Kdyby vznikla televizní sága o rodině vyrábějící prvotřídní rum, hrál by tam Miguel Riascos hlavní roli. Charismatický tmavovlasý muž s pronikavýma zelenýma očima vypadá spíš jako herec než podnikatel. Vzhledem i vystupováním se ale nenechte zmást, Riascos je schopným byznysmenem, který teď touží, aby se Češi zamilovali do kolumbijského rumu.

I když laika v souvislosti s rumy napadne, že jejich domovinou musí být nutně Kuba, není to pravda. Kolumbie, kde je sice stále nejpopulárnějším drinkem „ohnivá voda“ (což je alkoholický nápoj se základem v anýzu i cukrové třtině), je domovem několika významných producentů právě rumu.

Patří sem značky jako Dictador, Coloma nebo právě La Hechicera. Firmu, jejíž název v češtině znamená „čarodejnice“, založil v roce 2012 výše zmíněný Miguel Riascos společně se svou sestrou a rodinnou přítelkyní.

Navázal na podnikatelské snahy svého otce, který coby pěstitel banánů v devadesátých letech vyjel na Kubu a seznámil se tam se zdejšími výrobci rumu.

Investoval do vzniku destilerie Casa Santana Ron y Licores, založené v roce 1993 jako nezávislý výrobce rumu ve městě Barranquilla na karibském pobřeží Kolumbie. Na rozdíl od jiných kolumbijských výrobců lihovin, z nichž většina je kontrolována vládou, si Casa Santana drží nezávislost díky umístění ve svobodné zóně Barranquilla.

Riascos mladší pochopil, že chce obchodování s rumy posunout na jinou úroveň a mít značku vlastní. Do služeb povolal master blendera Giraldo Mituoka Kagana, který má kubánské i japonské kořeny.

Když si nalejete kapku La Hechicery do dlaně, nelepí. Podle majitele firmy je to proto, že neobsahuje žádný přidaný cukr. Skládá se tak pouze z destilátů získaných kontinuální destilací fermentované třtinové melasy.

Rum je stařený v malých várkách v jednou použitých sudech z bílého amerického dubu a vyráběný podle tradičních metod bývalých španělských kolonií. Když ho převalujete na jazyku, ucítíte kávu, hořkou čokoládu i chilli.

„Ochutnejte edici La Hechicera Serie Experimental No. 2,“ vybízí mě Riascos. Do přítmí karlínského Liquid Office, kde se prezentace koná, po prvním doušku vpluje karibské slunce. To proto, že tato verze rumu je infuzovaná banánem. Je to hold rodinné historii, ochucený o karamelové a ovocné tóny.

„V Kolumbii máme silnou konkurenci, ale troufám si tvrdit, že žádný produkt není tak prémiový jako právě La Hechicera,“ říká sebejistě Miguel Riascos, podle kterého v jeho domovině není luxusnějšího rumu.

V Česku stojí lahev okolo 1600 korun. Když si jej pořídíte dnes, můžete jej bez obav nechat stát v domácím baru klidně celou dekádu. Díky metodě kontinuální destilace je rum jemný a vyvážený, nestává se zráním příliš silný či agresivní.

„Jsme stále malou značkou,“ přiznává Miguel Riascos, když má komentovat roční obrat firmy. Prozrazuje ale, že značka od roku 2019 meziročně vyrostla o trojnásobek.

Společnost zaměstnává zhruba třicet zaměstnanců a nejvíc práce se odehrává mezi Bogotou a Londýnem, kde sídlí finanční ústředí firmy.

Teď by rum z Kolumbie rád uspěl v zemi pivařů. „Česko a Slovensko jsou naše nejdynamičtější trhy. Znáte dobře rumy jiných výrobců, je tu značná konkurence. Věřím tomu, že čeští zákazníci si najdou cestu k našim rumům. Už proto, že jsou poctivé, bez přidaných konzervantů. Obsahují jen čistou chuť a moře lásky,“ směje se Miguel Riascos.