Chceme-li doprovodit vynikající jídlo anebo jen odpružit tíhu náročného dne, sklenka kvalitního vína může být tou správnou volbou. Minimálně pro ty, kdo kvalitní víno ocení. Značka Izaak Reich má však ambice dát tomuto požitku nový rozměr.
Pokud se vám dostane některá z jejích tenkostěnných sklenic do ruky, nebo ji budete mít příležitost opřít o svůj ret, ucítíte, že se jedná o něco opravdu výjimečného.
Než ale blíže představíme samotnou kolekci těchto sklenic, na které spolupracovali české špičky ve svém oboru, ohlédněme se prvně zpět, do daleké minulosti, odkud jméno Izaak Reich pochází.
Ve Starých Hutích u Uherského Hradiště se zrodem této značky navazuje na historii sahající až do počátku 17. století. Ostatně obci dala vzniknout právě samotná sklárna, která zde byla jako první, až po ní se v těchto místech usadili skláři se svými rodinami.
Dynamický rozmach však místní sklárna zažila až v roce 1814 s příchodem Izáka Reicha. Ten, ač v oboru nebyl znalý, se sklárny ujal a využil její plný potenciál. Po jeho smrti se vedení řemesla zhostil jeho syn Salomon a spolu s dalšími rodinnými příslušníky pokračoval v tom, co jeho otec započal.
Zanedlouho kapacity původní sklárny nebyly dostačující a postupně rodina Reichova vybudovala a zprovoznila dalších deset skláren napříč tehdejší monarchií. Díky nim vznikaly nové osady, stejně jako ve Starých Hutích, které se staly dnešními obcemi.
A tak vzniklo sklářské impérium, jaké v Rakousku-Uhersku nemělo obdoby. Jeho odběratelé se pro zboží sjížděli z celé Evropy a skleněné výrobky exportovali i do zámoří.
V dobách největší produkce v provozu pracovalo přes 3500 zaměstnanců a přístup firmy k nim byl o padesát let později inspirací i pro Tomáše Baťu.
Rodinný podnik předával své know-how z generace na generaci až do začátku 20. století, kdy hospodářská krize značně ohrozila provoz sklářského impéria. Osudným se však židovské rodině stal až následný holokaust, který provoz definitivně ukončil stejně jako jejich životy.
O téměř 100 let později přichází podnikatel, právník, zemědělec, mecenáš české historie a budovatel Adam Havlíček s vizí navázat na tento silný příběh a oprášit slávu jména rodiny Reichových, která postupem času upadla v zapomnění.
Malá moderní sklárna Izaak Reich se nachází v areálu historického statku Zikmundov nedaleko té původní. Po ní nezbylo nic, jen příběhy, které Havlíček dával roky do souvislostí spolu s přípravou na vybudování sklárny nové.
Po Izákovi Reichovi tu ale přece jen něco zůstalo – památná lípa, která byla kdysi zasazena ve dvoře rodinné sklárny.
A právě tvar jejích listů byl inspirací pro vznik první kolekce sklenic s názvem Linden a je vepsán v každé sklenici.
Adam Havlíček má vize velké, a proto se nezdráhal oslovit ke spolupráci ty nejpovolanější ve svém oboru. Design sklenic navrhl profesor, sochař a designér Rony Plesl. Logo a vizuální identita pochází z grafického studia Najbrt pod taktovkou Jakuba Spurného.
Sofistikované balení vzniklo ve studiu Činčera. Do společnosti bylo přizváno i rodinné vinařství Gala, producenti jednoho z nejkvalitnějších vín na jižní Moravě, kteří se na vybudování nové značky aktivně podílejí.
První kolekce Linden čítá tři sklenice na víno, sklenici na sekt, brandy, grappu, dále netradiční sklenici připomínající petrolejovou lampu s názvem Rum & Whisky a také karafu a velmi lehkou sklenici na vodu.
Velmi čistý a ladný design je zhotoven ze skla natolik tenkého, že vás překvapí i jeho lehkost a určitá pružnost. Nápadité a bezpečné balení zajistí možnost přepravy do všech koutů světa.
Tam má totiž i Izaak Reich namířeno. První série bude uvedena do prodeje ještě letos na konci roku. K dostání bude ve vybraných prodejnách v České republice, ale i mimo ni.
Adam Havlíček zatím jedná o distribuci v Německu, Itálii, Finsku a hodlá své produkty nabídnout na více místech v Evropě, ale i v Asii a Spojených státech.
Hlavním prodejním kanálem by měl být vlastní e-shop, kde bude garantované dodání po Evropě do tří až čtyř dnů. Majitel očekává, že přibližně dvacet procent zboží by mělo být prodáno v Česku a zbytek v zahraničí.
Projekt se chystal po dobu dvou let a zatím si vyžádal investici téměř třiceti milionů korun, u které je odhadovaná návratnost kolem deseti let. Provoz sklárny je koncipován maximálně ekologicky a zbytkové teplo se dále využívá pro provoz penzionu.
Nyní je v přípravě výstavba oranžerie, která bude na sklárnu navazovat, a zbývající tepelná energie se tak využije kompletně. Provoz sklárny, která zvládne vyrobit zhruba třicet tisíc sklenic, v současné době vychází na šest milionů korun ročně.
Sehnat zkušené mistry skláře, kteří by zvládli precizně zpracovat náročné zadání, nebylo jednoduché, ale ne nemožné. Sklárna už i navázala spolupráci se dvěma sklářskými školami a chce do týmu zapojovat i mladé učně, a pomoci tak udržet a rozvíjet dál tradiční řemeslo.
Za dva roky zde tedy vznikla nezávislá, ekologická a udržitelná sklárna, která má ambice vrátit zvuk i lesk jménu rodiny Reichových, ale i kvalitním českým výrobkům, které dobyly svět.