Byznys Poliny Burkové, Egora Nefedova a Jaroslava Kevina Peterky dokazuje, že lze podnikat i bez velké prvotní investice.
Trojice spolužáků z vysoké během pandemie přemýšlela, jak naložit s volným časem. A i když ani jeden z nich není umělec – všichni studují na Vysoké škole ekonomické – začali pořádat zážitkové večery malování. Jejich zážitek si dodnes vyzkoušelo už přes deset tisíc lidí a obratem tento rok cílí na sedmnáct milionů.
Firma ArtMoment přitom původně vznikla jako nenápadný studentský projekt. „Během pandemie jsme v karanténě najednou měli spoustu volného času a přemýšleli jsme, co s ním. Já jsem zároveň podobný koncept uměleckého večera kdysi zažila v zahraničí, v Česku jsem ale nic podobného nenašla,“ vzpomíná Polina na zrod prvotního nápadu.
„Našla jsem jenom víkendové malování nebo kurzy malování pravou mozkovou hemisférou, ale nic, kam bych mohla jen tak s kamarádkou zajít a užít si jeden večer,“ vysvětluje.
„Došlo nám, že po podobném zážitku možná touží víc lidí. Tím spíš, že poslední měsíce byli zavření doma a těšili se, až se znovu potkají s přáteli. Moje sestřenice navíc studovala výtvarnou výchovu a mohla nám tak s konceptem pomoct,“ doplňuje druhý ze zakladatelů, Kevin.
Hned po znovuotevření podniků proto trojice nakoupila štětce, stojany a barvy a zorganizovala první zkušební zážitek, zatím jen pro své známé a rodinu. „Ten se vydařil natolik, že jsme za měsíc spustili první zážitek pro veřejnost,“ pokračuje ve vyprávění Egor, který s Kevinem už dřív založili projekt PaperTime, firmu na designové skládačky z papíru.
Zážitkové večery, jejichž počet se od té doby znásobil a dnes už se konají i několikrát za den, tak dnes najdete už ve čtyřech českých městech a v celkem dvanácti podnicích – nejčastěji designových restauracích či kavárnách.
Každý večer začíná welcome drinkem, účastníci následně dostanou k dispozici všechny potřebné malířské nástroje i předlohy, podle kterých si pak během tří hodin vyzkouší namalovat vlastní obraz.
Po celou dobu je navíc vede zkušený lektor, který jim pomůže vytvořit první skicu, namíchat barvy či poradit s technikou.
„Většina našich účastníků držela v ruce štětec naposled na základní škole. Našim cílem je dokázat jim, že úplně každý může vytvořit krásný obraz, i když nejsou nijak speciálně výtvarně nadaní. Zároveň ale nejde o to, abychom z nich za jeden večer udělali Picassa,“ popisuje Egor. „I díky pandemii nám totiž došlo, že o to lidem často nejde,“ říká.
Hned tři měsíce po svém spuštění musel totiž ArtMoment svoje kurzy pozastavit a pokusit se je přenést do online podoby. „Lidé ale takové kurzy nechtěli. Mnohem důležitější pro ně byl zážitek samotný než to, aby se naučili malovat. I proto dodnes neříkáme, že děláme kurzy, ale spíš zážitkové večery. A onen zážitek se snažíme udělat co nejlepší,“ vysvětluje Kevin.
S tím podle něj koresponduje i fakt, že většinu zákazníků tvoří menší skupinky přátel nebo rodiče s dětmi. „Máme ale i zákazníky, kteří přijdou sami. Vyrazí do společnosti, dají si skleničku vína, malují si při tom, a užijí si to,“ usmívá se jeden ze zakladatelů.
I proto se večery konají v designových prostorách a dalších zajímavých místech, například ve Spojce Karlín, v Česku vůbec první flexitariánské restauraci, v komplexu Gabriel Loci či vinárně WineList. Vytipovat podniky a navázat s nimi spolupráci bylo podle zakladatelů při rozjezdu podnikání nejnáročnější.
„Kromě toho jsme sepsali seznam materiálů, které musíme nakoupit, načrtli, jak by měl zážitek vypadat, a pustili se do práce. Vše jsme si nejdřív vyzkoušeli na našich přátelích, takže prvotní investice byla skoro nulová – nic, co bychom i jako studenti nezvládli,“ říká Kevin, který má dnes ve firmě na starosti finance, zatímco Polina dohlíží na provoz i lektory, Egor pak na firemní propagaci.
„I díky tomu jsme covid přečkali bez větších problémů. Měli jsme nakoupený materiál a jenom čekali, až budeme moct kurzy zase spustit,“ dodává Polina.
Byznys přitom jen od začátku letošního roku utržil na devět milionů. Do konce roku pak očekává sedmnáctimilionové tržby, tedy téměř dvojnásobek.
Zakladatelé přitom vycházejí ze zkušenosti z loňského roku, kdy téměř polovina obratu pocházela z posledních dvou měsíců v roce. „Vánoce jsou klíčová sezona. Nejen proto, že lidé nakupují naše kurzy jako dárek k Vánocům, ale především proto, že je to období firemních teambuildingů,“ říká Egor.
Zážitky pro firmy totiž začínají tvořit značnou část tržeb ArtMomentu – až čtyřicet procent. Umělecký zážitkový večer už připravoval pro firmy jako DHL, STRV, Samsung nebo Deloitte.
„Máme nejrůznější formáty, nejvíce nás ale baví vymýšlet akce na míru. Například na galavečeru při představení Cans, nového projektu Jaroslava Becka, jsme pořádali malování pomocí gravitačních nástrojů. Výsledkem byla abstraktní malba vytvořená pomocí kyvadel, jako které sloužily právě plechovky nápojů Cans,“ popisuje Egor.
Do budoucna chtějí studenti, kteří aktuálně dokončují inženýrské studium, nabízet podobné zážitky po celé Evropě. „Věříme, že český trh je na podobné podnikání relativně malý. I když už dnes kromě Prahy působíme i v Brně, Ostravě a Plzni, tyto města pak v porovnání s hlavním městem tvoří jen zlomek našich tržeb,“ vysvětluje Kevin.
Právě otevření nových poboček je přitom pro byznys nejnáročnější a to jak operativně, tak finančně. „Jsou náročné jak na pořízení materiálu, naskladnění, zaškolení personálu tak marketing,“ přiznává Kevin s tím, že právě proto byl ArtMoment v tomto roce ve ztrátě a do černých čísel se plánuje přehoupnout v předvánoční sezoně.
Jako další cíl si ArtMoment dal najít partnera v zahraničí, který by jim plán expanze pomohl uskutečnit. „Největší výzvou v každé nové lokaci je pro nás dohlédnout na to, že celý zážitek bude podle našich představ – elegantní a zábavný, ale především překvapivý,“ uzavírá Polina.