Co mají společného vesmírná sága Hvězdné války, marvelovský seriál Loki a hra Diablo 4? Na všech se podílel český ilustrátor Tomáš Duchek.
Ten seriál je ryze hollywoodský, odehrává se ve fiktivním komiksovém vesmíru a ještě se v něm cestuje v čase. A přece se k Lokimu, který se nedávno dočkal druhé řady, váže i několik nenápadných českých stop.
Zásluhu na nich má Tomáš Duchek, plzeňský ilustrátor, kterého oslovila společnost Disney na základě jeho portfolia. Vytvořil propagační plakát, na němž je jedna z vedlejších postav Miss Minutes, zadání bylo volné – jen využít některý z historických výtvarných stylů, jelikož celý seriál se nese na retro vizuální vlně.
„Seriál Loki a postava Miss Minutes jsou spjaty především s cestováním v čase. A protože Česko má dlouhou tradici výroby hodinek, spojení Miss Minutes a zlatých hodinek na pozadí se přímo nabízelo,“ popisuje Duchek výsledné dílo.
Plakát vytvořil v duchu secese a využil ornamenty a zlatou barvu. Do pozadí pak naznačil prvky českého vynálezu obloukové lampy. „Tím jsem chtěl ještě více propojit postavu ze seriálu s českým publikem,“ vysvětlil Duchek.
Malovat ho bavilo odmala. Na střední škole objevil kouzlo programů jako Photoshop a 3D Studio Max. „V té době jsem se snažil tvořit i s pomocí tradičních médií, ale pohodlí, které nese práce s počítačem, mě začalo stále více přitahovat,“ líčí.
Studoval produktový design v Brně, ale lákalo ho zkusit ještě něco kreativnějšího. Po absolvování se přihlásil do herního studia Warhorse, kam nastoupil jako návrhář krajin a prostředí pro hru Kingdom Come: Deliverance.
„Odmala jsem kreslil rytíře a hry mě ohromně bavily, takže pracovat v herním studiu pro mě byl splněný sen,“ vypráví. Navíc ho korunoval příjemnný úspěch, Kingdom Come: Deliverance se prodalo přes 5,5 milionu kopií, což bylo potvrzení dobré práce týmu včetně Duchka.
Ve Warhorse Studios pracoval pět let, pak ho ale monotematičnost středověkého realismu přestávala bavit. „Měl jsem chuť více popustit uzdu fantazii,“ ohlíží se.
Během práce v pražském studiu se mu také narodila dcera a on chtěl trávit více času doma, zároveň začal vyučovat digitální malbu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.
A tak se nakonec rozhodl odejít na volnou nohu. V tu chvíli se ukázalo, jak důležitá pro něj byla tvorba a prezentace vlastního portfolia na webech jako ArtStation či Instagram.
Díky němu ho začali oslovovat další věhlasní klienti, mezi prvními byla firma Games Workshop, pro níž dělal ilustrace postav ze světa fantasy hry Warhammer.
Ozvalo se i herní studio Blizzard, které poptávalo ilustrace pro svůj letošní megahit Diablo IV. No a také věhlasné Disney, které Duchka nechalo pracovat nejen na marvelovském seriálu, ale též na sáze Star Wars.
„Pro Star Wars tvořím ilustrace oblíbených charakterů a velkých bitev,“ naznačí, víc ale prozradit zatím nemůže, jelikož zřejmě pracoval na dosud neoznámeném titulu.
Ilustroval také přes třicet karet pro slavnou hru Magic the Gathering a v této spolupráci chce pokračovat. Fantasy motivy jsou mu blízké, ale myslí si, že značky si na něm cení ještě něco jiného.
„Snažím se vytvořit co nejzajímavější a nejpřirozenější světlo a pracuji i s drobnými detaily, které potenciálně do obrazu přidávají mnoho příběhů,“ popisuje.
Jeho práce se obvykle dělí do tří etap. Nejprve navrhuje skici, pak je po konzultaci s klientem barevně ladí a posléze společně dodělávají poslední detaily. Jednu malbu vytvoří Duchek zhruba za čtyři dny.
Digitální malbu si zamiloval. „Používám grafický tablet, který snímá pohyb a přítlak pera. Výhodou je, že se nemusím starat o štětce, barvy a následný úklid. Mám také možnost posílat obrazy v nejvyšší kvalitě klientům přes internet,“ přibližuje.
Nyní se plánuje pomalu obrátit k vlastním projektům. Připravuje vlastní ilustrovanou knihu, kde chce uplatnit nasbírané zkušenosti. Nese jméno Planina a hotovou ji chce mít Duchek na jaře příštího roku. Kdo ví, kde všude se s jeho dílem do té doby ještě setkáte.