Ročně do ní nastoupí 1,7 milionu lidí – více, než kolik projde branami pražské zoologické zahrady. Lanovka na Petřín je nejnavštěvovanější atrakcí hlavního města. A má naději, že v budoucnu s ní na kopec lásky vyjede cestujících ještě více.
Pražský dopravní podnik chystá rekonstrukci trati a výměnu současných kabinek. O tvář nových se postarala designérka Anna Marešová. Jak bude lanovka přesně vypadat? Na to se lze zajít podívat do Kamenické ulice v Praze, kde je ve výloze designérčina studia vystavený model vozu v měřítku 1:25 a zůstane tam až do února příštího roku.
Designérka, která před deseti lety založila značku Whoop·de·doo, zaměřenou na intimní pomůcky pro ženy, už v minulosti navrhla unikátní vyhlídkovou tramvaj T3 Coupé inspirovanou legendárními československými tramvajemi T3. Lanovku na Petřín tak považovala za další ze svých splněných snů, jakkoli byla zpočátku smutná, když se dozvěděla, že se budou vozy měnit.
„Současnou lanovku miluji. Jezdí ale na podvozku z roku 1932, takže rekonstrukci si určitě zaslouží,“ uznává. Do soutěže o novou podobu lanovky se předloni přihlásilo šestadvacet týmů ze sedmi zemí, z toho deset zahraničních. Porota u vítězného návrhu ocenila i zážitek z jízdy.
Marešová se s týmem snažila navrhnout lanovku moderní a vzdušnou, aby si ji cestující oblíbili stejně, jako mají rádi tu současnou. Důraz kladla na výhled, i proto je strop prosklený a oproti dosavadním vozům jsou sedačky nahrazené opěrkami a vyhrazené je v ní i místo pro obsluhu. Do vozů se tak vejde více lidí a vyřešený je i bezbariérový přístup pro vozíčkáře nebo kočárky.
„Chtěli jsme, aby nový návrh navázal na historický odkaz petřínské lanovky a zároveň přinesl cestujícím maximální komfort. Naším cílem bylo vytvořit design, který je udržitelný, funkční a nadčasový,“ shrnuje Marešová.
Není podle ní potřeba, aby byla lanovka nějak extravagantní, mohla by brzy zevšednět. A proto se raději zaměřili na detaily, které cestující ocení.
„Třeba sklopné sedačky – když se dá lanovka do pohybu, lidé automaticky vstávají,“ uvádí příklad a dodává, že do návrhu chtěla dostat i emoci a zároveň fór. Tak vzniklo už dříve představené „mrkání“.
„Když se lanovky potkávají, jedna na druhou mrkne a ta zčervená. A vy nikdy nebudete vědět, která bude svůdcem a která sváděná,“ prozrazuje designérka. Dopravní podnik už vybral dodavatele: dva nové vozy vyrobí rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa, potrvá jí to jedenáct měsíců a Marešová se těší, že se bude moci do výroby podívat.
„Být u projektu úplně od začátku až do konce je pro designéra splněný sen. Navíc mě těší, že se budou vozy vyrábět bez větších zásahů a změn v návrhu. A že půjde technicky provést i to mrkání a zčervenání kabinek,“ poznamenává Anna Marešová.
Její slova potvrzuje i Zdeněk Mandovec z českého zastoupení rakouské firmy Doppelmayr, která se soustředí především na výrobu visutých lanovek, kdežto jejich švýcarští kolegové z Garaventy zase na lanovky pozemní.
„Pozemních je po světě asi 400. Nejblíže designu té petřínské od Anny Marešové je nedávno zrealizovaný The Peak Tram v Hongkongu, kde se podařilo zachovat původní detaily vozu, ale zároveň je velmi moderní a dnes je nejstrmější lanovkou na světě,“ říká zástupce firmy. „Mrkání i změna barvy nebude problém, je to jen o naprogramování,“ ujišťuje.
Když půjde všechno dobře, mohla by nová lanovka vyjet na Petřín v roce 2026. To už bude mít za sebou rekonstrukci trati, která potrvá pravděpodobně rok. Její cenu bude Dopravní podnik teprve řešit, momentálně je celý proces ve fázi přípravy na stavební povolení.
„Musíme vyměnit celé upevnění kolejnic, dnes tam jsou čtyři lana,“ vysvětluje Jan Šurovský, technický ředitel pro povrch Dopravního podniku. „Je to systém z roku 1932 a je zastaralý. Nově se bude brzdit takovými kleštěmi na kolejnici,“ přibližuje.
Ostatně i proto se musí vozy vyměnit, po rekonstrukci už by současná lanovka na trať nemohla. Skončí tak pravděpodobně v muzeu.
Proměnou by měly časem projít i všechny tři stanice, od Újezda přes Nebozízek až po samotný Petřín. Kdy to ale bude, zatím nikdo říci nedokáže – nejdřív se musí Dopravní podnik domluvit se soukromým vlastníkem dolní zastávky.
Lanová dráha se poprvé na Petřín rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svou existenci měla dvě dlouhé odstávky: v roce 1916 se zastavila kvůli světové válce a znovu spustila až v roce 1932, v roce 1965 pak trať poničily rozsáhlé sesuvy půdy, které lanovku zastavily na dlouhých dvacet let. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.