Odhadování trendů je zábavné, ale nejisté věštění z křišťálové koule. Přesto ovšem existuje řada médií i mezinárodních agentur, které si z předvídání příštích módních trendů dokázaly vybudovat slušný byznys.
Většina renomovaných vydavatelství jako Condé Nast nebo New York Times připravují každoroční přehled toho, co považují za nadcházející trend a co naopak vidí spíše na ústupu.
Přidejte k tomu jednoduché pravidlo a totiž že aktuální trend vždy do určité míry popírá ten předchozí. A tak zatímco mileniálové trávili veškerý čas v upnutých skinny džínách, pro následující generaci Z jsou „skinnies“ zdrojem ironické zábavy a nedají dopustit na přesný opak – plandavé, baggy kalhoty.
Do mixu můžete přihodit ještě neustálou recyklaci. Do módy se logicky vracejí věci a materiály, které už v minulosti cool byly, jen se na ně během pár „trend cyklů“ trochu zapomnělo.
A pak je tu ještě ulice. Streetstyle v tomto smyslu znamená tendence přicházející zespodu, které někdo na ulici zachytí a stihne včas popsat či pojmenovat.
Ať je to jakkoli, tento článek vás seznámí s trendy na následující (nejen) rok podle předpovědí mezinárodních trendsetterů. A pokud by vám následující proudy připadaly vysloveně příšerné (například hnědá a fialová vskutku nejsou barvy pro každého), nic si z toho nedělejte.
Jednak neexistuje nic komičtějšího než člověk, který se snaží jakýmkoli módním tendencím zcela přizpůsobit. A potom jsou trendy ze své podstaty vrtkavé. Je dobré o nich vědět, ale není nezbytné se jim za každou cenu zcela přizpůsobit.
Art deco a postmodernismus
Prvním trendem, který jste možná už zaznamenali, se týká především designu a interiérů. Zatímco před pár lety vládl interiéru (i sociální síti Pinterest) trend minimalismu, skandinávského a japonského stylu, někdy taky nazvaného japandi, tlumených a přírodních barev, v blízké budoucnosti čekejte víc sytých i tmavých barev.
Styly, které se vracejí do módy, a tedy i do architektury a designu, jsou honosnější prvky art deco, zdobný industriální styl, který vládl interiérům ve dvacátých a třicátých letech, a hravý (a někdy trochu infantilní) postmodernismus, který naopak kraloval osmdesátkám.
Ano, zoomers i generace alfa odmítají lpění na jednoduchých tvarech a přírodním dřevě a obklopují se raději barevnějšími, a co si budeme povídat, někdy daleko zábavnějšími prvky a doplňky.
Svou roli tu hraje i ekonomika. Mladší generace disponuje méně penězi než ta starší, a má tedy tendenci obklopovat se věcmi, které jsou levnější a v tomto směru jsou postmodernistické doplňky, často masově vyrobené z dostupných materiálů, ideální.
Postmodern blob
A ano, i výše zmíněné styly mají svoje kvalitní reference, ale také svoje kulantně řečeno bláhovější, méně vkusné mutace. Mezi ně řadím trend, který – pakliže jste ještě nezaznamenali – velmi brzy uvidíte. Jde o takzvaný postmoderní blob, tedy barevné organické tvary na nábytku i v grafickém designu.
Jelikož se často jedná o doplňky, které se dají snadno replikovat například na levných, plastových doplňcích, dá se čekat, že tyto organicky vypadající „mutanty“ v podobě různých světel či zrcadel brzy zaznamenáte. Rodiče dospívajících dětí pravděpodobně uvidí tyto vlnící se trendy velmi záhy.
Návrat manšestru
Následující trend je trochu z jiného ranku. Je řekněme o něco stylovější, byť i toto záleží na kontextu.
Magazíny jako House & Gardens předpovídají velký návrat látky corduroy, tedy manšestru, nejen do našich šatníků, ale i do interiérů, například jako potah pohovek.
A znamená to podle nich konec oblíbeného materiálu buclé, který nyní několik sezon kraloval polstrovanému nábytku od dražších niche značek po Zara Home, a představoval noční můru pro všechny majitele malých dětí či domácích mazlíčků. V kontextu viditelných fleků na čalounění musím říct, že tento trend více než vítám.
Švédský řetězec Arket už vyrazil s první vlaštovkou, ucelenou manšestrovou sérií kalhot a bund.
Hnědá a fialová
Byť bych mohl jednoduše zopakovat to, co nám tvrdí firma Pantone a tvrdit, že barvou roku bude Fuzzy Peach, tedy broskovová, odborníci na barvy v interiéru a v módě, alespoň podle New York Times a americké Vogue, říkají něco trochu jiného.
Podle nich budou barvám dominovat (ano, je to tady!) všechny odstíny hnědé, od lískooříškové po syté barvy jako koňaková a čokoládová.
Další často zmiňovanou barvou je fialová a specificky odstín tyriánské purpurové, který patří mezi jeden z nejstarších a nejvzácnějších přírodních odstínů, který se kdysi získával z mořských korýšů a používal na oděvy starověkých kněží.
Díky postmodernímu trendu ale uvidíme i řadu mnohem výraznějších barev.
Afrika v gastronomii
Tohle bylo na spadnutí. Čím dál větší africké ekonomiky, jako je ta nigerijská, nám poslední dobou daly nejen celou řadu nových hudebních hvězd. Podle expertů na gastronomii bude v následujícím roce čím dál populárnější i africká kuchyně, a to především ta západoafrická, především nigerijská či ghanská.
Je tak možné, že v Evropě začneme rozeznávat pro nás doposud exotické nebo úplně neznámé suroviny jako bezlepkovou obilovinu fonio, maniok, olej z moringy, okru, kolové ořechy nebo yam.
Popularitě africké kuchyně určitě pomáhá i rostoucí počet tiktokových uživatelů vařících tradiční africké recepty. Příkladem je Dennis Ombachi, keňský rugbista, který na sociálních sítích popularizuje tradiční recepty.
Sedmdesátkové dezerty
Zapomeňte na domácí buchty, skořicové šneky nebo cheesecake. Zatímco v dezertech panovala minimálně poslední dekádu snaha o určitou řemeslnost a poctivost, podle New York Times budeme v blízké budoucnosti, hlavně v restauracích, požadovat od kuchařů a cukrářů spíše to, co si nebudeme ochotni připravit doma.
Návrat mají slavit komplikovanější recepty ve formách, flambované dezerty, britský trifle, kombinace ovocného želé, pudinku a šlehačky nebo klasický schwarzwaldský dort.
Cargo kalhoty a trika s dlouhým rukávem
Pro ty, kdo se radovali, že cargo pants, tedy volným kalhotám s kapsami, někdy před dvaceti lety definitivně odzvonilo, mám smutnou zprávu. Na návratu pracovních cargo kalhot se shodují prakticky všichni, a i kdyby ne, stačí se projít pražskou Letnou, abyste viděli, že tenhle praktický trend je zpět v plné síle.
A k němu jsou zpět také trička s dlouhým rukávem. Estéti mohou mít sice celou řadu námitek, ale upřímně – na festivalu nebo venku v přírodě se vám ty extra kapsy budou ještě hodit.
Stylová Donna Karan a Benetton
Osmdesátky se mají vrátit nejen s postmoderním nábytkem, ale, alespoň zčásti, i v odívání. Podle módních novinářů z i-D by tento návrat ale neměl mít podobu obřích trvalých a špatného mejkapu, ale spíš o něco elegantnější verzi – například jako starší kolekce návrhářky Donny Karan.
Já bych si zase vsadil na návrat italského hegemonu, protože Benetton jeho barevné svetry a ikonické logo jsou přesně to, co shrnuje tuto část optimistických osmdesátek.
Dilara Findikoglu
Turecko-britská módní návrhářka, která nedávno dostudovala londýnskou St. Martin’s College, je nejen podle magazínu i-D designérkou, kterou se vyplatí sledovat.
Nečekejte ani úspornost, ani minimalismus, Dilara se vrací k módě Alexandra McQueena, vizuální teatrálnosti a určitému romantismu, ale míchá ho se steampunkovými doplňky a sado-masochistickými detaily. Že to zní divoce? Ano, a taky to tak vypadá.
Minimalismus poslední dekády je evidentně pryč nejen v interiérovém designu, ale i v módě.