu sešli, viděli se na fotografiích a byli šťastni. Byla to jedna velká party,“ vzpomíná Esther Haase.
I přes veškerou pozornost médií a celebrit šlo ale stále o sociální projekt a fotografka přiznává, že honorář za něj nebyl nijak vysoký.
„Jen tak tak to pokrylo náklady na focení. A proč jsem v něm pokračovala po celou svou kariéru fotografky? Největší odměnou mi je, že pracuji s lidmi, kteří z mé práce mají radost a vracejí mi mnoho lásky.“ Rock’n Old není jediným fotografčiným sociálně angažovaným projektem. Na podporu žen s rakovinou prsu vydala společně s fotografkou Jackie Hardt a Utou Melle knihu Amazonky a fotila třeba také plakáty pro organizaci PETA bojující proti testování na zvířatech.
Na jaře jí také skončila velká sólová výstava v Leica Gallery v Salcuburku a předchozí rok měla velkou samostatnou výstavu v Leica Gallery v Londýně. V düsseldorfské Leica Gallery pak naposledy představila svou novou sérii Je T’Aime, již fotila jako poctu Jane Birkin a Serge Gainsbourgovi ve vile Karla Lagerfelda pro editorial Leica Magazinu a která měla premiéru na konci září na festivalu Photopia v Hamburku.
Letos v létě Esther Haase vystavovala ve Stuttgartu společně s nizozemským fotografem a filmařem Antonen Corbijnem a oba se letos dostali do síně slávy německého sdružení volných fotografů BFF (Berufsverband Freie Fotografen), jehož je Esther Haase členkou již třicátým rokem.
Její fotografie tak stanuly na výstavě vedle Corbijnových portrétů slavných osobností hudebního, filmového i výtvarného nebe, jako jsou Rolling Stones, Joy Division, Clint Eastwood, Tom Waits, Martin Scorseese, Aj Wej-wej nebo Gerhard Richter.
Sdružení volných fotografů BFF práci Esther Haase hodnotí slovy: „Její snímky jsou tancem s fotoaparátem, kterým oslavuje skutečný život. Všechno je v jejím podání choreografií. Nic není nezbytně těžké, vynucené nebo nabubřelé,“ píší.
„Její obrazové světy jsou kinematografické, plné fantazie a divákovi zasvěceným mrknutím oka sugerují, že život je jedno velké blyštivé jeviště, na němž by se ani za všemi kulisami, kostýmy, maskami a make-upem nikdo neměl brát příliš vážně.“